REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r.

Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r. /fot. Fotolia
Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już od stycznia 2016 r. banki oraz firmy pożyczkowe mają obowiązek uczestniczyć w mediacji, jeżeli zażąda tego klient.

REKLAMA

Nowe obowiązki na instytucje finansowe nałożyła ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Większość jej przepisów - w tym m.in. powołanie Rzecznika Finansowego, który zastąpił dotychczasowego Rzecznika Ubezpieczonych, oraz ostrzejsze wymogi dotyczące procesu reklamacyjnego - weszło w życie 10 października. Od 1 stycznia 2016 r. zaczną też działać nowe regulacje związane z prowadzeniem mediacji przez Rzecznika.

REKLAMA

"To novum. Do tej pory nie było takiej możliwości, dlatego, że jeśli nawet klient poprosił o mediację przed Sądem Polubownym, działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych, druga strona tj. zakład ubezpieczeń, mógł bez uzasadnienia odmówić w niej udziału. Ubezpieczyciele najczęściej mówili: +nie+, więc przeprowadzone postępowania przed takim Sądem, można było policzyć na palcach jednej ręki. Od 1 stycznia 2016 r. instytucje finansowe nie będą miały już wyboru i na wezwanie klienta będą musiały przystąpić do mediacji" - powiedziała PAP Wiktorow.

Ten szczególny, bo obowiązkowy rodzaj mediacji organizowany przez Rzecznika Finansowego jest z założenia tańszym i prostszym postępowaniem niż przed sądem powszechnym, do którego do tej pory przeważnie odwoływali się klienci niezadowoleni z usług instytucji finansowych.

Zobacz serwis: Finanse

"Opłata, którą wnosi na rachunek Rzecznika wnioskodawca, wynosi zaledwie 50 zł. Po czym prawnicy Biura dokonują analizy prawnej stanu faktycznego przedstawionego we wniosku klienta. Kolejnym krokiem jest zapoznanie wskazanej we wniosku instytucji finansowej z roszczeniem klienta oraz przedstawienie stronom postępowania właściwych w sprawie przepisów prawa, wraz z propozycją zakończenia sporu. Klient ma więc zagwarantowaną w tym postępowaniu pomoc prawną, zatem nie musi korzystać z dodatkowej pomocy prawnika" - tłumaczyła Aleksandra Wiktorow.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówiła Rzecznik, sama mediacja może zostać przeprowadzona podczas osobistego spotkania stron, ale także drogą mailową lub pocztową.

REKLAMA

"Jeśli obie strony dojdą do porozumienia, to świetnie. Jeśli nie, Rzecznik sporządza opinię, w której zawiera ocenę prawną stanu faktycznego w danej sprawie. Dodatkowo, z każdego postępowania mediacyjnego sporządzany jest protokół, w którym przedstawia się informacje dotyczące czasu i miejsca jego przeprowadzenia, zamieszcza dane osobowe stron, przedmiot sporu, propozycje jego zakończenia oraz informacje o sposobie zakończenia sporu" - mówiła Wiktorow. Podkreśliła, że w sytuacji gdy, nieusatysfakcjonowany rezultatem postępowania mediacyjnego, klient zdecyduje się na dalsze prowadzenie sporu, tym razem przed sądem powszechnym, protokół wraz z dołączoną opinią z postępowania mediacyjnego może służyć pomocą, ponieważ ma wagę dokumentu urzędowego.

Według Rzecznik Finansowej najwięcej skarg od konsumentów nadal dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych, zwłaszcza zapewniania pojazdu zastępczego, choć jest ich już nieco mniej niż w poprzednich latach.

"Nadal wpływają też skargi na zaniżanie przez ubezpieczycieli odszkodowań za naprawę samochodów poprzez stosowanie potrąceń amortyzacyjnych, czy stosowanie zamienników zamiast części oryginalnych, czy nieuprawnione klasyfikowanie szkody jako tzw. całkowitej. Bardzo wzrosła też liczba skarg na ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, było ich ponad tysiąc" – dodała Rzecznik.

Według Aleksandry Wiktorow rozpatrując i analizując indywidualne skargi, których tylko w ostatnich dwóch latach wpłynęło ponad 30 tysięcy, Rzecznik uzyskuje aktualny obraz sytuacji klienta na rynku, co pozwala na formułowanie opinii, wniosków i raportów mających przekrojowy, ocenny charakter.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

"Pisząc tematyczne raporty - np. o problemach w sprzedaży kanałem bankowym bancassurance czy ubezpieczeniach życiowych z funduszem kapitałowym, lub braku poszanowania uchwał Sądu Najwyższego w postępowaniach odszkodowawczych - kończymy je propozycjami następczych działań. Nie mamy inicjatywy ustawodawczej, ale nasze propozycje zgłaszamy właściwym ministrom. Informujemy też KNF o nieprawidłowościach w działalności ubezpieczycieli, a za absolutną naszą zasługę należy poczytać wydanie przez KNF dwóch wytycznych: dotyczącej sposobu likwidacji szkód komunikacyjnych oraz dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń" - powiedziała Wiktorow.

Jak dodała, Rzecznik zgłasza także wnioski do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały w sytuacji, gdy stwierdzi w orzecznictwie sądowym rozbieżności w wykładni prawa w sprawach istotnych z punktu widzenia ochrony interesów klientów, a uchwały SN pozwalają ujednolicić praktykę podmiotów rynku finansowego.

"Ostatnio Rzecznik zwrócił się do SN z pytaniem, czy ubezpieczyciele działają zgodnie z prawem odszkodowawczym, gdy odmawiają pokrycia kosztów osobom poszkodowanym w wypadkach, korzystającym z usług leczenia i rehabilitacji w placówkach spoza publicznej opieki medycznej" - opisywała. Chodzi o to, że osoby te mają ubezpieczenie zdrowotnie w NFZ, co zdaniem ubezpieczycieli uzasadnia odmowę pokrycia tych kosztów. W lepszej sytuacji są zatem osoby nieobjęte systemem opieki NFZ – te otrzymują pieniądze na rehabilitację od ubezpieczycieli.

"Czyli ten kto płaci składkę w NFZ, ma stać i czekać w kolejce, podczas gdy jeśli ktoś nie ma ubezpieczenia, od ręki może sobie iść do prywatnej placówki i zakład mu zwraca pieniądze. A każdy powinien mieć jednakowe prawa do rehabilitacji, jak wiadomo bardziej dostępnej w systemie prywatnym" - wskazała Rzecznik Finansowy.

Jej zdaniem znaczna część problemów klientów wynika z braku podstaw wiedzy o prostych mechanizmach rządzących rynkiem finansowym, co wraz z pośpiechem przy podejmowaniu w tym zakresie decyzji i brakiem analizy podpisywanych dokumentów, wykorzystują często podmioty rynku finansowego w relacjach z klientem.

"Kierowanie się w ważnych życiowo decyzjach przekazem reklamowym, czy zapewnieniom złotoustych sprzedawców, może okazać się bolesną i kosztowną stratą" - podkreśliła Wiktorow.

Źródło: PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA