REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustanawianie pełnomocników do spraw podatkowych po zmianach od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ustanawianie pełnomocników do spraw podatkowych po zmianach od 2016 r. /fot. Fotolia
Ustanawianie pełnomocników do spraw podatkowych po zmianach od 2016 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczasowe regulacje Ordynacji podatkowej dotyczące pełnomocnictw nie odpowiadały rosnącym zapotrzebowaniom podatników. Na czym polegają planowane zmiany w Ordynacji podatkowej?

REKLAMA

 W związku z tym wielokrotnie sprawy – oparte właśnie na naruszeniu przepisów procedury dotyczących pełnomocnictw – kończyły się przed sądami, gdzie w skrajnych przypadkach z tych powodów całe postępowania były umarzane. Nowelizacja Ordynacji podatkowej (dalej: O.p.) w zakresie pełnomocnictw ma temu zaradzić.

REKLAMA

Ustawa nowelizująca wprowadza rozbudowany katalog regulacji dotyczących pełnomocnictw w sprawach przed organami podatkowymi. Jest temu poświęcony cały rozdział 3a działu IV O.p., zatytułowany „Pełnomocnictwo” – art. 138a–138o. Oczywiście część z przepisów została sformułowana na podstawie tych istniejących do tej pory – nie mogło być inaczej, gdyż są to regulacje podstawowe, systemowe – niemniej jednak większość z nich jest zupełnie nowa. Zmiany w tym zakresie wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem przepisów formułujących funkcjonowanie pełnomocnictw ogólnych, które znajdą zastosowanie od 1 lipca 2016 r.

Zobacz serwis: Podatki

Pełnomocnik – jako przedstawiciel strony postępowania

Niezmienny pozostaje fakt, że pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych – kwestie te reguluje art. 11 Kodeksu cywilnego. Zatem pełnomocnikiem tak jak dotychczas będzie mogła być w zasadzie każda pełnoletnia osoba (członek rodziny, znajomy, osoba, do której podatnik ma zaufanie), jak też zawodowy pełnomocnik (doradca podatkowy, radca prawny, adwokat).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Jednocześnie przez pełnomocnika można działać zawsze, chyba że charakter czynności wymaga osobistego działania (np. złożenie zeznań podczas przesłuchania nie może być dokonane przez pełnomocnika) – art. 138a O.p. Za pośrednictwem pełnomocnika może działać w zasadzie każdy podmiot, który jest stroną postępowania prowadzonego przez organ – np. podatnik, płatnik, inkasent, spadkobierca, następca prawny, osoba trzecia lub wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej lub ogólnej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Co się zmieni w zasadach ustanawiania pełnomocników do spraw podatkowych

W artykule m.in.:

  • Pełnomocnictwo ogólne
  • Pełnomocnictwo szczególne
  • Pełnomocnictwo do doręczeń
  • Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA