REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne ustawy gospodarcze muszą poczekać

Subskrybuj nas na Youtube
Ważne ustawy gospodarcze muszę poczekać. /fot. Fotolia
Ważne ustawy gospodarcze muszę poczekać. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęcie w tej kadencji szeregu zapowiadanych, istotnych dla przedsiębiorców ustaw jest praktycznie niemożliwe. Chodzi m.in. o nowy Kodeks budowlany, ustawę o tzw. re-use czy ustawę o wymianie danych gospodarczych.

REKLAMA

Uchwalenia nie doczeka się nowy Kodeks budowlany, zapowiadany w expose przez premier Ewę Kopacz. Jak poinformowało PAP odpowiedzialne z projekt Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, projekt jest po konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych, i obecnie resort czeka na stanowisko Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego w sprawie zgłoszonych w ich trakcie uwag. Trzeba jednak dodać, że według MIR tzw. mała nowelizacja Kodeksu budowlanego uchwalona w lutym, "w znacznej części wypełnia zobowiązanie z expose dotyczące uproszczenia procedur budowlanych związanych m.in. z budową domów jednorodzinnych, które znajdują się także w projekcie Kodeksu budowlanego".

REKLAMA

Z kolei resort finansów nie dał rady przygotować nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, która miała utworzyć Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych. Do Rejestru miały trafiać nazwiska dłużników z zaległościami z tytułu zobowiązań podatkowych, cła czy grzywien. Rejestr, do którego dostęp miał być bezpłatny, poprawiłby - według pomysłodawców - bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Jednak, jak odpowiedziało MF na pytanie PAP, resort ciągle prowadzi szczegółowe analizy dotyczące podwyższenia dolnego limitu zaległości jako przesłanki ujawnienia dłużnika w Rejestrze.

Zobacz serwis: Finanse

REKLAMA

Niedokończenie tego projektu sprawiło jednak, że nie udało się także sfinalizować prac nad nowelizacją ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, której celem miało być zapewnienie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego poprzez rozbudowę funkcji informacyjnej biur informacji gospodarczej (BIG-ów). Projekt ten przygotowywał resort gospodarki. Jak poinformowało PAP MG, obie ustawy były "komplementarne" i "bez wprowadzenia propozycji resortu finansów rozwiązania zaproponowane przez MG miałyby charakter jedynie fragmentaryczny".

Finału nie znajdzie też w tej kadencji kilka innych projektów zapowiadanych przez resort gospodarki. Nie dokończono m.in. prac nad projektem noweli ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), który miał zminimalizować bariery w zakresie stosowania przepisów ustawy o PPP i ułatwić samorządom realizację np. takich celów jak budowa mieszkań komunalnych czy opieka nad najstarszymi mieszkańcami. Według MG projekt został w marcu skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a ten - mimo czterokrotnych monitów ze strony MG - "do chwili obecnej nie przedłożył projektu dokumentu na posiedzenie SKRM, co sprawiło, że prace nad projektem ustawy zostały de facto zawieszone" i "niestety" - jak napisało MG - "do dnia dzisiejszego SKRM nie podjął żadnej inicjatywy w tym zakresie". Jednak zdaniem resortu gospodarki, "najważniejsza z oczekujących na wprowadzenie do ustawy zmian odnosząca się do doprecyzowania kwestii kwalifikacji wydatków ponoszonych przez podmioty publiczne na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym jako wydatków majątkowych prawdopodobnie zostanie uchwalona jeszcze w tej kadencji poprzez ustawę o rewitalizacji". W tej kadencji nie doczekamy się też, zapowiadanej wcześniej przez resort, ustawy o tzw. rencie dożywotniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Nieruchomości

Finału nie doczekały również prace MG i MPiPS nad nowelą Kodeksu pracy, która miała ograniczyć zakres i czas przechowywania dokumentacji pracowniczej przez pracodawców, a tym samym zmniejszyć koszty administracyjne firm. Według szacunków MG łączne roczne koszty u przedsiębiorców z tytułu prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej wynoszą ok. 130 mln zł.

"Proponowane przez nas regulacje wywołały żywe dyskusje i w związku z tym były czasochłonne. W ostatnim czasie intensywne prace były poświęcone innym ważnym projektom, np. ustawie o terminach zapłaty, o mediacjach (zmiany w KPC) czy - przede wszystkim - Prawu działalności gospodarczej, przy których zintensyfikowanie prac było priorytetem" - napisało MG w odpowiedzi na pytania PAP.

W tej kadencji posłowie nie zajmą się już także przygotowywaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ustawą o ponownym wykorzystaniu danych sektora publicznego (tzw. re-use), która miała wpłynąć na rozwój gospodarki i nowych usług m.in. dzięki otwarciu do ponownego wykorzystania zbiorów muzeów, archiwów i bibliotek. Dzięki już udostępnionym w ten sposób danym publicznym, czyli np. rozkładom jazdy i przebiegom tras, powstały np. popularne wyszukiwarki połączeń autobusowych i tramwajowych, takie jak jakdojade.pl. Nowe przepisy miały rozszerzyć zakres dostępnych danych i pozwolić na przetwarzanie - także dla celów komercyjnych - np. zdigitalizowanych zdjęć z I wojny światowej, obrazów Jana Matejki, skanów archiwalnych dokumentów czy starych map.

Do przyszłej kadencji przyjdzie nam także poczekać na ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami (tzw. ADR), na podstawie której miano m.in. powołać Rzecznika Praw Pasażera przy Urzędzie Transportu Kolejowego.

Kolejne dwa istotne zapowiadane projekty to ustawa o uproszczeniu procedur administracyjnych, która miała ułatwić wykonywanie działalności gospodarczej poprzez przyspieszenie realizacji procedur administracyjnych, a w dalszym etapie ich pełną elektronizację oraz ustawa o nadzorze i uprawnieniach Skarbu Państwa oraz wykonywaniu niektórych uprawnień w spółkach kapitałowych przez jednostki samorządu terytorialnego, która miała zwiększyć efektywność nadzoru właścicielskiego oraz, w konsekwencji, doprowadzić do zwiększenia ich wartości. Latem zeszłego roku oba zostały wpisane do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, ale żaden z projektów nie trafił nawet do konsultacji.

Źródło: PAP

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA