REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIH zajmie się propozycjami zmian w podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
vat
vat

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Handlu będzie pracować nad propozycjami zmian w definicji momentu powstania obowiązku podatkowego w niektórych usługach, oraz w procedurze zwrotu podatku VAT dla eksporterów. Zdaniem prezesa PIH, obecne przepisy są niepraktyczne i hamują eksport.

Prezes PIH, Waldemar Nowakowski zapowiedział, że nad założeniami do projektu będą pracowali najlepsi w Polsce specjaliści w zakresie podatku VAT, w oparciu o dane dostarczone przez firmy członkowskie PIH. Nie ujawnił, o których specjalistów chodzi, ale powiedział, że będzie wśród nich kilka znanych nazwisk.

REKLAMA

REKLAMA

"Nie jest to zmiana skomplikowana, a może znacznie ułatwić działanie firm handlowych i otoczenia handlu. Nasza propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem firm handlowych, które w obecnym stanie prawnym postrzegają duże utrudnienie w prowadzeniu księgowości" - wyjaśnił.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Pierwsza z proponowanych zmian ma dotyczyć usług merchandisingowych (działalność marketingowa związana ze stosowaniem znaków towarowych, jednoznacznie kojarzonych ze znanym towarem lub firmą), a konkretnie zmiany interpretacji momentu wykonania usługi.

REKLAMA

"Nie wiadomo do końca w którym momencie należy rozliczyć się z takiej usługi. Interpretacja urzędów skarbowych i Ministerstwa Finansów jest taka, że następuje w momencie fizycznego wykonania usługi - podpisania raportu lub zakończenia akcji promocyjnej, co nie do końca oddaje rzeczywistość. Duża część działań promocyjnych kończy się w momencie, kiedy firma odnotowuje wzrost sprzedaży spowodowany tymi działaniami - kiedy sieci osiągają konkretny wynik sprzedaży, od którego odprowadzany jest podatek" – powiedział Nowakowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort finansów będzie integrować systemy e-Cło i e-Podatki

Drugą kwestią, którą chce zająć się izba, jest sprawa zwrotu podatku VAT firmom zajmującym się eksportem. Obecnie, muszą one czekać na zwrot podatku formalnie 25 dni, jednak termin ten jest dodatkowo uzależniony od wyników kontroli skarbówki, co wydłuża czas tego oczekiwania do kilkudziesięciu dni, do nawet dwóch miesięcy. Skutkuje to zablokowaniem sporych środków firmy, którymi mogłaby w tym czasie obracać. "W obecną formułę VAT-u jest wbudowany prawdziwy hamulec ręczny dla eksporterów" - ocenił prezes PIH. Dodał, że stanowi to utrudnienie głównie dla małych lub nowych firm o znacznie mniejszej płynności finansowej od dużych eksporterów.

"Chcemy złożyć propozycję rozwiązań, które pozwoliłyby albo na skrócenie tego okresu, albo żeby pieniądze były zwracane przedsiębiorcom niezależnie od trwającej kontroli, która może toczyć się równolegle. Jeżeli kontrola wykaże, że trzeba coś dopłacić to przedsiębiorca dopłaci, ale chodzi o to żeby nie blokować środków, za które może dalej prowadzić eksport" - tłumaczył Nowakowski. Dodał, że zmiany mają pogodzić interesy skarbu państwa i przedsiębiorcy, ponieważ pierwszy niechybnie otrzyma należny mu podatek, a drugi będzie mógł swobodniej prowadzić swoją działalność.

Zmiany w finansowaniu dojazdów do pracy

"Na razie dopiero planujemy zajęcie się tymi tematami, obecnie jest to na etapie konsultacji wewnętrznych i rozmów z ekspertami. Myślę, że w ciągu kilku, kilkunastu tygodni będziemy w stanie przedstawić propozycje rozwiązań, z którymi skierujemy się do MF i być może do Sejmu" - powiedział Nowakowski.

Dodał, że docelowo rozwiązana te mogłyby przyjąć formę rozporządzenia ministra lub projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.

Polscy producenci aktywni na zagranicznych rynkach

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA