REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIH zajmie się propozycjami zmian w podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
vat
vat

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Handlu będzie pracować nad propozycjami zmian w definicji momentu powstania obowiązku podatkowego w niektórych usługach, oraz w procedurze zwrotu podatku VAT dla eksporterów. Zdaniem prezesa PIH, obecne przepisy są niepraktyczne i hamują eksport.

Prezes PIH, Waldemar Nowakowski zapowiedział, że nad założeniami do projektu będą pracowali najlepsi w Polsce specjaliści w zakresie podatku VAT, w oparciu o dane dostarczone przez firmy członkowskie PIH. Nie ujawnił, o których specjalistów chodzi, ale powiedział, że będzie wśród nich kilka znanych nazwisk.

REKLAMA

"Nie jest to zmiana skomplikowana, a może znacznie ułatwić działanie firm handlowych i otoczenia handlu. Nasza propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem firm handlowych, które w obecnym stanie prawnym postrzegają duże utrudnienie w prowadzeniu księgowości" - wyjaśnił.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Pierwsza z proponowanych zmian ma dotyczyć usług merchandisingowych (działalność marketingowa związana ze stosowaniem znaków towarowych, jednoznacznie kojarzonych ze znanym towarem lub firmą), a konkretnie zmiany interpretacji momentu wykonania usługi.

"Nie wiadomo do końca w którym momencie należy rozliczyć się z takiej usługi. Interpretacja urzędów skarbowych i Ministerstwa Finansów jest taka, że następuje w momencie fizycznego wykonania usługi - podpisania raportu lub zakończenia akcji promocyjnej, co nie do końca oddaje rzeczywistość. Duża część działań promocyjnych kończy się w momencie, kiedy firma odnotowuje wzrost sprzedaży spowodowany tymi działaniami - kiedy sieci osiągają konkretny wynik sprzedaży, od którego odprowadzany jest podatek" – powiedział Nowakowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort finansów będzie integrować systemy e-Cło i e-Podatki

REKLAMA

Drugą kwestią, którą chce zająć się izba, jest sprawa zwrotu podatku VAT firmom zajmującym się eksportem. Obecnie, muszą one czekać na zwrot podatku formalnie 25 dni, jednak termin ten jest dodatkowo uzależniony od wyników kontroli skarbówki, co wydłuża czas tego oczekiwania do kilkudziesięciu dni, do nawet dwóch miesięcy. Skutkuje to zablokowaniem sporych środków firmy, którymi mogłaby w tym czasie obracać. "W obecną formułę VAT-u jest wbudowany prawdziwy hamulec ręczny dla eksporterów" - ocenił prezes PIH. Dodał, że stanowi to utrudnienie głównie dla małych lub nowych firm o znacznie mniejszej płynności finansowej od dużych eksporterów.

"Chcemy złożyć propozycję rozwiązań, które pozwoliłyby albo na skrócenie tego okresu, albo żeby pieniądze były zwracane przedsiębiorcom niezależnie od trwającej kontroli, która może toczyć się równolegle. Jeżeli kontrola wykaże, że trzeba coś dopłacić to przedsiębiorca dopłaci, ale chodzi o to żeby nie blokować środków, za które może dalej prowadzić eksport" - tłumaczył Nowakowski. Dodał, że zmiany mają pogodzić interesy skarbu państwa i przedsiębiorcy, ponieważ pierwszy niechybnie otrzyma należny mu podatek, a drugi będzie mógł swobodniej prowadzić swoją działalność.

Zmiany w finansowaniu dojazdów do pracy

"Na razie dopiero planujemy zajęcie się tymi tematami, obecnie jest to na etapie konsultacji wewnętrznych i rozmów z ekspertami. Myślę, że w ciągu kilku, kilkunastu tygodni będziemy w stanie przedstawić propozycje rozwiązań, z którymi skierujemy się do MF i być może do Sejmu" - powiedział Nowakowski.

Dodał, że docelowo rozwiązana te mogłyby przyjąć formę rozporządzenia ministra lub projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.

Polscy producenci aktywni na zagranicznych rynkach

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA