REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym na lepsze

Subskrybuj nas na Youtube
restrukturyzacja
restrukturyzacja
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo restrukturyzacyjne da wiele korzyści przedsiębiorcom; projekt tej ustawy mógłby być jednak lepszy - np. odformalizowanie procedur powinno pójść jeszcze dalej - mówi PAP Wojciech Reszka, menedżer z firmy Relacje, specjalizujący się w restrukturyzacji firm.

W Sejmie trwają prace nad projektem Prawa restrukturyzacyjnego. Wiceszef sejmowej komisji sprawiedliwości Robert Kropiwinicki (PO) powiedział PAP, że Sejm powinien zająć się Prawem restrukturyzacyjnym na drugim lutowym posiedzeniu, zaplanowanym w dniach 18-20 lutego.

REKLAMA

"Z mojego punktu widzenia, praktyka gospodarczego, projekt ustawy nie jest tak dobry, jak by mógł być. Ale pomimo wszystkich uwag i zastrzeżeń do projektu prawa restrukturyzacyjnego, jest to niewątpliwie duży krok w dobrym kierunku. Ustawa powinna przynieść wiele korzyści przedsiębiorcom i niesie dużą wartość dla obrotu gospodarczego" – powiedział PAP Wojciech Reszka.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Reszka ocenił, że w relacjach banków z dłużnikami nowa ustawa nie wprowadzi istotnych zmian. "W środowisku bankowym przygotowywane są analizy, czy i w jakim stopniu Prawo restrukturyzacyjne zmieni pozycję banków w stosunku do dłużników, w porównaniu z obecnymi regulacjami prawnymi. W mojej opinii zmieni niewiele. Ponadto należy podkreślić, że banki monitorują sytuację na bieżąco, potrafią oszacować ryzyko klienta i zazwyczaj rozpoczynają +trudne+ rozmowy z kredytobiorcami przed złożeniem przez nich wniosku o upadłość" - mówił.

"W moim przekonaniu zasadne jest inne pytanie – dlaczego banki, w obecnym stanie prawnym i w przyszłości, pod zapisami Prawa restrukturyzacyjnego, jako wierzyciel posiadają pozycję uprzywilejowaną w stosunku do innych wierzycieli? Moim zdaniem z samego charakteru prowadzonej działalności, banki powinny być jeśli nie gorzej, to tak samo traktowane jak inni wierzyciele. Banki mogą uzyskać wszelkie informacje na temat swoich kredytobiorców, powinny też na bieżąco monitorować ich działalność. Dlatego powinny oszacować ryzyko związane z działalnością klienta a co za tym idzie, ryzyko udzielenia kredytu" – przekonywał Reszka. "Dlaczego więc kontrahenci dłużnika, którzy z przyczyn oczywistych zazwyczaj nie mają narzędzi ani specjalistów, które mają banki, są gorzej traktowani przez ustawodawcę?" – pytał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ułatwienia dla firm przy rozliczaniu z Izbą Celną

W obecnym stanie prawnym, firma, która ma problemy finansowe, na tyle duże, że nie płaci swoim kontrahentom w uzgodnionych terminach, musi liczyć się z ryzykiem upadłości i w efekcie likwidacji. Pomimo tego, że obecne rozwiązania prawne zakładają możliwość układu z wierzycielami i dalsze istnienie firmy, to jak pokazują statystyki, postępowania zakończone układem z wierzycielami stanowią niecały 1 proc. wszystkich postępowań upadłościowych – wskazał Reszka.

"Kwestie te uregulowane są ustawą +Prawo Upadłościowe i Naprawcze+. Zapisy ustawy, od momentu jej wejścia w życie w październiku 2003 roku, były krytykowane przez praktyków życia gospodarczego" – tłumaczył Reszka. "Odpowiedzią na tę krytykę i na realia prowadzenia działalności gospodarczej jest właśnie nowa regulacja prawna – Prawo restrukturyzacyjne" - wskazał.

Oskładkowanie umów cywilnoprawnych zwiększy szarą strefę

REKLAMA

Projekt przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości w ścisłej współpracy z Ministerstwem Gospodarki. Głównym założeniem regulacji jest wprowadzenie skutecznych instrumentów pozwalających na przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, bez doprowadzenia do stanu upadłości i zapobieżenie jego likwidacji. Według Reszki w oczywisty sposób takimi zapisami zainteresowani są przedsiębiorcy, którzy mają większe szanse zachować swoje firmy, pracownicy, którzy mają szansę utrzymać miejsca pracy i inni uczestnicy życia gospodarczego i szerzej społecznego.

Reszka dodał, że w nowych regulacjach należy zwrócić uwagę na: zwiększenie uprawnień aktywnych wierzycieli w procesie postępowania restrukturyzacyjnego; możliwość dużo szybszego, w porównaniu z obowiązującymi przepisami, postępowania; odformalizowanie postępowań i pojawienie się postępowania pozasądowego; możliwość przeprowadzenia układu częściowego, koncepcyjnie dedykowanego do porozumienia z największymi i najważniejszymi wierzycielami; możliwość zaspokojenia wierzycieli poprzez sprzedaż majątku dłużnika w momencie ogłoszenia upadłości i podział tak uzyskanych środków wśród wierzycieli.

"Powyższe cele mogą być osiągnięte na drodze jednej z czterech procedur restrukturyzacyjnych" – tłumaczył Reszka. "Pierwsza to postępowanie o zatwierdzenie układu. Będzie postępowaniem prowadzonym samodzielnie przez dłużnika jedynie przy udziale nadzorcy układu. Rola sądu zostanie ograniczona jedynie do wydania postanowienia w przedmiocie zatwierdzenia układu przyjętego przez wierzycieli w drodze samodzielnego zbierania głosów przez dłużnika" - opisywał.

"Druga procedura to przyspieszone postępowanie układowe" – wyliczał dalej Reszka. "Do zawarcia układu będzie dochodzić na zwołanym przez sąd zgromadzeniu wierzycieli. Będzie możliwe zabezpieczenie majątku dłużnika przez zawieszenie egzekucji wierzytelności objętej układem" - wskazał.

Prezydencka nowelizacja ordynacji korzystna dla przedsiębiorców

Trzecia opcja - kontynuował - to postępowanie układowe dla przedsiębiorców, którzy są na skraju wypłacalności lub niewypłacalni. Przedsiębiorca nadal będzie sprawował zarząd, jednak pod stałą kontrolą sądu i wierzycieli. Czwarta to postępowanie sanacyjne - dla przedsiębiorstw niewypłacalnych. Wprowadza rozwiązania umożliwiające restrukturyzację zobowiązań, majątku i zatrudnienia. Dłużnik będzie jednocześnie pod stałą kontrolą sędziego komisarza i wierzycieli, z ograniczoną możliwością zarządzania majątkiem.

"Należy zwrócić uwagę, że odformalizowanie postępowań nie jest tak głębokie, jak mogłoby być dla uzyskania większej sprawności i efektywności postępowań, m.in. nadal pozostawiono duże pole uznaniowości Sędziego Komisarza. Bardzo dużą rolę w procedurach restrukturyzacyjnych uzyskuje doradca restrukturyzacyjny. Z mocy ustawy, syndycy stają się doradcami restrukturyzacyjnymi" – wytykał Reszka.

Wyraził opinię, że jest to błąd. Jak wskazał, profil zawodowy i kompetencyjny syndyka jest zupełnie różny niż kompetencje i zadania, przed którymi stanie, w świetle ustawy, doradca restrukturyzacyjny. "Dużo lepiej z powyższych powodów i dla zachowania swobody obrotu gospodarczego, byłoby nie więzić nowego zawodu okowami konieczności uzyskania licencji. Licencji dedykowanej syndykom" – zaznaczył Wojciech Reszka.

Łatwiejsze uznawanie kwalifikacji w krajach UE

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA