REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
dr Marta Karwacka
liderka zespołu strategiczno-raportowego, Sustainability & Climate, Deloitte
Agata Kwapisiewicz
senior konsultantka, Sustainability & Climate, Deloitte
sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju zrównoważony rozwój raportowanie dyrektywa omnibus
Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, omnibus - wyzwania i możliwości dla firm
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

rozwiń >

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju - geneza

Przez wiele lat, w ramach dialogu konstruowaliśmy akty prawne, które miały spójny cel – mobilizację przedsiębiorstw do działań przeciwko zmianie klimatu przy jednoczesnym promowaniu szeroko rozumianego dobrostanu człowieka. Od 2018 roku trwały prace nad Taksonomią EU, mającą na celu ułatwienie firmom identyfikacji działań i inwestycji zrównoważonych środowiskowo. Ostateczna wersja Rozporządzenia w sprawie Taksonomii EU została opublikowana w czerwcu 2020 roku. Następnie, od 2021 roku prowadzono prace nad dyrektywą CSRD, która ostatecznie w 2022 roku wprowadziła dla dużej grupy przedsiębiorstw obowiązek raportowania działań związanych z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. W 2024 roku, po około czterech latach pracy nad nią, przyjęto dyrektywę CSDDD, która dodatkowo zobowiązuje firmy do odpowiedzialności za łańcuch działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad tymi aktami prawnymi uwzględniały konsultacje z szerokim gronem ekspertów, przedstawicieli biznesu, instytucji finansowych i organizacji pozarządowych. Ich opinie były przecież niezbędne, aby uwzględnić różnorodne perspektywy i cele, zadbać o jakość regulacji, zwiększyć akceptację społeczną, zapewnić transparentność oraz dostosować przepisy do rzeczywistości rynkowej.

Raportowanie CSRD

W końcu, transponowaliśmy dyrektywę CSRD do polskiego porządku prawnego. Z początkiem tego roku weszła w życie polska Ustawa z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest zapewnienie raportowania przez firmy istotnych, porównywalnych i wiarygodnych informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju. Ustawa wprowadziła obowiązek zawierania tych informacji w sprawozdaniach z działalności firm. Stopniowo objęła obowiązkiem różne grupy przedsiębiorstw dzieląc je na cztery fale.

Pierwsze doświadczenia sprawozdawcze polskich firm

Oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju grupy przedsiębiorstw objętych pierwszą falą obowiązkowej sprawozdawczości są już w dużej części dostępne na ich stronach internetowych, a pozostałe dopracowywane, audytowane i wkrótce zostaną udostępnione zainteresowanym stronom. Są to oświadczenia największych jednostek i grup, które miały już doświadczenie w sprawozdawczości niefinansowej ze względu na NFRD (dyrektywę dotyczącą ujawniania informacji niefinansowych).

REKLAMA

Do procesu sprawozdawczego przygotowują się już także firmy objęte drugą falą obowiązkowej sprawozdawczości - pozostałe notowane i nienotowane na rynku regulowanym duże jednostki i jednostki dominujące dużych grup kapitałowych. Pierwsze kroki w kierunku ESRSów (Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju) i Taksonomii UE wykonały również małe i średnie jednostki obecne na rynku regulowanym Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które zostały objęte trzecią falą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe wyzwania związane z Omnibusem

Kilka miesięcy temu, Komisja Europejska uznała, że m.in. ze względu na aktualną sytuację gospodarczą konieczne jest ponowne przedyskutowanie procesu raportowego. W Kompasie konkurencyjności przedstawiła swoją wizję uczynienia unijnej gospodarki bardziej konkurencyjną, opierając się na zaleceniach zawartych w sprawozdaniu Mario Draghiego, który podkreślał konieczność inwestycji w innowacje i dekarbonizację. Uznała, że aby uwolnić wzrost gospodarczy, UE musi wspierać sprzyjające otoczenie biznesowe i zapewnić przedsiębiorstwom możliwość rozwoju bez nowych obciążeń regulacyjnych. Dlatego 26 lutego zaprezentowała pierwszy pakiet uproszczeń, znany jako Omnibus I, który ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych i uproszczenie regulacji, aby wspierać wspomnianą konkurencyjność europejskiej gospodarki.

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju rzeczywiście może stanowić obciążenie dla firm, ale wynika to przede wszystkim z tego, że przez wiele lat, przedsiębiorstwa ograniczały swoje działania do absolutnego minimum. Warto podkreślić, że rzetelne zarządzanie zrównoważonym rozwojem wymaga głębokiej analizy wpływów oraz strategicznego umocowania aspektów ESG w różnych procesach zarządzania organizacją i ryzykiem.

Omnibus I - projekt dyrektywy COM(2025)81

Opublikowany projekt dyrektywy COM(2025)81, będący częścią pakietu Omnibus I, zawiera między innymi zmianę zakresu objęcia obowiązkiem sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z nim, obowiązek dotyczyłby tylko dużych spółek ze średniorocznym zatrudnieniem przekraczającym 1 000 pracowników. Jego dopracowanie i uchwalenie mają być jednak poprzedzone uchwaleniem projektu dyrektywy COM(2025)80, której celem jest m.in. odroczenie o dwa lata obowiązku raportowania dla firm objętych drugą i trzecią falą obowiązkowej sprawozdawczości. Zamiast raportować za 2025 i 2026 rok mogłyby wówczas sporządzić sprawozdawczość odpowiednio za 2027 i 2028 rok. Obecnie rozważane jest procedowanie tego projektu w przyspieszonym trybie, aby zdążyć z jego transpozycją do państw członkowskich do końca tego roku.

Pakiet Omnibus, zamiast przynieść oczekiwane uproszczenia, wzbudził w firmach kolejne wątpliwości. Spółki muszą ponownie ocenić, czy i w jaki sposób proponowane zmiany ich dotyczą, a następnie przygotować się na podejmowanie decyzji w warunkach niepewności regulacyjnej. Obecnie stoją przed dylematem: jak zarządzić procesem sprawozdawczym i jak przygotować się na ewentualne zmiany? Dla firm, które nie patrzą na zarządzanie ESG przez pryzmat strategii i odporności własnego modelu biznesowego, lecz skupiają się na spełnieniu wymogów regulacyjnych sytuacja jest szczególnie trudna. Brak jasnych wytycznych i niezrozumiałość nowych propozycji (lub procesu ich wdrożenia) sprawiają, że muszą one inwestować dodatkowy czas i zasoby w adaptację do dynamicznie zmieniającego się otoczenia prawno-regulacyjnego.

Perspektywy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

Abstrahując od dyskusji jakie toczą się wokół Omnibusa, to z czego warto zdawać sobie sprawę, to fakt, że obecnie obowiązuje w Polsce Ustawa z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Nakłada ona obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju m.in. na duże podmioty i notowane małe i średnie przedsiębiorstwa. Dopóki proponowane zmiany nie zmienią polskich przepisów, to obowiązek ten wciąż będzie aktualny.

Nawet jeśli Omnibus zostanie przyjęty i transponowany do polskiego prawa, firmy nadal będą musiały działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Wynika to nie tylko z obowiązujących regulacji, takich jak ustawa o ochronie sygnalistów, ustawa o ochronie konsumenta, ustawa o odpadach, ustawa o efektywności energetycznej, dyrektywa o przejrzystości i równości wynagrodzeń czy innych przepisów nawiązujących do ESG. Wynika to także z faktu, że rynek wymaga dojrzałości w zakresie ESG, aby firmy mogły brać udział w przetargach, mieć dostęp do kapitału oraz budować swoją markę jako atrakcyjnego pracodawcy. Przede wszystkim jednak - ESG to odporność organizacji na szereg ryzyk związanych z klimatem i wyzwaniami społecznymi i wiedzą już o tym firmy, które przeprowadziły analizy podwójnej istotności. Zrównoważony rozwój może być traktowany jako wymóg prawny, ale powinien być przede wszystkim kluczowym elementem strategii biznesowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA