REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

ESG firma zrównoważony rozwój
ESG firma zrównoważony rozwój
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Raportowanie ESG a MŚP

Pod koniec listopada Sejm przyjął ustawę wdrażającą unijną dyrektywę CSRD i już w 2025 roku sprawozdania niefinansowe za rok ubiegły zgodne z nowymi standardami złożą największe jednostki, takie jak banki czy spółki giełdowe. Jednak obowiązkiem raportowania informacji dotyczących wpływu działalności biznesowej na kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego (ESG) mają zostać objęte też duże grupy kapitałowe oraz mali i średni emitenci z rynku regulowanego. Eksperci podkreślają, że pośrednio dotknie on też firmy z sektora MŚP, które nierzadko są dostawcami czy podwykonawcami największych spółek, a więc istotnym elementem ich łańcucha wartości. 

REKLAMA

REKLAMA

- Przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z potrzebami dużych graczy rynkowych, które związane są z procedurami należytej staranności i koniecznością dostępu do rzetelnych, wiarygodnych danych dotyczących ESG. Kluczowym zadaniem jest więc edukacja w obszarze zrównoważonego rozwoju – mówi Miłosz Marchlewicz, Dyrektor ds. komunikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Tymczasem, jak wynika z raportu LeasingTeam Group „Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój?”, świadomość rangi tematów z tym związanych jest niewystarczająca. 17 proc. badanych nie wie, czy przedsiębiorstwa, w których pracują prowadzą jakiekolwiek działania w obszarze ESG, a co piąta firma deklaruje wprost, że nie zamierza nic robić w tej kwestii. Według połowy badanych przeszkodą we wdrażaniu inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem jest brak świadomości wśród pracowników oraz ich znikome zaangażowanie. Mało tego, w firmach, które nie prowadzą działań ESG i nie mają w planach ich wdrożenia, ewidentnie brakuje wiedzy odnośnie przyczyn takiego stanu rzeczy.  57 proc. przedstawicieli firm nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w ich organizacjach takie działania nie są prowadzone, a 9 proc. bez owijania w bawełnę stwierdza, że taka jest decyzja zarządu.

- Oznacza to, że albo do nikogo z firmy nie dotarła informacja o nowych obowiązkach, albo została ona zignorowana jako mało istotna. I tutaj warto się zatrzymać, gdyż nawet jeśli firma jest mała i nie jest notowana na giełdzie, już dzisiaj może być, i prawdopodobnie będzie, zapytana przez partnerów biznesowych i klientów, jak zarządza swoim wpływem na środowisko i społeczeństwo. Jeśli nim nie zarządza, może stracić kontrakt lub np. nie otrzymać finansowania z banku - mówi Magdalena Felczak, Doradczyni w obszarze zrównoważonego rozwoju i komunikacji.

REKLAMA

Zaangażowanie kadry zarządzającej 

Z jednej strony aż 40 proc. uczestników badania LeasingTeam Group uważa, że zaangażowanie kadry kierowniczej w obszar ESG nie jest wystarczające. Z drugiej jednak strony tylko w co piątej firmie, zarząd nie prowadzi obecnie żadnych działań wpływających na postawy pracowników w zakresie zrównoważonego rozwoju. Optymizmem napawa fakt, że zdaniem badanych, w 64 proc. organizacjach kadra zarządzająca zapewnia odpowiednie zasoby i narzędzia do realizacji działań ESG oraz daje dobry przykład poprzez własne działania i podejmowane decyzje. Niewiele mniej uczestników badania (59 proc.) twierdzi, że kadra kierownicza w ich firmie stawia jasno określone cele i wymagania odnośnie zrównoważonego rozwoju, a w co drugiej organizacji modelowanie odpowiednich postaw pracowników odbywa się poprzez promowanie i nagradzanie prośrodowiskowych i prospołecznych inicjatyw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wyniki przeprowadzonego przez nas badania stawiają sprawę jasno. Zatrudnieni mają świadomość, że kadra kierownicza ma istotny wpływ na postawy pracowników. Dźwignią zrównoważonego rozwoju jest więc właściwa postawa zarządu i managerów. Wyzwaniem pozostaje też transparentna komunikacja korzyści płynących z wdrożenia działań ESG, zarówno w samej organizacji, jak i wśród kluczowych interesariuszy - podsumowuje Iga Pazio, Marketing & PR Director w LeasingTeam Group.

*** 

Badanie przeprowadzone zostało metodą CATI oraz CAWI na reprezentatywnej grupie 515 firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Zrealizowane zostało w dniach 24 czerwca – 19 lipca 2024 roku przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie LeasingTeam Group.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA