REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca ESG i PR, ekspert ds. zarządzania kryzysowego, szacowania ryzyka i dialogu z interesariuszami
esg zrównoważony rozwój odpowiedzialny biznes
ESG - zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Tradycyjne modele biznesowe a zrównoważony rozwój

Jeśli mógłbyś zajrzeć do wnętrza największych korporacji, co byś tam dostrzegł? Może fakt, że te organizacje nie tylko dostarczają produkty czy usługi, ale tworzą wielopoziomową wartość dla środowiska, społeczeństwa i w kwestiach zarządzania? W obliczu globalnych wyzwań to liderzy biznesowi odgrywają kluczową rolę w kreowaniu odpowiedzialnych praktyk. Jak więc dostosować tradycyjne modele biznesowe, aby przynosiły zyski, zwiększały wycenę i wartość przedsiębiorstw, a równocześnie wspierały zrównoważony rozwój? Receptą na mix zyskowności oraz społecznej i środowiskowej odpowiedzialności, jak przekonują się już duże przedsiębiorstwa, jest opracowanie i wdrożenie strategii ESG.

REKLAMA

Wprowadzenie do nowej ery biznesu

Rosnąca świadomość społeczna oraz znaczenie kwestii środowiskowych i korporacyjnych skłaniają firmy do włączania strategii ESG do strategii biznesowej. Dlaczego jest to tak istotne?

  • Po pierwsze, strategia ESG pozwala działać odpowiedzialnie – chroniąc środowisko, poprawiając standardy życia i promując dobre praktyki zarządzania. W czasach, gdy konsumenci i inwestorzy coraz częściej wybierają zrównoważone firmy, jej znaczenie jest nie do przecenienia.
  • Po drugie, wdrożenie strategii daje stabilność i umożliwia rozwój w dłuższej perspektywie. Firmy realizujące działania ESG sprawniej dostosowują się do zmian rynkowych oraz wymogów regulacyjnych. Ponadto, transparentność działań zwiększa zaufanie otoczenia, budując solidną reputację – co ostatecznie przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstwa.

Holistyczne podejście do odpowiedzialności

REKLAMA

Czy wdrożenie strategii ESG przynosi korzyści? Oczywiście. Jednak należy pamiętać, że jej celem nie jest wyłącznie generowanie zysków. To holistyczne podejście do prowadzenia biznesu, które uwzględnia wpływ działań firmy na środowisko, społeczeństwo i sposób zarządzania. Strategia ESG to swoista „mapa drogowa”, która integruje te trzy obszary i wpływa na wszystkie aspekty działalności organizacji.

Kluczowym elementem efektywnej strategii ESG jest jednak przede wszystkim zrozumienie oczekiwań wszystkich interesariuszy firmy – od pracowników, przez klientów, inwestorów, partnerów biznesowych, instytucje otoczenia biznesu, regulatorów aż po społeczności lokalne i media.

Stworzenie skutecznej strategii ESG to proces wymagający zaangażowania i odpowiednich narzędzi. Trzeba tu postawić na dialog z interesariuszami, budowanie relacji i tworzenie wartości dla wszystkich stron. Dzięki strategii firmy nie tylko zarządzają ryzykiem, ale także wzmacniają swój pozytywny wpływ na otoczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strategia ESG jako inwestycja w przyszłość

REKLAMA

Nie należy traktować ESG jako obowiązku czy dodatku do podstawowych i koniecznych (z uwagi na wymogi regulacyjne) działań biznesowych. To podejście, które buduje trwałe fundamenty dla stabilności i długoterminowego rozwoju. Patrząc na ESG przez pryzmat wymagań rynkowych, warto dostrzec w niej szansę na prowadzenie biznesu w sposób świadomy i odpowiedzialny. Jest to inwestycja, która przyniesie korzyści zarówno w sferze społecznej, jak i biznesowej. Implementacja strategii ESG wymaga czasu, elastyczności i gotowości do zmian i ciągłego uczenia się. Jednak podejmując to wyzwanie, firmy zyskują więcej niż tylko przewagę konkurencyjną na rynku.

Już teraz widzimy, że strategia ESG staje się kluczowym elementem zapewniającym trwałość i sukces wielu firm. Po pierwsze, pomaga ona w identyfikacji i zarządzaniu ryzykiem, które może być niewidoczne przy „tradycyjnych” analizach finansowych, a ma znaczący wpływ na trwałość i stabilność biznesu. Po drugie, inwestorzy coraz chętniej kierują kapitał w stronę tych przedsiębiorstw, które wdrażają ESG, uznając, że takie firmy są lepiej przygotowane na przyszłość i mogą oferować stabilniejsze zwroty.

Co więcej, sięganie po strategię ESG może również prowadzić do przyciągania i zatrzymywania pracowników – ci bowiem coraz częściej szukają pracodawców o „silnych” wartościach i transparentnych zasadach. Oprócz tego, obecnie również i konsumenci bardziej preferują produkty i usługi tych firm, które są postrzegane jako odpowiedzialne społecznie i środowiskowo. Ma to w efekcie końcowym pozytywny wpływ na reputację firmy.

Ważne

Mówiąc krótko, firmy, które przyjmują i wdrażają strategię ESG, zyskują przewagę konkurencyjną, poprawiają swój wizerunek i zabezpieczają swoją przyszłość na zmieniającym się rynku.

Jaka przyszłość czeka ESG?

Wydaje się być ona zarówno obiecująca, jak i… wymagająca. W miarę jak świat staje się coraz bardziej świadomy zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi, nierównościami społecznymi i potrzebą transparentnego zarządzania, firmy, które proaktywnie zajmują się tymi kwestiami, będą „lepiej” postrzegane, miarodajnie porównywane ze sobą i w rezultacie mogą uzyskać przewagę konkurencyjną. Będziemy świadkami dalszego rozwoju i standaryzacji wymogów oraz narzędzi pomiarowych, co pozwoli na lepsze porównywanie i ocenę działań ESG w różnych organizacjach. Również technologia, szczególnie w zakresie danych i sztucznej inteligencji, odegra kluczową rolę w ułatwianiu i przyspieszaniu wdrażania tej strategii. Niemniej, aby to wszystko było możliwe, potrzebna będzie współpraca na wielu poziomach: między firmami, (za)rządami, a także społeczeństwem. Choć w pewnym sensie mogą ułatwić to regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczości ESG, z biegiem czasu mogą one stać się także dużo bardziej rygorystyczne.

Warto więc być nade wszystko na tę zmianę reguł gry przygotowanym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA