REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikołaj Chałas
Mikołaj Chałas
Partner Kancelarii Chałas i Wspólnicy
Sylwia Werpachowska
Sylwia Werpachowska
Radca Prawny w Kancelarii Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Jak prawidłowo oznaczać reklamy?
Jak prawidłowo oznaczać reklamy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

Rekomendacje UOKiK

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, kryptoreklama polega na a wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta. Konsument odbiera oglądany materiał jako obiektywną ocenę danego influencera a nie jak to jest w rzeczywistości, jako treść komercyjną. Warto pamiętać, że nie ma znaczenia w jakiej formie influencer otrzymuje korzyść materialną dla uznania, że dana treść ma charakter reklamowy – może to być również płatność w ramach tzw. Barteru.

REKLAMA

Jeszcze w 2022 r. UOKiK opublikował rekomendacje dotyczące prawidłowego oznaczania oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Powyższy dokument ma kluczowe znaczenie dla zgodności z prawem działań w ramach tzw. Influencer marketingu. Ze względu na znaczny rozwój branży social marketingu i jego ogromny wpływ na kształtowanie poglądów konsumentów, rozróżnienie pomiędzy neutralnym a komercyjnym wydźwiękiem materiałów jest niezwykle istotne. Dlatego też, Prezes UOKiK, w ramach opracowanego dokumentu wskazał wytyczne dotyczące tego jak, w sposób transparentny oznaczać publikowane treści w różnych kanałach zaliczanych do mediów społecznościowych, tj. Instagram, TikTok czy Facebook. Mając na uwadze powyższe, prezes wskazuje by influencer wykorzystał funkcjonalność danej platformy, oznaczał komercyjny charakter treści, wskazał promowaną markę oraz dokonał oznaczenia w sposób zrozumiały i czytelny dla odbiorców.

Ważne zasady dla influencerów

O czym influencer powinien pamiętać oznaczając reklamy? Do najważniejszych zaliczamy:

Ø Użycie odpowiednich oznaczeń – reklama powinna być oznaczona w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla przeciętnego konsumenta, np. „reklama”, „materiał sponsorowany”, należy unikać niejasnych, wprowadzających w błąd oznaczeń,

Ø Widoczność i czytelność oznaczenia – umieszczone w widocznym miejscu, nie ukryte np. w dalszej części treści,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ø Rozróżnienie form współpracy – jeśli otrzymał wynagrodzenie za publikację – musi wskazać, że jest to reklama, a jeśli jest to barter, powinien wskazać, że produkt jest prezentem od marki,

REKLAMA

Dlaczego firmy decydują się na nieuczciwą reklamę? Oczywiście w celu wzmocnienia swojej pozycji rynkowej i maksymalizacji zysków. Tego rodzaju działania mogą jednak prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych zarówno dla podmiotów odpowiedzialnych za emisję reklamy, jak i dla zleceniodawców oraz właścicieli promowanej marki. W dłuższej perspektywie naruszenie norm prawnych w obszarze reklamy nie tylko naraża przedsiębiorców na sankcje, lecz także osłabia zaufanie konsumentów i może negatywnie wpłynąć na reputację firmy.

Wydane przez UOKiK decyzje na pewno nie będą ostatnimi z tego tytułu, jako że duża część influencerów działających w ramach social marketingu w dalszym ciągu nie dostosowała swoich działań do w/w rekomendacji. Przy czym, za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, Prezes może nakazać przedsiębiorcy zapłatę kary pieniężnej nawet do 10% obrotu.

Podsumowanie

Na zakończenie warto podkreślić, że przestrzeganie przepisów dotyczących oznaczania treści reklamowych leży zarówno w interesie influencerów, jak i marek. Transparentna komunikacja z odbiorcami buduje zaufanie i autentyczność, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większe zaangażowanie społeczności oraz stabilność współpracy biznesowej.

Firmy powinny dążyć do pełnej zgodności swoich działań marketingowych z obowiązującymi regulacjami, jasno określając zasady współpracy z twórcami internetowymi. Z kolei influencerzy, chcąc uniknąć ryzyka prawnego i utraty wiarygodności, powinni skrupulatnie stosować się do wytycznych UOKiK, oznaczając materiały reklamowe w sposób jednoznaczny i czytelny dla swoich odbiorców.

Rosnąca liczba postępowań prowadzonych przez UOKiK pokazuje, że organy nadzoru coraz uważniej przyglądają się rynkowi influencer marketingu. Dlatego zarówno twórcy, jak i firmy powinni traktować obowiązujące przepisy nie jako formalność, ale jako kluczowy element odpowiedzialnej komunikacji marketingowej.

Autorzy Mikołaj Chałas, Partner kancelarii Chałas i wspólnicy oraz Sylwia Werpachowska, Radca Prawny w kancelarii Chałas i wspólnicy

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA