REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Mikołaj Chałas
Mikołaj Chałas
Partner Kancelarii Chałas i Wspólnicy
Sylwia Werpachowska
Sylwia Werpachowska
Radca Prawny w Kancelarii Chałas i Wspólnicy
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Jak prawidłowo oznaczać reklamy?
Jak prawidłowo oznaczać reklamy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

Rekomendacje UOKiK

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, kryptoreklama polega na a wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta. Konsument odbiera oglądany materiał jako obiektywną ocenę danego influencera a nie jak to jest w rzeczywistości, jako treść komercyjną. Warto pamiętać, że nie ma znaczenia w jakiej formie influencer otrzymuje korzyść materialną dla uznania, że dana treść ma charakter reklamowy – może to być również płatność w ramach tzw. Barteru.

REKLAMA

Jeszcze w 2022 r. UOKiK opublikował rekomendacje dotyczące prawidłowego oznaczania oznaczania treści reklamowych przez influencerów. Powyższy dokument ma kluczowe znaczenie dla zgodności z prawem działań w ramach tzw. Influencer marketingu. Ze względu na znaczny rozwój branży social marketingu i jego ogromny wpływ na kształtowanie poglądów konsumentów, rozróżnienie pomiędzy neutralnym a komercyjnym wydźwiękiem materiałów jest niezwykle istotne. Dlatego też, Prezes UOKiK, w ramach opracowanego dokumentu wskazał wytyczne dotyczące tego jak, w sposób transparentny oznaczać publikowane treści w różnych kanałach zaliczanych do mediów społecznościowych, tj. Instagram, TikTok czy Facebook. Mając na uwadze powyższe, prezes wskazuje by influencer wykorzystał funkcjonalność danej platformy, oznaczał komercyjny charakter treści, wskazał promowaną markę oraz dokonał oznaczenia w sposób zrozumiały i czytelny dla odbiorców.

Ważne zasady dla influencerów

O czym influencer powinien pamiętać oznaczając reklamy? Do najważniejszych zaliczamy:

Ø Użycie odpowiednich oznaczeń – reklama powinna być oznaczona w sposób jednoznaczny i zrozumiały dla przeciętnego konsumenta, np. „reklama”, „materiał sponsorowany”, należy unikać niejasnych, wprowadzających w błąd oznaczeń,

Ø Widoczność i czytelność oznaczenia – umieszczone w widocznym miejscu, nie ukryte np. w dalszej części treści,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ø Rozróżnienie form współpracy – jeśli otrzymał wynagrodzenie za publikację – musi wskazać, że jest to reklama, a jeśli jest to barter, powinien wskazać, że produkt jest prezentem od marki,

REKLAMA

Dlaczego firmy decydują się na nieuczciwą reklamę? Oczywiście w celu wzmocnienia swojej pozycji rynkowej i maksymalizacji zysków. Tego rodzaju działania mogą jednak prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych zarówno dla podmiotów odpowiedzialnych za emisję reklamy, jak i dla zleceniodawców oraz właścicieli promowanej marki. W dłuższej perspektywie naruszenie norm prawnych w obszarze reklamy nie tylko naraża przedsiębiorców na sankcje, lecz także osłabia zaufanie konsumentów i może negatywnie wpłynąć na reputację firmy.

Wydane przez UOKiK decyzje na pewno nie będą ostatnimi z tego tytułu, jako że duża część influencerów działających w ramach social marketingu w dalszym ciągu nie dostosowała swoich działań do w/w rekomendacji. Przy czym, za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, Prezes może nakazać przedsiębiorcy zapłatę kary pieniężnej nawet do 10% obrotu.

Podsumowanie

Na zakończenie warto podkreślić, że przestrzeganie przepisów dotyczących oznaczania treści reklamowych leży zarówno w interesie influencerów, jak i marek. Transparentna komunikacja z odbiorcami buduje zaufanie i autentyczność, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większe zaangażowanie społeczności oraz stabilność współpracy biznesowej.

Firmy powinny dążyć do pełnej zgodności swoich działań marketingowych z obowiązującymi regulacjami, jasno określając zasady współpracy z twórcami internetowymi. Z kolei influencerzy, chcąc uniknąć ryzyka prawnego i utraty wiarygodności, powinni skrupulatnie stosować się do wytycznych UOKiK, oznaczając materiały reklamowe w sposób jednoznaczny i czytelny dla swoich odbiorców.

Rosnąca liczba postępowań prowadzonych przez UOKiK pokazuje, że organy nadzoru coraz uważniej przyglądają się rynkowi influencer marketingu. Dlatego zarówno twórcy, jak i firmy powinni traktować obowiązujące przepisy nie jako formalność, ale jako kluczowy element odpowiedzialnej komunikacji marketingowej.

Autorzy Mikołaj Chałas, Partner kancelarii Chałas i wspólnicy oraz Sylwia Werpachowska, Radca Prawny w kancelarii Chałas i wspólnicy

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

REKLAMA

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

REKLAMA

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

REKLAMA