REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca ESG i PR, ekspert ds. zarządzania kryzysowego, szacowania ryzyka i dialogu z interesariuszami
esg dostawca strategia jak wdrożyć poradnik
ESG u dostawców - strategia, jak wdrożyć?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?
rozwiń >

ESG a dostawcy

Dla wielu firm dostawczych, które współpracują z dużymi korporacjami, wdrożenie strategii i raportowania ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale i koniecznością. Odpowiednie przygotowanie do tego procesu nie jest sprawą prostą. Wymaga zaangażowania wszystkich działów, wiedzy na temat ryzyk związanych z zrównoważonym rozwojem oraz zdolności do szybkiej adaptacji w obliczu nowych wymagań. Aby móc efektywnie wdrożyć zmiany, ważne jest trzymanie się kluczowych kroków, które pozwolą na płynne przejście przez proces raportowania ESG.

REKLAMA

Po pierwsze audyt

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia procesu raportowania jest przeprowadzenie audytu, który pozwoli na ocenę obecnej sytuacji w firmie. To działanie na start pomaga firmom nie tylko dostosować się do zmieniających się regulacji, ale również wypracować przewagę konkurencyjną poprzez proaktywne zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Zwiększa zaufanie inwestorów, wzmacnia reputację marki, a także przyczynia się do minimalizowania ryzyka operacyjnego oraz środowiskowego.

Co wiemy o ESG? Czy wystarczająco dużo?

Warsztaty ESG to potrzebny element budowania kultury organizacyjnej opartej na zrównoważonym rozwoju. Umożliwia firmie lepsze zrozumienie wymogów ESG, przygotowanie do ich wdrożenia i zidentyfikowanie kluczowych obszarów, które wymagają poprawy. Celem jest skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem, poprawa wyników biznesowych oraz lepsze relacje z inwestorami i klientami.

Analiza ryzyk

Kolejnym krokiem jest dokładna analiza ryzyk. W kontekście ESG szczególnie istotne jest identyfikowanie zagrożeń związanych ze zmianami klimatycznymi i aspektami społecznymi. Umiejętność zarządzania tymi ryzykami nie tylko wpływa na stabilność finansową, pozwala skutecznie planować działania rozwojowe, ale także buduje zaufanie interesariuszy. Partnerzy biznesowi, klienci, inwestorzy oczekują, że firma będzie miała plan na minimalizowanie ryzyk związanych ze zrównoważonym rozwojem jako zabezpieczenie swojej działalności.

Analiza luk i plan na zrównoważenie

Działania podejmowane w ramach ESG muszą być zgodne z określonymi standardami. Dlatego ważny krok to analiza luk. To identyfikacja różnic pomiędzy aktualnym stanem działań organizacji, a dążeniem do posiadania koniecznych procesów, polityk czy innych elementów związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dialog z interesariuszami

ESG to temat, który dotyczy nie tylko firmy, ale i jej otoczenia – dostawców, partnerów biznesowych czy klientów. Komunikacja dwustronna pomiędzy przedsiębiorstwem, a grupami odbiorców, które mają wpływ na działania firmy i na które także organizacja oddziałuje w różnym stopniu. Poznanie perspektywy interesariuszy i ich oczekiwań ma bezpośrednie znaczenie dla budowania zaufania, poparcia i zrozumienia, niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to także jeden z kluczowych elementów przygotowania do budowy strategii ESG firmy.

Strategia ESG

Stworzenie, na podstawie poprzednich kroków, Strategii zrównoważonego rozwoju z mierzalnymi celami, które będą odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstwa i interesariuszy. Ważne by strategia zrównoważonego rozwoju była spójną i zintegrowaną częścią strategii biznesowej firmy.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Raportowanie ESG

Raport ESG będzie służył ocenie organizacji pod kątem zarządzania jej wpływem, ryzykami i szansami. Będzie też w zdecydowany sposób wpływał na wartość przedsiębiorstwa i wycenę marki.

Przyjęcie i wdrożenie kompleksowego podejścia do ESG pozwala firmom dostawczym nie tylko spełniać rosnące wymagania klientów i regulacji, ale również zwiększać swoją konkurencyjność, redukować ryzyka oraz utrzymać a nawet wzmacniać swoją pozycję rynkową. Działania te nie tylko wspierają zrównoważony rozwój, ale również przyczyniają się do budowania długoterminowej wartości przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA