REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca ESG i PR, ekspert ds. zarządzania kryzysowego, szacowania ryzyka i dialogu z interesariuszami
esg raportowanie 2025 szkolenia mśp
Strategia ESG, standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Strategia ESG kluczem dobrego przygotowania się

Część firm już objął obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju. Kolejne „czekają” w kolejce i przygotowując się, zbierają dane. Wiele z nich zastanawia się, jak zaplanować ten proces. Zdaniem wielu ekspertów punktem wyjścia do zmiany toru działania jest dla wielu przygotowanie strategii ESG. Co warte podkreślenia, dotyczy to zarówno dużych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które jeszcze nawet nie czekają „w kolejce”. Warto zwrócić uwagę, że całokształt zmiany sposobu myślenia o nowoczesnej gospodarce sprzyjającej środowisku dotyczy zarówno wszystkich przedsiębiorców i społeczności. Dlaczego tak? Bo każda jednostka gospodarcza jest częścią łańcucha dostaw i wartości. Z tego wynikają dwa ważne wnioski:

REKLAMA

  • z jednej strony duże firmy, zobligowane do raportowania będą szukać poddostawców wśród firm działających w sposób zrównoważony.
  • z drugiej klienci coraz częściej wybierają produkty proekologiczne a nawet zrównoważone.

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie.

Standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000

REKLAMA

Oczywiście, gdy przyjrzymy się sytuacji rynkowej, nie wszystkie firmy, które składają raporty ESG mają strategię. Często posiadanie tego dokumentu uważane jest za zbędny, dodatkowy koszt. To jednak się zmienia. Właścicieli i przedsiębiorców do posiadania strategii ESG przekonuje m.in. standaryzacja raportów, a dokładniej nowy standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000. Niezwykle ważna w kontekście rozważań, czy przedsiębiorstwom potrzebna jest strategia ESG, jest wiedza, że audytor sprawdzający obowiązkowo poprawność każdego raportu ESG ma prawo dostępu do strategii ESG i sprawdzenia m.in. czy kierunek raportowania ESG jest z nią zgodny. Tu przecież pojawia się zasadnicze pytanie, na jakiej podstawie firma uznała określone działania za istotne bądź nieistotne? Czy też np. na jakiej podstawie zaplanowała kierunek zmian i raportowane działania? Odpowiedzi na te pytanie dostarczy właśnie strategia ESG.

Wdrażanie strategii ESG wymaga holistycznego podejścia i zaangażowania na różnych poziomach organizacji. Stąd do elementów skutecznej strategii ESG należy zrozumienie i identyfikacja najistotniejszych aspektów ESG dla danej organizacji, a także stawianie mierzalnych i jednocześnie realnych celów. Istotne jest, aby strategia ESG była zintegrowana z główną strategią biznesową firmy, a nie stanowiła oddzielnej „inicjatywy”. Warto tu jednak mieć na względzie ciągłe monitorowanie zmian w regulacjach, albowiem przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczości ESG bardzo dynamicznie ewoluują. Stąd, aby strategia ESG była w pełni skuteczna, firmy muszą być na bieżąco z nowymi wymaganiami i dostosowywać do nich swoje operacje oraz strategie raportowania. Wymaga to nie tylko monitorowania zmian w prawie, ale również elastyczności w dostosowywaniu procesów wewnętrznych.

Główne wyzwania i ryzyka związane z wdrażaniem strategii ESG

REKLAMA

Jednym z największych wyzwań jest pełna integracja kwestii ESG z główną strategią biznesową danej firmy. Strategia ESG nie może być postrzegana jako dodatkowy „zestaw zadań” - musi być ona uznana za kluczowy element prowadzenia biznesu, wpływający na każdą decyzję i działanie. Wymaga to nie tylko zaangażowania na poziomie zarządu, ale również zrozumienia i wsparcia ze strony pracowników. Wszystkich pracowników. Dlatego wdrożenie strategii ESG wymaga często zmian w kulturze organizacyjnej. Wyzwaniem jest zbudowanie potrzebnej świadomości i koniecznego zaangażowania na wszystkich poziomach organizacji. Może to wymagać szkoleń, warsztatów, kampanii edukacyjnych, systemów motywacyjnych i wykorzystania innych narzędzi, które pomagają pracownikom zrozumieć, jak bardzo ich działania przyczyniają się do celów ESG firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym wyzwaniem jest niewątpliwie rozwój skutecznych metod pomiaru wpływu praktyki ESG na środowisko, społeczność i zarządzanie. Firmy muszą tu określić, jakie wskaźniki będą dla nich najbardziej miarodajne (i realne!), a następnie wdrożyć odpowiednie systemy do ich śledzenia i raportowania. To wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi technologicznych, ale również rozwoju wewnętrznych kompetencji i zewnętrznych partnerstw.

Rekomendacje dla firm, które dopiero zaczynają swoją „podróż” z ESG

Dla firm rozpoczynających pracę nad strategią ESG i przygotowaniem do raportowania kluczowe jest zrozumienie, że jest to proces długofalowy i stały, wymagający zaangażowania na wszystkich szczeblach organizacji. Warto sprawdzić na jakim etapie już teraz jesteśmy. Dlatego pierwsza rekomendacja „na start” to niewątpliwie przeprowadzenie szczegółowej analizy w celu zidentyfikowania tych aspektów ESG, które są najbardziej istotne dla branży i specyfiki działalności danej firmy. Kolejna to ustalenie celów. Oznacza to, że na podstawie zidentyfikowanych priorytetów koniecznym jest ustalenie konkretnych, mierzalnych i realnych celów, które dana firma chce osiągnąć. Ponadto sukces w integracji ESG z działalnością firmy leży w zrozumieniu, że nie jest to jednorazowy projekt, ale ciągły proces doskonalenia i dostosowania się do zmian. Stąd trzecia rekomendacja to ciągłe uczenie się i adaptacja do zmieniającego się środowiska, ponieważ sam obszar ESG jest dynamiczny i ważne byśmy jako organizacja z roku na rok wykazywali progres w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nasze starania mają w pewnym sensie ułatwić regulacje dotyczące m.in. sprawozdawczości ESG, to jednak należy założyć, jak przekonują eksperci i doradcy, że z biegiem czasu mogą się one stać także dużo bardziej rygorystyczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA