REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca ESG i PR, ekspert ds. zarządzania kryzysowego, szacowania ryzyka i dialogu z interesariuszami
esg raportowanie 2025 szkolenia mśp
Strategia ESG, standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Strategia ESG kluczem dobrego przygotowania się

Część firm już objął obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju. Kolejne „czekają” w kolejce i przygotowując się, zbierają dane. Wiele z nich zastanawia się, jak zaplanować ten proces. Zdaniem wielu ekspertów punktem wyjścia do zmiany toru działania jest dla wielu przygotowanie strategii ESG. Co warte podkreślenia, dotyczy to zarówno dużych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które jeszcze nawet nie czekają „w kolejce”. Warto zwrócić uwagę, że całokształt zmiany sposobu myślenia o nowoczesnej gospodarce sprzyjającej środowisku dotyczy zarówno wszystkich przedsiębiorców i społeczności. Dlaczego tak? Bo każda jednostka gospodarcza jest częścią łańcucha dostaw i wartości. Z tego wynikają dwa ważne wnioski:

REKLAMA

  • z jednej strony duże firmy, zobligowane do raportowania będą szukać poddostawców wśród firm działających w sposób zrównoważony.
  • z drugiej klienci coraz częściej wybierają produkty proekologiczne a nawet zrównoważone.

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie.

Standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000

REKLAMA

Oczywiście, gdy przyjrzymy się sytuacji rynkowej, nie wszystkie firmy, które składają raporty ESG mają strategię. Często posiadanie tego dokumentu uważane jest za zbędny, dodatkowy koszt. To jednak się zmienia. Właścicieli i przedsiębiorców do posiadania strategii ESG przekonuje m.in. standaryzacja raportów, a dokładniej nowy standard atestacji sprawozdawczości ISSA 5000. Niezwykle ważna w kontekście rozważań, czy przedsiębiorstwom potrzebna jest strategia ESG, jest wiedza, że audytor sprawdzający obowiązkowo poprawność każdego raportu ESG ma prawo dostępu do strategii ESG i sprawdzenia m.in. czy kierunek raportowania ESG jest z nią zgodny. Tu przecież pojawia się zasadnicze pytanie, na jakiej podstawie firma uznała określone działania za istotne bądź nieistotne? Czy też np. na jakiej podstawie zaplanowała kierunek zmian i raportowane działania? Odpowiedzi na te pytanie dostarczy właśnie strategia ESG.

Wdrażanie strategii ESG wymaga holistycznego podejścia i zaangażowania na różnych poziomach organizacji. Stąd do elementów skutecznej strategii ESG należy zrozumienie i identyfikacja najistotniejszych aspektów ESG dla danej organizacji, a także stawianie mierzalnych i jednocześnie realnych celów. Istotne jest, aby strategia ESG była zintegrowana z główną strategią biznesową firmy, a nie stanowiła oddzielnej „inicjatywy”. Warto tu jednak mieć na względzie ciągłe monitorowanie zmian w regulacjach, albowiem przepisy dotyczące zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczości ESG bardzo dynamicznie ewoluują. Stąd, aby strategia ESG była w pełni skuteczna, firmy muszą być na bieżąco z nowymi wymaganiami i dostosowywać do nich swoje operacje oraz strategie raportowania. Wymaga to nie tylko monitorowania zmian w prawie, ale również elastyczności w dostosowywaniu procesów wewnętrznych.

Główne wyzwania i ryzyka związane z wdrażaniem strategii ESG

REKLAMA

Jednym z największych wyzwań jest pełna integracja kwestii ESG z główną strategią biznesową danej firmy. Strategia ESG nie może być postrzegana jako dodatkowy „zestaw zadań” - musi być ona uznana za kluczowy element prowadzenia biznesu, wpływający na każdą decyzję i działanie. Wymaga to nie tylko zaangażowania na poziomie zarządu, ale również zrozumienia i wsparcia ze strony pracowników. Wszystkich pracowników. Dlatego wdrożenie strategii ESG wymaga często zmian w kulturze organizacyjnej. Wyzwaniem jest zbudowanie potrzebnej świadomości i koniecznego zaangażowania na wszystkich poziomach organizacji. Może to wymagać szkoleń, warsztatów, kampanii edukacyjnych, systemów motywacyjnych i wykorzystania innych narzędzi, które pomagają pracownikom zrozumieć, jak bardzo ich działania przyczyniają się do celów ESG firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym wyzwaniem jest niewątpliwie rozwój skutecznych metod pomiaru wpływu praktyki ESG na środowisko, społeczność i zarządzanie. Firmy muszą tu określić, jakie wskaźniki będą dla nich najbardziej miarodajne (i realne!), a następnie wdrożyć odpowiednie systemy do ich śledzenia i raportowania. To wymaga nie tylko odpowiednich narzędzi technologicznych, ale również rozwoju wewnętrznych kompetencji i zewnętrznych partnerstw.

Rekomendacje dla firm, które dopiero zaczynają swoją „podróż” z ESG

Dla firm rozpoczynających pracę nad strategią ESG i przygotowaniem do raportowania kluczowe jest zrozumienie, że jest to proces długofalowy i stały, wymagający zaangażowania na wszystkich szczeblach organizacji. Warto sprawdzić na jakim etapie już teraz jesteśmy. Dlatego pierwsza rekomendacja „na start” to niewątpliwie przeprowadzenie szczegółowej analizy w celu zidentyfikowania tych aspektów ESG, które są najbardziej istotne dla branży i specyfiki działalności danej firmy. Kolejna to ustalenie celów. Oznacza to, że na podstawie zidentyfikowanych priorytetów koniecznym jest ustalenie konkretnych, mierzalnych i realnych celów, które dana firma chce osiągnąć. Ponadto sukces w integracji ESG z działalnością firmy leży w zrozumieniu, że nie jest to jednorazowy projekt, ale ciągły proces doskonalenia i dostosowania się do zmian. Stąd trzecia rekomendacja to ciągłe uczenie się i adaptacja do zmieniającego się środowiska, ponieważ sam obszar ESG jest dynamiczny i ważne byśmy jako organizacja z roku na rok wykazywali progres w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nasze starania mają w pewnym sensie ułatwić regulacje dotyczące m.in. sprawozdawczości ESG, to jednak należy założyć, jak przekonują eksperci i doradcy, że z biegiem czasu mogą się one stać także dużo bardziej rygorystyczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA