REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Polityka prozwierzęca a produktywność pracowników

Naukowcy z Instituto Universitário de Lisboa postanowili przeanalizować wpływ polityki prozwierzęcej stosowanej przez portugalskie przedsiębiorstwa. Przyjrzeli się takim aspektom jak: stała możliwość przyprowadzania psów do miejsca pracy, organizowanie „dnia zwierząt w biurze”, adopcja zwierzęcej „maskotki” przez firmę, a także możliwość wzięcia dnia wolnego z powodu choroby pupila.

REKLAMA

REKLAMA

Co ciekawe, aż 30% miejsc, które wdrożyły takie rozwiązania, zauważyło wyraźny wzrost produktywności i poprawę wyników pracowników. Niemal co piąta organizacja odnotowała również wzrost ogólnego samopoczucia w zespole.

Polecamy: Kodeks pracy 2025

Pies lub kot w pracy wpływa na atmosferę

Eksperci z firmy zooplus, którzy zwrócili uwagę na to badanie, od dawna śledzą publikacje potwierdzające pozytywny wpływ obecności zwierząt w miejscach pracy. Jak podkreślają, badacze na całym świecie są zgodni, że wprowadzenie polityki biur otwartych dla czworonogów może korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie całej organizacji.

REKLAMA

- Obecność psa w biurze wpływa na atmosferę w pracy i relacje między współpracownikami. Pies może pełnić rolę czynnika zacieśniającego więzi społeczne. Niezależnie od tego, czy chodzi o wspólny spacer podczas przerwy na lunch, czy krótką zabawę, takie momenty sprzyjają nieformalnym interakcjom – zauważa ekspertka współpracująca z zooplus, Iga Kublik ze szkoły behawioralnej IgaPsiga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jednak nie koniec dobroczynnego wpływu czworonogów na człowieka. Badanie przeprowadzone w 2012 roku przez naukowców z Virginia Commonwealth University wykazało, że osoby zabierające swoje pupile do pracy miały w ciągu dnia niższy poziom kortyzolu (czyli hormonu stresu) w ślinie niż osoby, które tego nie robiły. Kontakt ze zwierzętami zdecydowanie wpływa korzystnie na nasze zdrowie psychiczne.

Jak przygotować firmę na obecność zwierząt

Eksperci zwracają również uwagę, że wdrożenie polityki przyjaznej zwierzętom długofalowo może przyczynić się do sukcesu organizacji. Możliwość zabrania psa do biura staje się jednym z ważniejszych kryteriów przy wyborze pracy przez młodych Polaków. Na Zachodzie ten trend jest już dość dobrze widoczny.

Niedawne badanie przeprowadzone przez Nationwide we współpracy z Human Animal Bond Research Institute wykazało, że 90% Amerykanów zatrudnionych w firmach przyjaznych zwierzętom czuje się związanych z misją organizacji, zaangażowanych w pracę i chętnych do polecania swojego pracodawcy innym. Dla porównania, w miejscach zatrudnienia, które nie stosują polityki przyjaznej zwierzętom, odsetek ten wynosi jedynie 65%.

Zmiana polityki firmy na prozwierzęcą nie powinna być wprowadzona z dnia na dzień – ostrzegają specjaliści

Decyzja o wprowadzeniu możliwości przyprowadzania zwierząt do biura nie powinna być podejmowana pochopnie. Należy uwzględnić ewentualne alergie, lęki oraz preferencje pracowników dotyczące kontaktu ze zwierzętami w godzinach pracy.

- Ważne jest, aby firma opracowała jasne zasady niedyskryminujące osób, które nie chcą pracować w obecności czworonogów. Precyzyjne określenie polityki dotyczącej przyprowadzania psów do biura to zatem konieczność. Co więcej, pracodawca powinien się upewnić, że zwierzaki nie mają problemów behawioralnych, które mogłyby zakłócić funkcjonowanie biura. Duża część odpowiedzialności spoczywa też na właścicielach psów. Decydując się na taki krok, na pierwszym miejscu powinni zadbać o dobrostan zwierząt. Gwarny open space nie będzie przyjazną przestrzenią dla psów lękliwych czy agresywnych – podkreśla Iga Kublik.

Obserwując aktualne trendy na amerykańskim rynku pracy, można się spodziewać, że w najbliższych latach biura przyjazne zwierzętom zyskają na popularności również w Polsce. Wkrótce taka polityka firmy może stać się istotną przewagą konkurencyjną w procesie pozyskiwania pracowników.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA