REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do pracy w biurze? Tak, pod warunkiem, że są atrakcje

Pracownicy uzależniają powrót do biura od oferowanych atrakcji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakimi sposobami firmy próbują ściągnąć pracowników z powrotem do biur? Jak zmieniają się same biura? Czy pracownicy chętni są do powrotu z home office, jeśli na miejscu czekają rozmaite kulturalne i edukacyjne eventy? 

W biurze nie tylko praca 

REKLAMA

Jak wyglądają współczesne biura i przestrzenie do pracy? Jak pokazuje raport ThinkCo, opracowany we współpracy z Ikeą i CIC Warsaw („Przyjazne biura – przewodnik po budynkach, w których chce się pracować”), współczesne trendy w urbanistyce przesuwają się w kierunku zintegrowania biurowców z otaczającą je tkanką miejską. Bliskość terenów zielonych, restauracji i placówek kulturalnych, sklepów czy siłowni aktywizuje pracowników, umożliwia im odpoczynek oraz pogodzenie życia prywatnego i zawodowego. W wysokiej klasy obiektach biurowych standardem stają się też wydarzenia kulturalne i edukacyjne, różnorodne eventy i warsztaty, które – w realiach pracy zdalnej i hybrydowej – mają zachęcić pracowników do częstszego pojawiania się w biurze.

REKLAMA

– Przestrzenie eventowe w biurowcach, szczególnie w okresie postpandemicznym, pozwalają zwiększyć natężenie liczby osób w przestrzeniach biurowych, ponieważ stwarzają możliwość organizowania wydarzeń, które skupiają ciekawe osoby, umożliwiają networking i uczenie się nowych rzeczy. A to jest jeden z kluczowych elementów tej postpandemicznej rzeczywistości – mówi agencji Newseria Biznes Jerzy Brodzikowski, general manager CIC Warsaw.

Okazuje się, że tego właśnie szukają pracownicy. W ubiegłorocznym badaniu przeprowadzonym w Olivia Centre – największym gdańskim parku biurowym – aż 64 proc. respondentów wskazało, że uzależnia termin przyjścia do biura od harmonogramu atrakcji, a 32 proc. przyznało, że wybierają pracę w biurze w te dni, kiedy mają możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych oferowanych na terenie kompleksu biurowego.

– Zmienił się model tego, jak funkcjonujemy jako pracownicy. Do pracy przychodzimy nie tylko po to, żeby pracować, ale też po to, żeby się spotkać ze współpracownikami, nauczyć się czegoś nowego, poznać kogoś nowego – mówi Jerzy Brodzikowski.

Pandemia zmieniła podejście do pracy biurowej

REKLAMA

Pandemia COVID-19 pokazała, że da się pracować zdalnie, obecnie praca hybrydowa jest już standardem – w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców odsetek zatrudnionych, którzy pracują w tym modelu, sięga 52 proc., a 92 proc. osób pracujących zdalnie lub hybrydowo chce nadal mieć taką możliwość. Z drugiej strony 65 proc. menedżerów i przedstawicieli kadr zarządzających chce, aby pracownicy częściej pojawiali się w biurze, ponieważ wierzą, że poprawia to jakość współpracy. Dlatego firmy próbują różnych sposobów na to, żeby po pandemii ściągnąć pracowników z powrotem do biur. Oprócz nowej aranżacji miejsca pracy, którą wdrożyło 34 proc. firm, średnio co trzecia deklaruje też organizowanie jednorazowych eventów albo cyklu zaplanowanych w ciągu roku atrakcji i wydarzeń firmowych – wynika z przytaczanego w raporcie badania Cushman & Wakefield. Rośnie też znaczenie działań prospołecznych wewnątrz samych organizacji – w 2023 roku 46 proc. badanych firm organizowało regularne spotkania integracyjne, co stanowi wzrost o 17 pkt proc. r/r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przestrzenie biurowe zieją pustką. W związku z popularnością pracy zdalnej i hybrydowej obłożenie biur spadło – odsetek realnie zajętych stanowisk pracy w biurach przed wybuchem pandemii wynosił w Europie średnio ok. 70 proc., a na początku 2023 roku – 55 proc. Szacuje się, że ten wskaźnik ustabilizuje się na poziomie 55–60 proc. i nie wróci już do wyniku sprzed 2020 roku. Jednak mniejsze obłożenie nie oznacza, że biura tracą na znaczeniu – po prostu zmienia się ich rola. Mniejsza liczba pracowników przebywających na co dzień w biurze niekoniecznie wiąże się z ograniczeniem zajmowanej powierzchni, a raczej ze zmianą jej funkcjonalności – ponad 50 proc. europejskich firm deklaruje, że potrzebuje więcej przestrzeni do współpracy niż przed pandemią.

– Po pandemii zmienił się sposób, w jaki ludzie pracują, więc duże biura nie są już aż tak potrzebne. W zamian potrzebne są mniejsze przestrzenie biurowe, ale spełniające inne funkcje, na przykład większa ilość przestrzeni do spotkań, do organizowania wydarzeń, budek telefonicznych do rozmów telefonicznych i wideo z potencjalnymi klientami lub współpracownikami – wymienia general manager CIC Warsaw. – Od długoterminowych wynajmów, które kiedyś obejmowały 5–10 lat, dziś o wiele bardziej popularne są też wynajmy średnio- bądź krótkoterminowe, od roku do dwóch lat, a nawet w modelu takim, w jakim funkcjonuje CIC Warsaw, czyli z miesiąca na miesiąc.

Coraz popularniejsze robią się tzw. biura flex, czyli elastyczne powierzchnie biurowe. To popularna forma wynajmu biur, która daje firmom możliwość dostosowania się do zmieniających się potrzeb i warunków rynkowych. Według danych przytaczanych w raporcie ThinkCo na polskim rynku systematycznie rośnie także podaż takich rozwiązań – już w latach 2018–2022 powstało ponad 239,1 tys. mkw. nowej elastycznej przestrzeni biurowej. Natomiast między styczniem 2022 a marcem 2023 roku w samej Warszawie podaż wzrosła o 27 proc. r/r. Ten trend nie zwalnia – w przygotowaniu i w trakcie aranżacji jest obecnie niemal dwukrotnie więcej powierzchni elastycznej niż w 2022 roku.

Elastyczne przestrzenie bez zobowiązań

– Ważnym elementem przestrzeni biurowych są coworkingi, które – wraz z rozwojem nowego modelu pracy, czyli pracy zdalnej i hybrydowej – będą odgrywać coraz większą rolę. Kilka lat temu zakładano, że przestrzenie coworkingowe będą w 5–10 proc. częścią przestrzeni biurowych, dzisiaj mówi się już o 20–30 proc. – mówi Jerzy Brodzikowski.

Większość coworkingów i biur serwisowych deklaruje obłożenie na poziomie ok. 90 proc. Najpopularniejsza jest Warszawa, która posiada największy udział elastycznych przestrzeni w całkowitych zasobach nowoczesnej powierzchni biurowej (blisko 3 proc.). We Wrocławiu, Krakowie czy Łodzi jest on nieco niższy. Szacuje się, że w 2024 roku udział przestrzeni flex w zasobie biurowym w całej Europie wyniesie 6 proc., a w przyszłości wzrośnie nawet do 20 proc. Dotyczy to jednak nie tylko nowych obiektów, bo właściciele i zarządcy budynków coraz częściej przekształcają istniejące biura w powierzchnie elastyczne, co przyciąga nowych najemców.

– Przestrzenie coworkingowe dają pracodawcom możliwość zmiany całego procesu pracy, ale również firmom zajmującym się developmentem real estate’owym, czyli najmem przestrzeni biurowych, pozwalają budować mniejsze biura, biura, które funkcjonują w modelu swing, i ogólnie zwiększają możliwości wynajmu krótko- i średnioterminowego – wylicza ekspert.

Ogólnodostępne strefy coworkingowe w biurowcach powstają obecnie głównie z inicjatywy ich najemców. Są wykorzystywane zarówno przez ich pracowników, jak i ludzi z zewnątrz, co m.in. aktywizuje budynek i pomaga budować jego markę, otwiera go na miasto, a jednocześnie umożliwia nawiązywanie interakcji i kontaktów.

Zobacz także: Powrót do biura nie wchodzi w grę? Powiększa się przepaść między pracownikami i pracodawcami [RAPORT]
Zaraz się zacznie. Czy Niemcy uratuje czterodniowy tydzień pracy?

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

REKLAMA

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

REKLAMA

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA