REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

Wzrost płacy minimalnej, presja płacowa, rotacja i trudności z utrzymaniem zaangażowania pracowników – to wszystko sprawia, że pracodawcy stoją przed koniecznością weryfikacji poziomu wynagrodzeń w zespołach i zwiększaniem atrakcyjności oferty, jednocześnie dbając o to, by podnoszenie płac nie zdominowało wszystkich firmowych kosztów, które już teraz są sporym wyzwaniem. 

REKLAMA

Strategie na trudne czasy

- Z perspektywy pracownika kluczowa jest wysokość wynagrodzenia, ale dobrze dobrane świadczenia pozapłacowe również zwiększają wartość pensji. Dlatego warto wypracować długofalową strategię. Nawet jeśli podwyżki są z różnych powodów wstrzymane, to budując ekosystem złożony z pozytywnej kultury, możliwości szybkiego rozwoju w firmie, poczucia wpływu i doceniania oraz dopasowanych świadczeń, możemy niejako „wydłużać” życie pracownika w organizacji i zabezpieczać się na okres turbulencji – mówi Piotr Cwalina, Doradca Biznesowy, Ekspert w obszarze Compensation & Benefits, na łamach najnowszego raportu Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”. Jego zdaniem warto częściej komunikować wartość oferowanych benefitów i uświadamiać, że jest to inwestycja ze strony pracodawcy. Pracownicy i kandydaci do pracy często nie zdają sobie sprawy z tego, że dzięki zatrudnieniu zyskują dostęp do pakietów na znacznie korzystniejszych warunkach niż gdyby starali się o nie prywatnie. Posiadanie dobrej strategii benefitowej zapewnia więc przewagę w utrzymaniu pracowników. 

Tymczasem – jak wynika z badania PBS, zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska – tylko 44% badanych pracowników jest zadowolonych z oferty benefitowej w swoim miejscu pracy, a aż 28% nie wyraziło jednoznacznie swojego zdania. „Brakuje mi niektórych benefitów” – to najczęściej wskazywany powód niezadowolenia (53%), na kolejnym miejscu znalazły się mała różnorodność oferty (27%) i brak możliwości samodzielnego wyboru świadczeń (23%). 

Dla pracodawców jest to sygnał, że badanie potrzeb i preferencji benefitowych powinno być ważnym elementem strategii na nowy rok. Warto też monitorować poziom wykorzystania oferowanych benefitów. Nie jest to jednak często praktykowane w firmach. W sytuacji, kiedy pracownicy rzadko sięgają po dane świadczenie, może dochodzić do marnowania środków. Jak więc efektywnie wykorzystać budżet na benefity? 

Sposób na zdrowszą kulturę i… oszczędności

- Obserwujemy stale rosnące zainteresowanie benefitami żywieniowymi i mamy przeświadczenie, że w najbliższych latach to właśnie karty na lunch będą dominować na rynku świadczeń pozapłacowych. Pracodawcy upatrują w tym rozwiązaniu skuteczną strategię pozwalającą odpowiadać na potrzeby pracowników i zwiększać ich siłę nabywczą. Już teraz 80% pracowników, którzy nie otrzymują regularnego dofinansowania posiłków, chciałoby mieć taką możliwość w swoim miejscu pracy. 75% badanych pracujących zaznacza, że zaletą tego rozwiązania jest oszczędzanie pieniędzy, a 62% wskazuje na wygodę. To wyraźnie pokazuje, że tak zainwestowane środki benefitowe zostaną dobrze zagospodarowane, gdyż pracownicy oczekują bardzo praktycznej, codziennej formy wsparcia dla domowego budżetu – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska. 

Karty na lunch to rozwiązanie, z którego można korzystać zarówno podczas pracy stacjonarnej, jak i zdalnej i hybrydowej. W ten sposób pracodawca może zadbać o prozdrowotną kulturę organizacji. A jest nad czym popracować – jak wynika z badania PBS, aż 50% badanych pracowników przyznaje, że na ich styl odżywiania wpływa brak czasu w trakcie pracy na posiłek, a 25% respondentów wskazuje na brak warunków w miejscu pracy. Benefity żywieniowe pozwalają ominąć istotną przeszkodę, jaką jest też brak czasu na samodzielne przygotowanie posiłków (54%). Pomagają wdrożyć dobre nawyki i zadbać o regularność – to ważne o tyle, że aż 44% pracujących przyznaje, że je zdrowo, ale nieregularnie. 19% badanych ocenia swój styl odżywiania jako niezdrowy, a 32% mówi o tym, że je zdrowo i regularnie. 

Dofinansowanie posiłków oznacza nie tylko większą efektywność, energię oraz integrację zespołów, ale też przyjemność płynącą z oszczędzania. Pracodawca, który funduje karty na lunch, zyskuje optymalizację kosztów na poziomie 1106 zł rocznie na jednego pracownika – w ten sposób oszczędza na składkach ZUS, dzięki ulgom, które obowiązują od września 2023 r.. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wzrosła wówczas kwota zwolnienia z oskładowania ZUS dofinansowania posiłków, oferowanego przez pracodawcę jako benefit, do 450 zł miesięcznie na jednego pracownika. Oszczędności zyskują też pracownicy – 1070 zł rocznie. Warto więc wiedzieć, jak w nowym roku można pokierować polityką benefitową, by uzyskać tego typu optymalizacje.

Co zamiast podwyżki?

Okazuje się, że w sytuacji, gdyby pracodawca nie był w stanie udzielić podwyżki, chętnie widzianą rekompensatą byłyby karty przedpłacone – tak wskazuje 56% badanych pracowników. Do atrakcyjnych alternatyw należą też według respondentów: dofinansowanie wypoczynku (44%), dofinansowanie dojazdu do pracy (34%), pakiety medyczne dla pracownika i rodziny (32%). 
Co ciekawe, aż 58% badanych pracowników deklaruje, że gdyby mieli od pracodawcy dodatkowy budżet w wysokości 300 zł, to wybraliby kartę na lunch (58%), od której nie odprowadza się składek ZUS i otrzymuje się realnie 264 zł na rękę. Dla porównania: w przypadku podwyżki po odprowadzeniu przez pracownika i pracodawcę składek ZUS i PIT, pracownikowi zostałoby 169 zł na rękę. To pokazuje, że warto poznawać i sprawdzać różnorodne strategie wzmacniania pracowniczego portfela, gdyż oczekują tego również sami zainteresowani. 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyciągnąć i zatrzymać – co jeszcze zadziała?

Strategie płacowe i pozapłacowe to jedno, ale dla utrzymania uwagi i zaangażowania konieczne jest holistyczne spojrzenie na wiele elementów tworzących środowisko pracy. Tymczasem:
- tylko 37% badanych zauważa, że firma umożliwia im rozwijanie nowych, przydatnych kompetencji i zdobycie nowych kwalifikacji,
- 35% respondentów ma poczucie wpływu na to, co się dzieje w pracy,
-mzaledwie 21% pracujących przyznaje, że pracodawca regularnie pyta o jego potrzeby i oczekiwania.

Atmosfera, relacje, możliwości rozwoju, poczucie sensu pracy – niezależnie od aktualnej sytuacji ekonomicznej – cały czas stanowią one fundament motywacji. Więcej o strategiach zarówno w kontekście polityki wynagrodzeń, jak i pozapłacowych aspektów, można przeczytać w raporcie Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”.

****

O badaniu
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2023” zostało przeprowadzone na zlecenie Pluxee Polska przez pracownię PBS, w dniach 27.04.2023 – 16.05.2023. W badaniu wzięło udział 1200 pracowników (bez samozatrudnionych).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA