REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

Wzrost płacy minimalnej, presja płacowa, rotacja i trudności z utrzymaniem zaangażowania pracowników – to wszystko sprawia, że pracodawcy stoją przed koniecznością weryfikacji poziomu wynagrodzeń w zespołach i zwiększaniem atrakcyjności oferty, jednocześnie dbając o to, by podnoszenie płac nie zdominowało wszystkich firmowych kosztów, które już teraz są sporym wyzwaniem. 

REKLAMA

Strategie na trudne czasy

- Z perspektywy pracownika kluczowa jest wysokość wynagrodzenia, ale dobrze dobrane świadczenia pozapłacowe również zwiększają wartość pensji. Dlatego warto wypracować długofalową strategię. Nawet jeśli podwyżki są z różnych powodów wstrzymane, to budując ekosystem złożony z pozytywnej kultury, możliwości szybkiego rozwoju w firmie, poczucia wpływu i doceniania oraz dopasowanych świadczeń, możemy niejako „wydłużać” życie pracownika w organizacji i zabezpieczać się na okres turbulencji – mówi Piotr Cwalina, Doradca Biznesowy, Ekspert w obszarze Compensation & Benefits, na łamach najnowszego raportu Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”. Jego zdaniem warto częściej komunikować wartość oferowanych benefitów i uświadamiać, że jest to inwestycja ze strony pracodawcy. Pracownicy i kandydaci do pracy często nie zdają sobie sprawy z tego, że dzięki zatrudnieniu zyskują dostęp do pakietów na znacznie korzystniejszych warunkach niż gdyby starali się o nie prywatnie. Posiadanie dobrej strategii benefitowej zapewnia więc przewagę w utrzymaniu pracowników. 

Tymczasem – jak wynika z badania PBS, zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska – tylko 44% badanych pracowników jest zadowolonych z oferty benefitowej w swoim miejscu pracy, a aż 28% nie wyraziło jednoznacznie swojego zdania. „Brakuje mi niektórych benefitów” – to najczęściej wskazywany powód niezadowolenia (53%), na kolejnym miejscu znalazły się mała różnorodność oferty (27%) i brak możliwości samodzielnego wyboru świadczeń (23%). 

Dla pracodawców jest to sygnał, że badanie potrzeb i preferencji benefitowych powinno być ważnym elementem strategii na nowy rok. Warto też monitorować poziom wykorzystania oferowanych benefitów. Nie jest to jednak często praktykowane w firmach. W sytuacji, kiedy pracownicy rzadko sięgają po dane świadczenie, może dochodzić do marnowania środków. Jak więc efektywnie wykorzystać budżet na benefity? 

Sposób na zdrowszą kulturę i… oszczędności

- Obserwujemy stale rosnące zainteresowanie benefitami żywieniowymi i mamy przeświadczenie, że w najbliższych latach to właśnie karty na lunch będą dominować na rynku świadczeń pozapłacowych. Pracodawcy upatrują w tym rozwiązaniu skuteczną strategię pozwalającą odpowiadać na potrzeby pracowników i zwiększać ich siłę nabywczą. Już teraz 80% pracowników, którzy nie otrzymują regularnego dofinansowania posiłków, chciałoby mieć taką możliwość w swoim miejscu pracy. 75% badanych pracujących zaznacza, że zaletą tego rozwiązania jest oszczędzanie pieniędzy, a 62% wskazuje na wygodę. To wyraźnie pokazuje, że tak zainwestowane środki benefitowe zostaną dobrze zagospodarowane, gdyż pracownicy oczekują bardzo praktycznej, codziennej formy wsparcia dla domowego budżetu – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska. 

Karty na lunch to rozwiązanie, z którego można korzystać zarówno podczas pracy stacjonarnej, jak i zdalnej i hybrydowej. W ten sposób pracodawca może zadbać o prozdrowotną kulturę organizacji. A jest nad czym popracować – jak wynika z badania PBS, aż 50% badanych pracowników przyznaje, że na ich styl odżywiania wpływa brak czasu w trakcie pracy na posiłek, a 25% respondentów wskazuje na brak warunków w miejscu pracy. Benefity żywieniowe pozwalają ominąć istotną przeszkodę, jaką jest też brak czasu na samodzielne przygotowanie posiłków (54%). Pomagają wdrożyć dobre nawyki i zadbać o regularność – to ważne o tyle, że aż 44% pracujących przyznaje, że je zdrowo, ale nieregularnie. 19% badanych ocenia swój styl odżywiania jako niezdrowy, a 32% mówi o tym, że je zdrowo i regularnie. 

Dofinansowanie posiłków oznacza nie tylko większą efektywność, energię oraz integrację zespołów, ale też przyjemność płynącą z oszczędzania. Pracodawca, który funduje karty na lunch, zyskuje optymalizację kosztów na poziomie 1106 zł rocznie na jednego pracownika – w ten sposób oszczędza na składkach ZUS, dzięki ulgom, które obowiązują od września 2023 r.. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wzrosła wówczas kwota zwolnienia z oskładowania ZUS dofinansowania posiłków, oferowanego przez pracodawcę jako benefit, do 450 zł miesięcznie na jednego pracownika. Oszczędności zyskują też pracownicy – 1070 zł rocznie. Warto więc wiedzieć, jak w nowym roku można pokierować polityką benefitową, by uzyskać tego typu optymalizacje.

Co zamiast podwyżki?

Okazuje się, że w sytuacji, gdyby pracodawca nie był w stanie udzielić podwyżki, chętnie widzianą rekompensatą byłyby karty przedpłacone – tak wskazuje 56% badanych pracowników. Do atrakcyjnych alternatyw należą też według respondentów: dofinansowanie wypoczynku (44%), dofinansowanie dojazdu do pracy (34%), pakiety medyczne dla pracownika i rodziny (32%). 
Co ciekawe, aż 58% badanych pracowników deklaruje, że gdyby mieli od pracodawcy dodatkowy budżet w wysokości 300 zł, to wybraliby kartę na lunch (58%), od której nie odprowadza się składek ZUS i otrzymuje się realnie 264 zł na rękę. Dla porównania: w przypadku podwyżki po odprowadzeniu przez pracownika i pracodawcę składek ZUS i PIT, pracownikowi zostałoby 169 zł na rękę. To pokazuje, że warto poznawać i sprawdzać różnorodne strategie wzmacniania pracowniczego portfela, gdyż oczekują tego również sami zainteresowani. 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyciągnąć i zatrzymać – co jeszcze zadziała?

Strategie płacowe i pozapłacowe to jedno, ale dla utrzymania uwagi i zaangażowania konieczne jest holistyczne spojrzenie na wiele elementów tworzących środowisko pracy. Tymczasem:
- tylko 37% badanych zauważa, że firma umożliwia im rozwijanie nowych, przydatnych kompetencji i zdobycie nowych kwalifikacji,
- 35% respondentów ma poczucie wpływu na to, co się dzieje w pracy,
-mzaledwie 21% pracujących przyznaje, że pracodawca regularnie pyta o jego potrzeby i oczekiwania.

Atmosfera, relacje, możliwości rozwoju, poczucie sensu pracy – niezależnie od aktualnej sytuacji ekonomicznej – cały czas stanowią one fundament motywacji. Więcej o strategiach zarówno w kontekście polityki wynagrodzeń, jak i pozapłacowych aspektów, można przeczytać w raporcie Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”.

****

O badaniu
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2023” zostało przeprowadzone na zlecenie Pluxee Polska przez pracownię PBS, w dniach 27.04.2023 – 16.05.2023. W badaniu wzięło udział 1200 pracowników (bez samozatrudnionych).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA