REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kamera sklep kradzież prawo bezpieczeństwo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

Coraz więcej kradzieży w sklepach

W tym roku w Czarny Piątek, przypadający 24.11, Polacy mogą zrobić o 20% więcej zamówień internetowych i o 40% zwiększy się wartość sprzedaży w porównaniu z ubiegłorocznym świętem zakupów (dane Admitad Polska). W ubiegłym roku aż 29% Polaków zrobiło w Czarny Piątek zakupy modowe, co piąty zakupy produktów do domu i ogrodu. W tym roku inne są jednak pewne okoliczności.

REKLAMA

REKLAMA

Według informacji Komendy Głównej Policji w pierwszym półroczu 2023 roku odnotowano wzrost liczby przestępstw kradzieży w sklepach o 40 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku, w sumie było to blisko 24 tysiące przypadków. Wzrosła także liczba wykroczeń związanych z kradzieżą - o prawie 22 proc. 

Od października tego roku zmieniła się kwalifikacja przestępstwa kradzieży. Teraz jest nim przywłaszczenie towarów o wartości powyżej 800 zł, a nie 500 zł jak było to wcześniej. W następstwie tej zmiany liczba kradzieży już wkrótce może wzrosnąć jeszcze bardziej. Niewielkie sankcje za rabunki mogą zachęcić drobnych złodziei, bo za wykroczenie karą jest najczęściej grzywna, a za kradzież zakwalifikowaną jako przestępstwo sprawca może się spodziewać nawet pięciu lat więzienia. Tylko około 10 procent przestępców jest łapanych na gorącym uczynku. Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia.

- Szczególnie narażone na tego typu działania są małe sklepy, zwłaszcza te, które nie mają zaawansowanych zabezpieczeń, dysponują niewielką liczbą pracowników i nie mają określonych procedur postępowania. Branża handlowa jest świadoma zagrożeń związanych z uwarunkowaniami prawnymi czy ekonomicznymi. To wpływa na rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania antykradzieżowe, zabezpieczające sklepy. Chociaż klienci zwykle nie kojarzą galerii handlowych z zaawansowaną technologią, te miejsca często korzystają z nowoczesnych rozwiązań. Istotnym elementem tych innowacji są systemy zabezpieczające przed kradzieżą towarów. Wśród najpopularniejszych są bramki antykradzieżowe czy system detekcji użycia rozszywaczy (stosowany w przymierzalniach, gdzie nie ma kamer i ochrony) – mówi Sylwia Gustkowicz ze SPIE Building Solutions. 

REKLAMA

Jakie systemy antykradzieżowe są stosowane w sklepach

Ekspertka wskazuje, że równie przydatny jest system RFID. To rozwiązanie identyfikacji radiowej oparte na antenach sufitowych i detekcji tagów (takich jak metki czy klipsy) przytwierdzanych do produktów. Zabezpiecza on sklepy przed najpopularniejszą metodą kradzieży, polegającą na przeklejaniu metek z kodami paskowymi z tańszych, na droższe produkty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często stosowanym rozwiązaniem jest też system bramek umieszczonych przy wejściu do sklepu zintegrowany z systemem monitoringu. Alarm na bramce, która wykryła podejrzany przedmiot podczas wejścia lub wyjścia klienta ze sklepu, automatycznie wysyłany jest do kamer i operatora.

- Kamery odgrywają coraz istotniejszą rolę w funkcjonowaniu handlu, o ile są to nowoczesne urządzenia pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności. Zespoły kamer są integrowane z innymi systemami, jak alarmowe czy kontroli dostępu, a dzięki analizie danych wspierają zarządzanie całą infrastrukturą bezpieczeństwa. Informują o nieautoryzowanym dostępie do określonych obszarów. Dzięki temu, operatorzy systemu mogą łatwo monitorować sytuację w różnych lokalizacjach, reagować na alarmy i analizować dane. Zaawansowane funkcje analizy obrazu uzupełnione o specjalne algorytmy sprawiają, że kamery potrafią np. rozpoznawać tablice rejestracyjne i wykrywać pozostawione przedmioty, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Dzięki temu, operatorzy systemu otrzymują też natychmiastowe powiadomienia o podejrzanych działaniach, co znacząco skraca czas reakcji – mówi Sylwia Gustkowicz ze SPIE Building Solutions.

Sklepy wielkopowierzchniowe w Polsce, decydując się na specjalistyczne rozwiązania, wydają na zabezpieczenia przeciwkradzieżowe 2,6 mld zł rocznie – wynika z raportu firmy Crime&Tech, a roczne straty sieci handlowych w wyniku kradzieży to 4,84 mld zł.

Technologia monitoruje ruch

Nowoczesna technologia wspiera sklepy także w sprawnym obsłużeniu zwiększonego ruchu. Jesień i końcówka roku to tzw. wysoki sezon w handlu. Na ten czas czeka cała branża, bo to okazja do zwiększenia przychodów i umocnienia rynkowej pozycji. Pierwszym dniem zniżek na dużą skalę, które przyciągają do sklepów wzmożony ruch konsumentów, jest tzw. Black Friday, czyli Czarny Piątek. Zakupy wg badań robi wtedy 6,7 mln Polaków, czyli co piąty w wieku 14+. Wydatki przekraczają 2,3 mld zł. Tego dnia sklepy notują rekordowe wyniki sprzedaży. Black Friday to także początek sezonu zakupowego przed Bożym Narodzeniem.

- Dzięki zaawansowanym funkcjom analizy obrazu, kamery mogą dostarczyć informacji o natężeniu ruchu w różnych porach dnia, co jest kluczowe dla optymalizacji grafików pracowników. Analiza ruchu może pokazać, które obszary sklepu są najczęściej odwiedzane, co stanowi kluczowy element w optymalizacji układu sklepu i dostosowaniu strategii sprzedaży. Kamery monitorują procesy sprzedażowe, wykrywają nieprawidłowości i dostarczają danych do optymalizacji działań. Ponadto kamery mogą być zintegrowane z systemami zarządzania sklepem. Współpracują z systemem zarządzania zapasami, informując, kiedy brakuje jakiegoś produktu na półce. Poprawiają efektywność działania w trudnym okresie zwiększonego ruchu – mówi Michał Michniowski z Hikvision Poland.

Coraz częściej takie rozwiązania są stosowane nie tylko w wielkich centrach handlowych, ale i małych sklepach. Dzięki modułowej budowie i różnorodnym opcjom konfiguracji tam też mogą spełnić swoją funkcję. W ten sposób technologia nie tylko ułatwia zrobienie zakupów konsumentom, ale i pozwala sprawnie i efektywnie radzić sobie ze sprzedażą właścicielom sklepów w tym ważnym dla nich czasie. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA