REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deformacja twardego dysku nie daje 100% pewności, że dane nie będą możliwe do odtworzenia

Na bezpieczeństwie danych nie warto oszczędzać
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Cyberataki i wyłudzanie danych to problem, z którym borykają się zarówno firmy jak i instytucje publiczne. Aż 33% Polaków doświadczyło próby wyłudzenia danych a ponad 12% padło ich ofiarą. Eksperci są zgodni, bezpieczeństwo danych to rzecz, na której nie warto oszczędzać. 

Co trzeci Polak doświadczył próby wyłudzenia danych

Jak wynika z badania „Wiedza na temat bezpieczeństwa ochrony danych osobowych w Polsce” 33% - tylu Polaków doświadczyło próby wyłudzenia danych a ponad 12% padło ich ofiarą[1]. Problem wycieku danych nie dotyczy tylko osób fizycznych, ale jest dużym obciążeniem przede wszystkim dla firm i instytucji państwowych. W 2022 roku zwiększyła się liczba ataków na środowiska informatyczne administracji publicznej – takie dane przedstawia raport przygotowany przez Rządowy Zespół Reagowania na Incydenty Komputerowe CERT[2]. W ich przypadku obciążenie jest podwójne, z jednej strony tracą zaufanie, z drugiej narażają się na wysokie koszty. Średni globalny koszt związany z naruszeniem bezpieczeństwa i wyciekiem danych wyniósł 4,45 mln USD w 2023 roku[3].

REKLAMA

REKLAMA

Rosnąca liczba incydentów dotyczących ataków na środowisko informatyczne instytucji prywatnych i publicznych związana jest z sytuacją międzynarodową. Nasila się liczba cyberataków, zwłaszcza zza naszej wschodniej granicy. W tak trudnej sytuacji instytucje powinny kłaść szczególny nacisk na ochronę danych, ponieważ jak pokazują badania, w tym zakresie mamy wiele do nadrobienia. Według analityków IDC wydatki na cyberbezpieczeństwo są obecnie priorytetem i globalnie wzrosną w tym roku o około 12,2%, w Polsce prognozowany jest wzrost na niecno niższym poziomie – 11%.

Bezpieczeństwo danych w firmie jest kluczowe

Kwestie cyberbezpieczeństwa, a także ochrony danych są od kilku lat kluczowe dla firm i instytucji państwowych. Przepisy są jasne i jednoznaczne, jednak mimo to nie wszyscy przestrzegają ich w sposób należyty. Należy pamiętać, że w przypadku informacji zapisywanych na nośnikach danych, większa odpowiedzialność za ich ochronę leży po stronie człowieka. Newralgicznym momentem jest chwila transferu informacji z dysków czy innych nośników do formy elektronicznej np. chmurowej. Nie wszyscy pracownicy są świadomi, że po przeniesieniu danych nadal są one zapisane na nośniku, a ich trwałe usunięcie wymaga użycia profesjonalnego sprzętu niszczącego. Deformacja twardego dysku, czy innego nośnika nie daje 100% pewności, że dane całkowicie czy nawet częściowo nie będą możliwe do odtworzenia. Większy poziom bezpieczeństwa daje jedynie zniszczenie w standardzie „H-3 security cut”, który tnie nośnik na minimum 3 części. Niszczenie w tym standardzie zapewni profesjonalna niszczarka” – wyjaśnia Marcin Sobaniec Menadżer kategorii produktowej w HSM Polska. 

„Wiele osób i instytucji nie zdaje sobie sprawy, że bezpieczeństwo danych jest tym aspektem, na którym nie warto oszczędzać. Owszem, profesjonalny sprzęt niszczący nośniki danych w odpowiednim standardzie jest kosztowny, jednak przepisy RODO i regulacje UODO przewidują kary nawet do 20 mln euro, a globalne koszty liczone są na miliardach dolarów” – dodaje Marcin Sobaniec.

REKLAMA

Małe firmy mają najtrudniej?

Oprócz instytucji publicznych największy problem z bezpieczeństwem danych mają firmy z kategorii MŚP. W okresie od listopada 2021 r. do października 2022 r. na całym świecie wykryto prawie 16 tys. incydentów cyberprzestępczości, w tym 700 spraw dotyczyło małych firm[4].

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cyberataki i wyciek danych są niejako konsekwencją postępu technologicznego i powszechnej cyfryzacji. Na etapie transformacji cyfrowej i przenoszenia informacji z nośników do wersji chmurowej ryzyko jest nieco większe, jednak dzięki zachowaniu norm bezpieczeństwa i wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu do utylizacji nośników można je skutecznie zminimalizować” – podkreśla specjalista w HSM Polska.

 

[1] „Wiedza na temat bezpieczeństwa ochrony danych osobowych w Polsce” https://uodo.gov.pl/pl/138/2765  

[2] https://cert.pl/uploads/docs/Raport_CP_2022.pdf

[3] https://www.statista.com/statistics/987474/global-average-cost-data-breach/

[4] https://www.statista.com/statistics/194246/cybercrime-incidents-victim-industry-size/

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA