REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W handlu już zaczęły się święta. Kiedy Polacy najczęściej kupują prezenty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zakupy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świąteczna gorączka w handlu już się rozpoczęła. Wielu konsumentów już teraz rozgląda się za świątecznymi prezentami, część zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Są i tacy, którzy planują nabyć prezenty podczas Black Friday i Cyber Monday. 

Konsument planuje wydatki i szuka promocji

Prezenty na gwiazdkę kupowane są z dużym wyprzedzeniem, tak wynika z badania "Peak Season Prep" Ware2Go. Największy odsetek konsumentów (40 proc.) już w listopadzie planuje zakup większości świątecznych upominków. A jak to wpłynie na zyski sprzedawców? Okazuje się, że pomimo obaw o wyniki sprzedaży w wyniku recescji detaliści w większości (73 proc.) są dobrej myśli i spodziewają się, że w tym roku zarobią więcej niż w 2022. I jest na to spora szansa, bo aż 67 proc. konsumentów planuje wydawać co najmniej tyle samo co w poprzednich sezonach świątecznych.

REKLAMA

 

REKLAMA

Według wspomnianego wcześniej raportu, większość klientów bardzo rozważnie planuje wydatki. Dla 64 proc. konsumentów promocje są w tym roku ważniejsze niż wcześniej. Co drugi ankietowany (51 proc.) poszukuje okazji w postaci dni promocyjnych, kuponów lub promocji online. Co trzeci (29 proc.) zaś zwraca uwagę na dostępność tych samych zachęt zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. 

Jednak jak wynika z ankiety zrealizowanej na potrzeby raportu „Peak Season Prep”, nie tylko promocje i ceny decydują o wyborze sklepu. Okazuje się, że dobra logistyka może być zaletą o kluczowym znaczeniu, ponieważ klienci oczekują darmowej dostawy (65 proc.) i szybkiej realizacji (40 proc. w ciągu maksymalnie dwóch dni, a 21 proc. tego samego dnia). 

Darmowa dostawa ważniejsza niż obniżka 

Informacja mówiąca, o tym, że dostawa jest ważniejsza niż wysokość obniżki, ma ogromny wpływ na handel, wymuszając inwestycje w technologie i optymalizację przede wszystkim w obszarze logistyki magazynowej. Magazyny przekształcają się w kluczowe elementy łańcucha dostaw, w którym detaliści mogą zyskac najwięcej. Często nie zdają sobie z tego sprawy, że kompletowanie może być szybsze i dokładniejsze dzięki wykorzystaniu zaawansowanych systemów zarządzania magazynem – tłumaczy Mikołaj Garbarek, Dyrektor Systemy dla Logistyki i Transportu Publicznego z PSI Polska. Jak podkreśla ekspert, w magazynach jest kilka wyzwań, które w szczycie sezonu mogą ważyć więcej: – W końcówce roku jednym z głównych wyzwań jest szybka realizacja zamówień, a paczki w większości przypadków powinny być dostarczone do klienta w ciągu maksymalnie dwóch dni. To wymaga dobrego zorganizowania pracy pracowników sezonowych, którzy muszą szybko stać się samodzielni i efektywni. Kolejnym wyzwaniem jest skuteczne zarządzanie zwrotami. W branży e-commerce są one sporym wyzwaniem. Na niemieckim rynku, który jest jednym z największych rynków e-commerce w Europie, zwroty ubrań i butów sięgają aż 70 proc. – wylicza ekspert z poznańskiej spółki dostarczającej systemy dla branż handlowej. 

W Polsce, w porównaniu z innymi krajami w Europie, obserwuje się szczególny entuzjazm wobec sprzedaży w modelu omnichannelowym. Wyniki 7. edycji badania "Future Shopper" firmy Wunderman Thompson wskazują na to jednoznacznie. Aż 57 procent konsumentów w Polsce zdecydowanie preferuje zakupy u sprzedawców, którzy posiadają zarówno sklepy fizyczne, jak i sklepy internetowe. -  To zadanie nie jest łatwe, ponieważ trzeba zapewnić spójne doświadczenia klientom na swoich własnych platformach, takich jak strona internetowa firmy i aplikacje, oraz na platformach marketplace oraz zintegrować różne potrzeby poszczególnych kanałów dystrybucji  - zauważa Mikołaj Garbarek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsument czeka na Black Friday

REKLAMA

Ważnym punktem przedświątecznych zakupów są dni, kiedy odbywają się duże wyprzedaże. Początkowo miały miejsce w USA, ale teraz są popularne na całym świecie. W trakcie takich dni jak Black Friday i Cyber Monday co trzeci mieszkaniec USA planuje zrobić zakupy. Polacy również przygotowują się na promocje przypadające na 24 lub 27 listopada. –  Pomimo spadającej inflacji w październiku indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) był o 6,5% wyższy w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Można przypuszczać, że szukający oszczędności konusumenci z niesłabnącym zainteresowaniem szukać będą promocji. – zauważa Mikołaj Garbarek. Jednak jak podkreśla manager z poznańskiej spółki nie wszystko co zostanie kupione w promocyjnej cenie zostanie u klientów. -  Należy pamiętać, że spory odsetek towarów wróci do magazynu. W branży modowej może to sięgać nawet 40 proc. Kluczowe jest, by zwroty można było szybko wprowadzić z powrotem do oferty, aby dać im szansę w grudniu – podkreśla ekspert PSI Polska.

A szanse na to są spore, ponieważ aż 29 proc. konsumentów dokona zakupów prezentów online w ostatniej chwili. Dlatego handlowcy muszą przygotować się na wzmożoną sprzedaż w ostatnich dniach przed świętami. Powinni zapewnić zarówno odpowiednią dostępność produktów, jak i sprawną logistykę dostawy oraz zwrotów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA