REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W handlu już zaczęły się święta. Kiedy Polacy najczęściej kupują prezenty?

zakupy
zakupy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świąteczna gorączka w handlu już się rozpoczęła. Wielu konsumentów już teraz rozgląda się za świątecznymi prezentami, część zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Są i tacy, którzy planują nabyć prezenty podczas Black Friday i Cyber Monday. 

Konsument planuje wydatki i szuka promocji

Prezenty na gwiazdkę kupowane są z dużym wyprzedzeniem, tak wynika z badania "Peak Season Prep" Ware2Go. Największy odsetek konsumentów (40 proc.) już w listopadzie planuje zakup większości świątecznych upominków. A jak to wpłynie na zyski sprzedawców? Okazuje się, że pomimo obaw o wyniki sprzedaży w wyniku recescji detaliści w większości (73 proc.) są dobrej myśli i spodziewają się, że w tym roku zarobią więcej niż w 2022. I jest na to spora szansa, bo aż 67 proc. konsumentów planuje wydawać co najmniej tyle samo co w poprzednich sezonach świątecznych.

REKLAMA

 

REKLAMA

Według wspomnianego wcześniej raportu, większość klientów bardzo rozważnie planuje wydatki. Dla 64 proc. konsumentów promocje są w tym roku ważniejsze niż wcześniej. Co drugi ankietowany (51 proc.) poszukuje okazji w postaci dni promocyjnych, kuponów lub promocji online. Co trzeci (29 proc.) zaś zwraca uwagę na dostępność tych samych zachęt zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. 

Jednak jak wynika z ankiety zrealizowanej na potrzeby raportu „Peak Season Prep”, nie tylko promocje i ceny decydują o wyborze sklepu. Okazuje się, że dobra logistyka może być zaletą o kluczowym znaczeniu, ponieważ klienci oczekują darmowej dostawy (65 proc.) i szybkiej realizacji (40 proc. w ciągu maksymalnie dwóch dni, a 21 proc. tego samego dnia). 

Darmowa dostawa ważniejsza niż obniżka 

Informacja mówiąca, o tym, że dostawa jest ważniejsza niż wysokość obniżki, ma ogromny wpływ na handel, wymuszając inwestycje w technologie i optymalizację przede wszystkim w obszarze logistyki magazynowej. Magazyny przekształcają się w kluczowe elementy łańcucha dostaw, w którym detaliści mogą zyskac najwięcej. Często nie zdają sobie z tego sprawy, że kompletowanie może być szybsze i dokładniejsze dzięki wykorzystaniu zaawansowanych systemów zarządzania magazynem – tłumaczy Mikołaj Garbarek, Dyrektor Systemy dla Logistyki i Transportu Publicznego z PSI Polska. Jak podkreśla ekspert, w magazynach jest kilka wyzwań, które w szczycie sezonu mogą ważyć więcej: – W końcówce roku jednym z głównych wyzwań jest szybka realizacja zamówień, a paczki w większości przypadków powinny być dostarczone do klienta w ciągu maksymalnie dwóch dni. To wymaga dobrego zorganizowania pracy pracowników sezonowych, którzy muszą szybko stać się samodzielni i efektywni. Kolejnym wyzwaniem jest skuteczne zarządzanie zwrotami. W branży e-commerce są one sporym wyzwaniem. Na niemieckim rynku, który jest jednym z największych rynków e-commerce w Europie, zwroty ubrań i butów sięgają aż 70 proc. – wylicza ekspert z poznańskiej spółki dostarczającej systemy dla branż handlowej. 

W Polsce, w porównaniu z innymi krajami w Europie, obserwuje się szczególny entuzjazm wobec sprzedaży w modelu omnichannelowym. Wyniki 7. edycji badania "Future Shopper" firmy Wunderman Thompson wskazują na to jednoznacznie. Aż 57 procent konsumentów w Polsce zdecydowanie preferuje zakupy u sprzedawców, którzy posiadają zarówno sklepy fizyczne, jak i sklepy internetowe. -  To zadanie nie jest łatwe, ponieważ trzeba zapewnić spójne doświadczenia klientom na swoich własnych platformach, takich jak strona internetowa firmy i aplikacje, oraz na platformach marketplace oraz zintegrować różne potrzeby poszczególnych kanałów dystrybucji  - zauważa Mikołaj Garbarek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsument czeka na Black Friday

REKLAMA

Ważnym punktem przedświątecznych zakupów są dni, kiedy odbywają się duże wyprzedaże. Początkowo miały miejsce w USA, ale teraz są popularne na całym świecie. W trakcie takich dni jak Black Friday i Cyber Monday co trzeci mieszkaniec USA planuje zrobić zakupy. Polacy również przygotowują się na promocje przypadające na 24 lub 27 listopada. –  Pomimo spadającej inflacji w październiku indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) był o 6,5% wyższy w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Można przypuszczać, że szukający oszczędności konusumenci z niesłabnącym zainteresowaniem szukać będą promocji. – zauważa Mikołaj Garbarek. Jednak jak podkreśla manager z poznańskiej spółki nie wszystko co zostanie kupione w promocyjnej cenie zostanie u klientów. -  Należy pamiętać, że spory odsetek towarów wróci do magazynu. W branży modowej może to sięgać nawet 40 proc. Kluczowe jest, by zwroty można było szybko wprowadzić z powrotem do oferty, aby dać im szansę w grudniu – podkreśla ekspert PSI Polska.

A szanse na to są spore, ponieważ aż 29 proc. konsumentów dokona zakupów prezentów online w ostatniej chwili. Dlatego handlowcy muszą przygotować się na wzmożoną sprzedaż w ostatnich dniach przed świętami. Powinni zapewnić zarówno odpowiednią dostępność produktów, jak i sprawną logistykę dostawy oraz zwrotów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Współpraca na styku biznesu i nauki to nieocenione korzyści także dla firm

    Współpraca praktyków biznesu z instytucjami naukowymi wielu z nas kojarzy się głównie z działalnością społeczną. Korzyści dla uczelni i ich studentów są bowiem dość oczywiste. Mowa m.in. o dostępie do najnowszej wiedzy praktycznej i możliwości warsztatowego pogłębiania umiejętności uczniów, co pośrednio buduje także prestiż szkoły wyższej. A co z takiej współpracy może wynieść biznes? Wbrew pozorom to nie tylko poczucie dobrze wypełnionej misji, ale też korzyści ekonomiczne i wizerunkowe.

    Kto zakłada firmę by spełnić swoje marzenia a kto przechodzi na swoje, by skorzystać z okazji

    Daleko za sobą mamy już etap szybkiego przyrostu firm wskutek wymuszania przez dotychczasowych pracodawców przejścia na samozatrudnienie. Teraz rynek młodych firm znormalniał i niewiele różni się od innych, w krajach o ustabilizowanej od dekad gospodarce.

    Przedsiębiorcy z listą oczekiwań do nowego rządu. Na co liczą najbardziej?

    Lista oczekiwań przedsiębiorców wobec nowego rządu jest całkiem długa, a otwierają ją: odblokowanie środków z KPO, przywrócenie dialogu społecznego i stabilności wprowadzania zmian w przepisach czy powrót do poprzedniego sposobu rozliczania składki zdrowotnej.

    1000 zł na całe świąteczne zakupy? Taka kwota wystarczy połowie Polaków

    Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne (chodzi oczywiście o Święta Bożego Narodzenia) zakupy do 1000 zł - wynika z badania opublikowanego 6 grudnia 2023 r. przez Mastercard. Dodano, że ok. 46 proc. odkłada na ten cel z dużym wyprzedzeniem.

    REKLAMA

    Prawdziwa szynka, wędlina, kiełbasa, wędzonka – z czego powinny być zrobione? Określi rozporządzenie

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotował 5 grudnia 2023 r. projekt rozporządzenia, które ma na celu wprowadzenie zasad stosowania określeń "szynka" „wędlina”, „wędzonka”, „kiełbasa” przy znakowaniu produktów żywnościowych. Po wejściu w życie tych przepisów będzie jasne jakie produkty będą mogły być oznaczane na opakowaniach tymi określeniami. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem polskich producentów żywności roślinnej.

    Do 200 tys. euro i szansa rozwoju w USA. 10-12 polskich startupów zostanie wybranych w I kwartale 2024 roku

    Maverick Nation wyselekcjonuje technologiczne startupy z Polski i umożliwi im rozwój w Stanach Zjednoczonych. Na początku II kwartału 2024 roku swoich sił w USA spróbuje od 10 do 12 polskich startupów, które na ten cel otrzymają do 200 tys. euro i niespotykane dotąd wsparcie biznesowe. To pierwszy polski, całkowicie prywatny projekt tego typu, utworzony bez wsparcia publicznego ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju czy Europejskiego Funduszu Innowacji, co jest ewenementem w inicjatywach tego typu.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

    Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

    REKLAMA

    Które branże mają najlepsze perspektywy na przyszły rok?

    Pozytywne dane z NBP pokazujące wzrost wskaźnika prognoz popytu dają optymizm firmom. Które branże mają najlepsze perspektywy? 

    Czy inwestorzy w spółki memowe są bardziej skłonni do inwestowania w kryptowaluty czy w akcje?

    Czy inwestorzy którzy wcześniej kupowali akcje memowej spółki GameStop mogą być zainteresowani bardziej tradycyjną giełdą? Jakie są główne trendy dominujące wśród osób wybierających inwestowanie w te nowe instrumenty?

    REKLAMA