REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W handlu już zaczęły się święta. Kiedy Polacy najczęściej kupują prezenty?

zakupy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świąteczna gorączka w handlu już się rozpoczęła. Wielu konsumentów już teraz rozgląda się za świątecznymi prezentami, część zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Są i tacy, którzy planują nabyć prezenty podczas Black Friday i Cyber Monday. 

Konsument planuje wydatki i szuka promocji

Prezenty na gwiazdkę kupowane są z dużym wyprzedzeniem, tak wynika z badania "Peak Season Prep" Ware2Go. Największy odsetek konsumentów (40 proc.) już w listopadzie planuje zakup większości świątecznych upominków. A jak to wpłynie na zyski sprzedawców? Okazuje się, że pomimo obaw o wyniki sprzedaży w wyniku recescji detaliści w większości (73 proc.) są dobrej myśli i spodziewają się, że w tym roku zarobią więcej niż w 2022. I jest na to spora szansa, bo aż 67 proc. konsumentów planuje wydawać co najmniej tyle samo co w poprzednich sezonach świątecznych.

REKLAMA

 

REKLAMA

Według wspomnianego wcześniej raportu, większość klientów bardzo rozważnie planuje wydatki. Dla 64 proc. konsumentów promocje są w tym roku ważniejsze niż wcześniej. Co drugi ankietowany (51 proc.) poszukuje okazji w postaci dni promocyjnych, kuponów lub promocji online. Co trzeci (29 proc.) zaś zwraca uwagę na dostępność tych samych zachęt zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. 

Jednak jak wynika z ankiety zrealizowanej na potrzeby raportu „Peak Season Prep”, nie tylko promocje i ceny decydują o wyborze sklepu. Okazuje się, że dobra logistyka może być zaletą o kluczowym znaczeniu, ponieważ klienci oczekują darmowej dostawy (65 proc.) i szybkiej realizacji (40 proc. w ciągu maksymalnie dwóch dni, a 21 proc. tego samego dnia). 

Darmowa dostawa ważniejsza niż obniżka 

Informacja mówiąca, o tym, że dostawa jest ważniejsza niż wysokość obniżki, ma ogromny wpływ na handel, wymuszając inwestycje w technologie i optymalizację przede wszystkim w obszarze logistyki magazynowej. Magazyny przekształcają się w kluczowe elementy łańcucha dostaw, w którym detaliści mogą zyskac najwięcej. Często nie zdają sobie z tego sprawy, że kompletowanie może być szybsze i dokładniejsze dzięki wykorzystaniu zaawansowanych systemów zarządzania magazynem – tłumaczy Mikołaj Garbarek, Dyrektor Systemy dla Logistyki i Transportu Publicznego z PSI Polska. Jak podkreśla ekspert, w magazynach jest kilka wyzwań, które w szczycie sezonu mogą ważyć więcej: – W końcówce roku jednym z głównych wyzwań jest szybka realizacja zamówień, a paczki w większości przypadków powinny być dostarczone do klienta w ciągu maksymalnie dwóch dni. To wymaga dobrego zorganizowania pracy pracowników sezonowych, którzy muszą szybko stać się samodzielni i efektywni. Kolejnym wyzwaniem jest skuteczne zarządzanie zwrotami. W branży e-commerce są one sporym wyzwaniem. Na niemieckim rynku, który jest jednym z największych rynków e-commerce w Europie, zwroty ubrań i butów sięgają aż 70 proc. – wylicza ekspert z poznańskiej spółki dostarczającej systemy dla branż handlowej. 

W Polsce, w porównaniu z innymi krajami w Europie, obserwuje się szczególny entuzjazm wobec sprzedaży w modelu omnichannelowym. Wyniki 7. edycji badania "Future Shopper" firmy Wunderman Thompson wskazują na to jednoznacznie. Aż 57 procent konsumentów w Polsce zdecydowanie preferuje zakupy u sprzedawców, którzy posiadają zarówno sklepy fizyczne, jak i sklepy internetowe. -  To zadanie nie jest łatwe, ponieważ trzeba zapewnić spójne doświadczenia klientom na swoich własnych platformach, takich jak strona internetowa firmy i aplikacje, oraz na platformach marketplace oraz zintegrować różne potrzeby poszczególnych kanałów dystrybucji  - zauważa Mikołaj Garbarek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsument czeka na Black Friday

REKLAMA

Ważnym punktem przedświątecznych zakupów są dni, kiedy odbywają się duże wyprzedaże. Początkowo miały miejsce w USA, ale teraz są popularne na całym świecie. W trakcie takich dni jak Black Friday i Cyber Monday co trzeci mieszkaniec USA planuje zrobić zakupy. Polacy również przygotowują się na promocje przypadające na 24 lub 27 listopada. –  Pomimo spadającej inflacji w październiku indeks cen towarów i usług konsumpcyjnych (CPI) był o 6,5% wyższy w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Można przypuszczać, że szukający oszczędności konusumenci z niesłabnącym zainteresowaniem szukać będą promocji. – zauważa Mikołaj Garbarek. Jednak jak podkreśla manager z poznańskiej spółki nie wszystko co zostanie kupione w promocyjnej cenie zostanie u klientów. -  Należy pamiętać, że spory odsetek towarów wróci do magazynu. W branży modowej może to sięgać nawet 40 proc. Kluczowe jest, by zwroty można było szybko wprowadzić z powrotem do oferty, aby dać im szansę w grudniu – podkreśla ekspert PSI Polska.

A szanse na to są spore, ponieważ aż 29 proc. konsumentów dokona zakupów prezentów online w ostatniej chwili. Dlatego handlowcy muszą przygotować się na wzmożoną sprzedaż w ostatnich dniach przed świętami. Powinni zapewnić zarówno odpowiednią dostępność produktów, jak i sprawną logistykę dostawy oraz zwrotów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA