REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa CSRD, czyli nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. Jak firmy powinny się przygotować?

Nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju
Dyrektywa CSRD. Jak firmy powinny się przygotować?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa CSRD wprowadza nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że przedsiębiorstwa będą musiały uwzględniać w swoich sprawozdaniach finansowych kwestie środowiskowe, społeczne, prawa człowieka oraz ład korporacyjny. Dla części firm wymóg będzie obowiązywał już od 2024 r. i może mieć znaczący wpływ na ich sposób prowadzenia działalności.

Dyrektywa CSRD to większe wymogi dla firm

REKLAMA

Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) to inicjatywa Unii Europejskiej, mająca na celu wzmocnienie ram prawnych dotyczących raportowania zrównoważonego rozwoju. Zastąpi ona obowiązujący NFRD, nakładając na szerszą grupę podmiotów gospodarczych większe wymogi niż dotychczas. 

REKLAMA

Dyrektywa NFRD (Non-Financial Reporting Directive) weszła w życie w Polsce w 2017 r. i miała na celu dostarczenie informacji na temat działań CSR w przedsiębiorstwach oraz zachęcanie ich do brania odpowiedzialności za kwestie społeczne i środowiskowe. Firmy, których dotyczy NFRD, to w szczególności podmioty zatrudniające powyżej 500 pracowników. W kwietniu 2021 r. złożono wniosek o dyrektywę CSRD, dotyczącą rozszerzenia dotychczasowych wymogów NFRD. Dzięki niej, znacznie więcej organizacji jest zobowiązanych do raportowania swoich danych dotyczących zrównoważonego rozwoju - zgodnie z NFRD 11 000 firm raportowało swoje wyniki, a po obowiązywaniu CSRD ma to dotyczyć około 50 000 firm. 

REKLAMA

CSRD pozwoli uzyskać zainteresowanym szerszy dostęp do porównywalnych, wiarygodnych, wysokiej jakości danych na temat zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach. Będzie to dla nich dodatkowe narzędzie umożliwiające wywieranie wpływu na podmioty gospodarcze, działające w ich lokalnej społeczności. Dla firm jest to z kolei szansa na pokazanie ich społecznej odpowiedzialności oraz uniknięcie indywidualnego przedstawiania informacji na temat zrównoważonego rozwoju w związku z zapytaniami inwestorów, banków czy partnerów handlowych.

- Dyrektywa CSRD jest częścią zmian legislacyjnych na rzecz zrównoważonego finansowania wzrostu gospodarczego, które mają pomóc w osiągnięciu przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. Od 2024 r. więcej firm niż do tej pory będzie miało obowiązek raportowania swoich działań w zakresie CSR, a docelowo ma to dotyczyć niemalże wszystkich przedsiębiorstw w najbliższych kilku latach. Dla wielu z nich, przygotowywanie dokumentacji na ten temat może być trudne i wymagające. Wcześniejsze przygotowanie do zmian pozwoli uniknąć wiele problemów i zabezpieczy firmę w przyszłości – mówi Krzysztof Adamski, CEO BetterPOS i założyciel projektu Donateo.

Harmonogram wdrożenia dyrektywy CSRD

Dyrektywa CSRD będzie dotyczyć 50 tys. firm w Unii Europejskiej, ale nie wszystkie będą miały obowiązek raportowania zrównoważonego rozwoju od początku jej obowiązywania. Przepisy będą wdrażane stopniowo według harmonogramu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Od 1 stycznia 2024 r. - duże spółki interesu publicznego (zatrudniające powyżej 500 pracowników) już objęte dyrektywą w sprawie sprawozdawczości niefinansowej, ze sprawozdaniami do 2025 r.;
  • Od 1 stycznia 2025 r. - duże przedsiębiorstwa, które obecnie nie podlegają dyrektywie w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (z ponad 250 pracownikami i/lub 40 mln EUR obrotów i/lub 20 mln EUR całkowitych aktywów), ze sprawozdaniami do 2026 r.;
  • Od 1 stycznia 2026 r. - MŚP i inne przedsiębiorstwa notowane na giełdzie, ze sprawozdaniami do 2027 r. MŚP mogą z raportowania zrezygnować do 2028 r.

Jak przedsiębiorcy powinni przygotować się do dyrektywy CSRD?

Przedsiębiorcy powinni zacząć przygotowania do wdrożenia dyrektywy CSRD już teraz, żeby uniknąć wewnętrznych problemów, które mogą utrudnić pracę. Oto kilka kroków, które mogą pomóc w tym procesie:

Zrozumienie wymagań

Przedsiębiorstwa powinny zapoznać się z zasadami CSRD i zrozumieć, jakie informacje będą wymagane w sprawozdaniach zrównoważonego rozwoju. Dokładne poznanie dyrektywy i jej wymogów jest kluczowe do odpowiedniego przygotowania się do nowych standardów.

Ocena obecnych praktyk

Warto przeanalizować obecnie stosowane praktyki raportowania zrównoważonego rozwoju w firmie - jakie informacje są zbierane i raportowane oraz w jakim stopniu są one zgodne z przyszłymi wymaganiami CSRD. Istotne jest zidentyfikowanie obszarów, w których będą niezbędne zmiany lub ulepszenia.

Udoskonalenie systemów i procesów

Dobrze jest upewnić się, że w firmie obowiązują odpowiednie systemy i procesy, które umożliwią zbieranie i raportowanie danych związanych z zrównoważonym rozwojem. Może to wymagać dostosowania istniejących systemów zarządzania lub wdrożenia nowych narzędzi.

Włączenie interesariuszy

Włączenie pracowników, klientów, inwestorów i organizacje pozarządowe usprawni proces przygotowania do CSRD. Warto prowadzić konsultacje i dialog z nimi, aby zrozumieć ich oczekiwania i potrzeby dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju.

Zarządzanie zrównoważonym rozwojem

Przeanalizowanie struktury zarządzania pozwoli na upewnienie się, że w przedsiębiorstwie są odpowiednie zasoby i kompetencje, aby skutecznie zarządzać zrównoważonym rozwojem. Warto rozważyć mianowanie odpowiedzialnej osoby lub zespołu ds. zrównoważonego rozwoju oraz zapewnienie odpowiedniego szkolenia dla pracowników.

Monitorowanie postępów

Istotne jest ustalenie systemu monitorowania postępów w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju i regularne dokonywanie oceny swojego działania. To pomoże śledzić postępy, identyfikować obszary wymagające ulepszeń i dostosowywania swoje działania wraz z postępem CSRD.

Dyrektywa CSRD wprowadza nowe wymogi dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju, które będą miały istotne konsekwencje dla przedsiębiorców. Przygotowanie się do tych zmian jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i spełnienia oczekiwań interesariuszy. Dlatego warto już teraz zacząć działać i dostosować swoje praktyki i procesy do nowych wymogów.

Donateo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA