REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Majówka Last Minute. Przedsiębiorcy zmartwieni obłożeniem hoteli nad Bałtykiem

Majówka Last Minute. Przedsiębiorcy zmartwieni obłożeniem hoteli nad Bałtykiem
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku wystarczy wziąć trzy dni urlopu z pracy, by cieszyć się aż dziewięcioma dniami wolnymi. Przedstawiciele hoteli nad Bałtykiem mówią jednak, że nie ma szturmu turystów. 

To będzie Majówka Last Minute. Obłożenie hoteli nad Bałtykiem na ten moment jest rozczarowujące

- Sektor turystyczny bardzo liczy na to, że w te wakacje przełamana zostanie zła passa zaczęta przez pandemię, a kontynuowana przez wojnę i wystrzał inflacyjny. Turyści są jednak póki co bardzo ostrożni, nie planują, a podejmują spontaniczne decyzje o wyjazdach. Na pewno bardziej zwracają także uwagę na koszty – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

REKLAMA

„Cena jest priorytetem dla turystów. Pytają o rabaty”

REKLAMA

Północna Izba Gospodarcza zrzesza wiele firm z sektora turystycznego, które aktywnie działają w Szczecinie, Kołobrzegu, Świnoujściu, Mielnie, Koszalinie i innych kurortach. Mogłoby się wydawać, że tegoroczna majówka będzie idealnym czasem dla sektora turystycznego. Wystarczy wziąć trzy dni urlopu z pracy, by cieszyć się aż dziewięcioma dniami wolnymi. Niestety, przedstawiciele hoteli mówią, że nie ma szturmu turystów.

- Na ten moment mamy ok. 60% obłożenia. Szykujemy się na 80% lub 85%. W tamtym roku było dużo rezerwacji na ostatnią chwilę i w tym roku jest dokładnie tak samo. Majówka last minute – mówi Magdalena Ziętek, kierownik Dune Beach Resort w Mielnie. – Jesteśmy pytani o atrakcje hotelowe, bo turyści obawiają się kapryśności pogody. Atrakcyjność obiektu staje się nawet ważniejsza od ceny – mówi Magdalena Ziętek.

Cena dla turystów pozostaje jednak bardzo ważna. Roman Kucierski, dyrektor pięciogwiazdkowego hotelu Hamilton w Świnoujściu przyznaje, że turyści z Niemiec na majówkę do Polski przyjeżdżają chętnie. Obłożenie krajowe sięga zaledwie 25%.

- Majówka póki co nas rozczarowuje. Również pogoda nie zwiastuje, że to będzie ciepły czas. Kalendarzowo wydawałoby się, że to będzie idealne rozpoczęcie sezonu letniego. Kiedy można było wziąć jeden czy dwa dni urlopu i wypoczywać dłużej, to ludzie chętnie korzystali. Teraz pobyty skróciły się do maksymalnie dwóch-trzech dni. Mamy paradoksalnie większe obłożenie na dni 28-30 kwietnia niż 1-3 maja – mówi Roman Kucierski. – Cena jest priorytetem dla turystów. Pytają o rabaty. Nie ma co ukrywać, że wzrost cen nad morzem jest odczuwalny. To średnio ok. 15% rok do roku – dodaje Kucierski. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Silna turystyka to podstawa zdrowiej gospodarki Pomorza Zachodniego”

Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej Hanna Mojsiuk, po słabszych latach 2020-2021, turystyka ma nadzieje, że sezon 2023 będzie nareszcie czasem, gdy turyści będą licznie przybywać nad morze. 

REKLAMA

- Zmiennych jest wiele. Inflacja wciąż nie odpuszcza i zmusza nas do oszczędności. Inna sprawa to np. zakończenie Bonu Turystycznego czy wciąż wisząca nad nami wizja wojny w Ukrainie. To wszystko może składać się na decyzje o rezygnacji z wyjazdów majówkowych czy nawet wakacyjnych – mówi Hanna Mojsiuk.

- Silna turystyka to podstawa zdrowej gospodarki Pomorza Zachodniego. Musimy mieć nadzieje, że ludzie przyjadą. Osobiście uważam, że promocja naszych atrakcji turystycznych w innych regionach w Polsce powinna być silniejsza – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Prof. Korpysa: „Tylko 15% Polaków pojedzie na majówkę. Reszta oszczędza na wakacje”

Ekonomista prof. Jarosław Korpysa przekonuje, że turystów nad polskim morzem w sezonie letnim nie zabraknie. Ceny usług hotelowych i gastronomii będą jednak determinować, czy turyści zostaną na dłużej czy będą decydować się na jednodniowe albo tylko weekendowe wypady.

- Zarezerwowanych jest średnio 50% miejsc noclegowych nad polskim morzem. Statystycznie niestety Polacy coraz rzadziej decydują się na wyjazdy turystyczne na majówkę. Szacuję, że to będzie liczba ok. 15% Polaków, a reszta zostanie w mieście lub np. na działkach czy w ogrodach. Oszczędzamy na majówce po to, by wyjechać na droższe wakacje – mówi prof. Jarosław Korpysa. 

Przed nami więc kolejne „paragony grozy” i kolejne dyskusje na temat cen w kurortach turystycznych.

- To zupełnie niepotrzebne. Mówienie o rekordowych cenach nad morzem to trochę szukanie sensacji. Ceny rosną, to nie jest nic odkrywczego. Strach konsumentów przed wysokimi cenami może powodować, że ludzie nie pojadą wypoczywać, bo stwierdzą, że jednak lepiej oszczędzać – dodaje prof. Jarosław Korpysa. 

Pracownik sezonowy pilnie poszukiwany!

Najpilniej potrzeba rąk do pracy w sektorze gastronomicznym i hotelarstwie. Eksperci zauważają, że wiele firm obudziło się z letargu dopiero w okolicach świąt wielkanocnych i teraz  prowadzone są szybkie rekrutacje.

- Nie jest łatwo znaleźć szybko pełną obsadę do restauracji, lodziarni czy do baru. Gastronomia zorientowała się dość późno, że po długiej zimie, klienci mogą być chętni do spędzenia majówki nad morzem. Poszukiwane są kelnerki, pomoce kuchenne, a kucharze, którzy mieli dotychczas umowy od czerwca ściągani są do pracy nad morzem już od 28 kwietnia. Nie wszyscy się zgadzają, więc niektórych ściąga się "na zastępstwo" chociaż na miesiąc, oferując bardzo atrakcyjne stawki – mówi Anna Sudolska, ekspert rynku pracy.

Czy nowy sezon przyniesie w gastronomii rekordowe zarobki? Na to się nie zanosi. Orientacyjne propozycje są niższe niż rok temu.

- Nie ma rekordów. W ubiegłym sezonie mówiliśmy nawet o 50 złotych za godzinę pracy kucharza. Obecnie te stawki – owszem przekraczają 10 tysięcy złotych miesięcznie – ale to nie jest, tak wysoki poziom propozycji jak rok temu. Bary szybkiej obsługi, lodziarnie czy kawiarnie proponują zarobki netto od 4 do 8 tysięcy złotych w zależności od doświadczenia i lokalizacji – mówi Anna Sudolska.

- W lipcu będzie kolejna zmiana płacy minimalnej, więc należy się spodziewać, że stawki dla pracowników sezonowych też wzrosną – mówi Anna Sudolska, ekspertka IDEA HR Group.

 

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA