REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle
Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowszy raport na temat handlu hurtowego w Polsce w marcu 2023 roku. Według danych, sprzedaż zanotowała wzrost w ujęciu miesięcznym, co jest typowe dla tego okresu, ale w ujęciu rocznym odnotowano spadek sprzedaży, co może budzić niepokój. Z raportu wynika również, że w marcu br. nowe zamówienia w przemyśle rosły w ujęciu rocznym.

Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle 

Marcowe dane GUS na temat handlu hurtowego pokazują typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Niepokoić jednak mogą dane w ujęciu rocznym – pogłębił się notowany w lutym br. spadek sprzedaży, który szczególnie widoczny jest w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu (sprzedaż spadła o 45,5% r/r). Warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – w marcu ubiegłego roku notowano wyjątkowo wysoką, ponad 40 proc. dynamikę sprzedaży hurtowej ogółem.

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w marcu 2023 roku.  Sprzedaż okazała się o 15,8% wyższa niż w lutym br. i o 16,7% niższa niż w analogicznym okresie 2022 roku.  

Wzrost sprzedaży hurtowej w marcu w ujęciu miesięcznym jest typowym zjawiskiem. Z kolei na dane w ujęciu rocznym wpływ mógł mieć efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku (w marcu 2022 roku notowano wzrost sprzedaży hurtowej o 40,1% r/r.

REKLAMA

Dane w ujęciu miesięcznym pokazują wzrost sprzedaży hurtowej we wszystkich rodzajach działalności. Najlepsze wyniki osiągnięto w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych i bezalkoholowych (wzrost o 43,1%). Sprzedaż wyrobów tytoniowych wzrosła o 26,9%; agd, rtv, artykułów użytku domowego o 25,9%; żywności o 23,7%; kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych o 21,6%; narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia o 15,5%; sprzedaż niewyspecjalizowana o 11,4%; realizowana na zlecenie o 10,0%; a sprzedaż półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu o 3,2%.

Na ogólny spadek sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym (o 16,7%) wpłynęły m.in. dużo gorsze niż przed rokiem wyniki w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu – ich sprzedaż spadła r/r o 45,5% (warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – dane sprzed roku pokazywały wzrost sprzedaży w tej grupie o 83,3% r/r). Gorsza niż w marcu 2022 roku była również sprzedaż w dziale niewyspecjalizowane (o 19,0%); sprzedaż agd, rtv, artykułów użytku domowego (o 15,3%); sprzedaż realizowana na zlecenie (o 13,3%); sprzedaż narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia (o 6,6%) oraz sprzedaż kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (o 2,0%). W porównaniu z marcem ub.r. wzrosła natomiast sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych (o 27,4%); żywności (o 10,3%); oraz napojów alkoholowych i bezalkoholowych (o 3,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W marcu nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w ujęciu rocznym o 8,8% (w lutym były o 2,2% niższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 22,3% wyższy niż przed rokiem (w lutym zamówienia eksportowe wzrosły o 3,5% r/r). 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA