REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle
Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowszy raport na temat handlu hurtowego w Polsce w marcu 2023 roku. Według danych, sprzedaż zanotowała wzrost w ujęciu miesięcznym, co jest typowe dla tego okresu, ale w ujęciu rocznym odnotowano spadek sprzedaży, co może budzić niepokój. Z raportu wynika również, że w marcu br. nowe zamówienia w przemyśle rosły w ujęciu rocznym.

Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle 

Marcowe dane GUS na temat handlu hurtowego pokazują typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Niepokoić jednak mogą dane w ujęciu rocznym – pogłębił się notowany w lutym br. spadek sprzedaży, który szczególnie widoczny jest w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu (sprzedaż spadła o 45,5% r/r). Warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – w marcu ubiegłego roku notowano wyjątkowo wysoką, ponad 40 proc. dynamikę sprzedaży hurtowej ogółem.

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w marcu 2023 roku.  Sprzedaż okazała się o 15,8% wyższa niż w lutym br. i o 16,7% niższa niż w analogicznym okresie 2022 roku.  

Wzrost sprzedaży hurtowej w marcu w ujęciu miesięcznym jest typowym zjawiskiem. Z kolei na dane w ujęciu rocznym wpływ mógł mieć efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku (w marcu 2022 roku notowano wzrost sprzedaży hurtowej o 40,1% r/r.

REKLAMA

Dane w ujęciu miesięcznym pokazują wzrost sprzedaży hurtowej we wszystkich rodzajach działalności. Najlepsze wyniki osiągnięto w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych i bezalkoholowych (wzrost o 43,1%). Sprzedaż wyrobów tytoniowych wzrosła o 26,9%; agd, rtv, artykułów użytku domowego o 25,9%; żywności o 23,7%; kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych o 21,6%; narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia o 15,5%; sprzedaż niewyspecjalizowana o 11,4%; realizowana na zlecenie o 10,0%; a sprzedaż półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu o 3,2%.

Na ogólny spadek sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym (o 16,7%) wpłynęły m.in. dużo gorsze niż przed rokiem wyniki w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu – ich sprzedaż spadła r/r o 45,5% (warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – dane sprzed roku pokazywały wzrost sprzedaży w tej grupie o 83,3% r/r). Gorsza niż w marcu 2022 roku była również sprzedaż w dziale niewyspecjalizowane (o 19,0%); sprzedaż agd, rtv, artykułów użytku domowego (o 15,3%); sprzedaż realizowana na zlecenie (o 13,3%); sprzedaż narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia (o 6,6%) oraz sprzedaż kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (o 2,0%). W porównaniu z marcem ub.r. wzrosła natomiast sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych (o 27,4%); żywności (o 10,3%); oraz napojów alkoholowych i bezalkoholowych (o 3,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W marcu nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w ujęciu rocznym o 8,8% (w lutym były o 2,2% niższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 22,3% wyższy niż przed rokiem (w lutym zamówienia eksportowe wzrosły o 3,5% r/r). 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA