REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle
Handel hurtowy w marcu 2023 - wzrost w ujęciu miesięcznym, spadek roczny. Co pokazał raport GUS?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowszy raport na temat handlu hurtowego w Polsce w marcu 2023 roku. Według danych, sprzedaż zanotowała wzrost w ujęciu miesięcznym, co jest typowe dla tego okresu, ale w ujęciu rocznym odnotowano spadek sprzedaży, co może budzić niepokój. Z raportu wynika również, że w marcu br. nowe zamówienia w przemyśle rosły w ujęciu rocznym.

Handel hurtowy w marcu 2023 i nowe zamówienia w przemyśle 

Marcowe dane GUS na temat handlu hurtowego pokazują typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Niepokoić jednak mogą dane w ujęciu rocznym – pogłębił się notowany w lutym br. spadek sprzedaży, który szczególnie widoczny jest w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu (sprzedaż spadła o 45,5% r/r). Warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – w marcu ubiegłego roku notowano wyjątkowo wysoką, ponad 40 proc. dynamikę sprzedaży hurtowej ogółem.

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w marcu 2023 roku.  Sprzedaż okazała się o 15,8% wyższa niż w lutym br. i o 16,7% niższa niż w analogicznym okresie 2022 roku.  

Wzrost sprzedaży hurtowej w marcu w ujęciu miesięcznym jest typowym zjawiskiem. Z kolei na dane w ujęciu rocznym wpływ mógł mieć efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku (w marcu 2022 roku notowano wzrost sprzedaży hurtowej o 40,1% r/r.

REKLAMA

Dane w ujęciu miesięcznym pokazują wzrost sprzedaży hurtowej we wszystkich rodzajach działalności. Najlepsze wyniki osiągnięto w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych i bezalkoholowych (wzrost o 43,1%). Sprzedaż wyrobów tytoniowych wzrosła o 26,9%; agd, rtv, artykułów użytku domowego o 25,9%; żywności o 23,7%; kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych o 21,6%; narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia o 15,5%; sprzedaż niewyspecjalizowana o 11,4%; realizowana na zlecenie o 10,0%; a sprzedaż półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu o 3,2%.

Na ogólny spadek sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym (o 16,7%) wpłynęły m.in. dużo gorsze niż przed rokiem wyniki w przypadku półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu – ich sprzedaż spadła r/r o 45,5% (warto jednak pamiętać o wysokiej bazie – dane sprzed roku pokazywały wzrost sprzedaży w tej grupie o 83,3% r/r). Gorsza niż w marcu 2022 roku była również sprzedaż w dziale niewyspecjalizowane (o 19,0%); sprzedaż agd, rtv, artykułów użytku domowego (o 15,3%); sprzedaż realizowana na zlecenie (o 13,3%); sprzedaż narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, maszyn, urządzeń i dodatkowego wyposażenia (o 6,6%) oraz sprzedaż kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych (o 2,0%). W porównaniu z marcem ub.r. wzrosła natomiast sprzedaż hurtowa wyrobów tytoniowych (o 27,4%); żywności (o 10,3%); oraz napojów alkoholowych i bezalkoholowych (o 3,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W marcu nowe zamówienia w przemyśle wzrosły w ujęciu rocznym o 8,8% (w lutym były o 2,2% niższe r/r). Poziom zamówień eksportowych był o 22,3% wyższy niż przed rokiem (w lutym zamówienia eksportowe wzrosły o 3,5% r/r). 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA