REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet dla przedsiębiorców: Zmiana czterdziestu sześciu ustaw ulepszy środowisko

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców opiera się na czterech filarach
Ministerstwo Rozwoju i Technologii

REKLAMA

REKLAMA

Ulepszenie środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców to cel przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii nowego pakietu dla przedsiębiorców. Rząd rozpoczął prace legislacyjne nad projektem wprowadzającej pakiet nowelizacji czterdziestu sześciu  ustaw.
  • Ułatwienia przy podejmowaniu pierwszych kroków w biznesie
  • Prostsze zasady wykonywania działalności gospodarczej
  • Usprawnienia na rzecz sukcesji
  • Prawo gospodarcze przyjazne przedsiębiorcom

– to cztery filary projektowanego pakietu ułatwień dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Kolejny krok w kierunku poprawy

Projekt ustawy jest – twierdzą jego autorzy – kolejnym krokiem w kierunku poprawy środowiska prawnego i instytucjonalnego, w którym działają polskie firmy. W ostatnich latach doszło do przyjęcia szeregu kompleksowych pro-przedsiębiorczych ustaw regulujących i ułatwiających zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce – przypomina się w uzasadnieniu do ustawy. Autorzy projektu wymieniają tu pakiet Konstytucja biznesu, pakiet 100 zmian dla firm – Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców oraz ustawę o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.

pakiet dla przedsiębiorców łatwe pierwsze kroki

Ułatwienia przy podejmowaniu pierwszych kroków w biznesie

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców ma stanowić – jak deklarują jego twórcy – kontynuację pomocy i wsparcia państwa polskiego dla biznesu, widocznych w szczególny sposób w ostatnich latach chociażby w związku z koniecznością przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19 oraz kryzysowi wywołanemu wojną na Ukrainie. Projekt skupia się jednak na rozwiązaniach o charakterze regulacyjnym i instytucjonalnym, nie zaś bezpośrednio finansowych. 

pakiet dla przedsiębiorców proste zasady prowadzenia firmy

Prostsze zasady wykonywania działalności gospodarczej

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Jeszcze skuteczniej po stronie przedsiębiorców

Projekt obecnego pakietu ułatwień dla przedsiębiorców, nad którym pracuje rząd jest efektem aktywnego monitorowania przez administrację działania i stosowania wdrożonych wcześniej rozwiązań. Dzięki temu udało się zidentyfikować obszary, w których można wprowadzić regulacje jeszcze skuteczniej broniące praw przedsiębiorców. Obejmują one m.in. tematykę: 

  • rozpoczynania aktywności ekonomicznej, 
  • prowadzenia firmy, 
  • sukcesji, 
  • zasad i sposobu stanowienia prawa gospodarczego.

Urzędnicy resortu rozwoju stwierdzili, że wiele zagadnień z zakresu unormowanego przepisami kilkudziesięciu ustaw wymaga uregulowania „punktowego”. Nie jest więc ich zdaniem racjonalne przygotowywanie i procedowanie wielu aktów prawnych. Wobec tego resort opracował jeden kompleksowy projekt ustawy zmieniającej kilkadziesiąt ustaw. Jego ideą przewodnią miałoby być ulepszenie środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenia na każdym etapie

Projektowana ustawa ma wprowadzić uproszczenia dotyczące każdego etapu istnienia i prowadzenia przedsiębiorstwa: 

  • rozpoczynania działalności przez przedsiębiorcę,
  • rozwoju jego przedsiębiorstwa w kolejnych latach oraz 
  • przekazania jej w ręce następców. 
pakiet dla przedsiębiorców sprawna sukcesja

Usprawnienia na rzecz sukcesji

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Ponadto nowelizacja obejmie przepisy dotyczące zasad stanowienia prawa gospodarczego. Wobec tego, że przyczyną zidentyfikowanych i opisanych problemów są konkretne przepisy prawne, które nakładają wymogi regulacyjne na obywateli i przedsiębiorców, realizacja celu poprzez – jak to ujmuje uzasadnienie projektu – działania pozalegislacyjne nie jest możliwa. 

 

Proponowane w projekcie rozwiązania mają doprowadzić do zmniejszenia liczby nadmiernych wymogów regulacyjnych. W efekcie – zakładają twórcy pakietu  – przyniesie to oszczędności czasowe i kosztowe po stronie obywateli i przedsiębiorców. Rezultatem będą szybsze i sprawniejsze procedury administracyjne, co przełoży się również na efektywność pracy administracji publicznej. Autorzy projektu przewidują, że podjęte działania będą stanowić pozytywny impuls dla przedsiębiorców oraz obywateli, istotnie wpływając na jakość życia i poprawę warunków do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. 

pakiet dla przedsiębiorców przyjazne prawo gospodarcze

Prawo gospodarcze przyjazne przedsiębiorcom

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Jakie ustawy mają ulec zmianie

Ustawa wprowadzająca pakiet ułatwień dla przedsiębiorców zmieni:

  1. ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, 
  2. ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, 
  3. ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, 
  4. ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, 
  5. ustawę z dnia 9 kwietnia 1968 r. o dokonywaniu w księgach wieczystych wpisów na rzecz Skarbu Państwa w oparciu o międzynarodowe umowy o uregulowaniu roszczeń finansowych, 
  6. ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  7. ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, 
  8. ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, 
  9. ustawę z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, 
  10. ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, 
  11. ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, 
  12. ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
  13. ustawę z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, 
  14. ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, 
  15. ustawę z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, 
  16. ustawę z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, 
  17. ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
  18. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, 
  19. ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, 
  20. ustawę z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, 
  21. ustawę z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, 
  22. ustawę z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, 
  23. ustawę z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych, 
  24. ustawę z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, 
  25. ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 
  26. ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, 
  27. ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, 
  28. ustawę z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym, 
  29. ustawę z dnia 18 października 2006 r. o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, 
  30. ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, 
  31. ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, 
  32. ustawę z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim, 
  33. ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, 
  34. ustawę z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, 
  35. ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, 
  36. ustawę z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi,
  37. ustawę z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, 
  38. ustawę z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, 
  39. ustawę z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, 
  40. ustawę z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, 
  41. ustawę z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, 
  42. ustawę z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, 
  43. ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, 
  44. ustawę z dnia 16 lipca 2020 r. o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, 
  45. ustawę z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym,
  46. ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA