REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudny 2023 rok dla rynku crowdfundingu w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Trudny 2023 rok dla rynku crowdfundingu w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Choć ubiegły rok nie należał do najłatwiejszych lat dla branży finansowania społecznościowego w Polsce, to wartość tego rynku wyniosła 1,1 miliard zł. Niestety, w bieżącym roku można tylko pomarzyć o takich liczbach. Według prognoz ekspertów, wartość całego rynku crowdfundingu w 2023 r. zmniejszy się o co najmniej 10%. Dlaczego?

Czarne chmury zbierają się nad rynkiem crowdfundingu w Polsce w 2023 r.

REKLAMA

2022 rok był, wbrew powszechnym opiniom, wymagającym choć dobrym okresem dla branży finansowania społecznościowego w Polsce, nie licząc sub-rynku equity crowdfundingu. Wojna na Ukrainie i wielka ofiarność Polaków miała największy wpływ na dużą  wartość zebranych środków na platformach crowdfundingowych w Polsce w ubiegłym roku. Dzięki czemu, wartość rynku finansowania społecznościowego była na poziomie 1,1 mld zł w 2022 roku, wynika z danych zrzutka.pl. Jednak, wpływ na ten rynek w zeszłym roku, miały jeszcze dwa faktory - szalejąca inflacja oraz pogarszająca się ekonomiczna sytuacja wielu Polaków. Spowodowały one zmniejszenie liczby organizatorów oraz ogólnej liczby zbiórek, a także okresowe spadki wartości wpłacanych donacji. Te ostatnie, widać było najbardziej w okresie kwiecień – czerwiec ubiegłego roku, tuż po piku wzrostu zebranych środków, spowodowanym wybuchem wojny na Ukrainie oraz w sierpniu – październiku 2022.

REKLAMA

- Rok 2023 będzie okresem dalszego spowolnienia ekonomicznego w gospodarce oraz wysokiej inflacji, a co za tym idzie pogłębiającego się ubożenia społeczeństwa. W związku z tym, spodziewamy się, że wartość rynku crowdfundingu w Polsce zmniejszy się w 2023 roku o około 10%, do poziomu 1 miliarda zł lub nawet spadnie poniżej tej wartości. Jak nisko? Wszystko zależeć będzie od kilku czynników, w tym m.in. od skali spowolnienia gospodarczego, ale także od tego czy rząd dotrzyma słowa i wycofa się ostatecznie z pomysłu wprowadzenia podatków od zrzutek od lipca 2023 r. - ocenia  Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.  - Pierwsze widoczne objawy pogarszającej się sytuacji w br. na rynku zbiórek, widać po wynikach WOŚP, która zebrała w styczniu br. o 30% mniej (kwoty deklarowane) vs 2022 rok kwoty zebrane. Niestety, ta sytuacja będzie dotyczyła także rynku finansowania społecznościowego w Polsce w całym 2023 roku. – dodaje Chołast współzałożyciel zrzutka.pl.  

Coraz więcej na zrzutkach

Platforma zrzutka.pl umocniła w minionym roku, swoją wiodącą pozycję na rynku portali crowdfundingowych, służących do organizacji  dowolnego rodzaju zbiórek.  W 2022 r. na zrzutki wpłynęła rekordowa kwota 305 195 864 zł. A to oznacza to, że został pobity aż o 27,2% historyczny rekord portalu z 2021 roku. Warto podkreślić, że od początku istnienia platformy, darczyńcy wpłacili ponad 933 milionów złotych. To oznacza, że ubiegłoroczna suma zbiórek, stanowi aż blisko 33% środków zebranych w całej historii zrzutka.pl. 

 

 

 

Źródło zewnętrzne

Pomimo wzrostu wartości wpłat RdR w 2022 r., mieliśmy do czynienia ze spadkiem liczby zorganizowanych zbiórek na platformie o 25,6% RdR. To jednak nie przeszkodziło, aby średnia wartość zebranych środków w ramach pojedynczej zbiórki zwiększyła się do historycznego poziomu 2 230,37 zł. A to oznacza, że dynamika wzrostu była na imponującym poziomie 67% RdR. To pokazuje, że Polacy stają się coraz lepszymi fundraiserami i z roku na rok zbierają coraz więcej pieniędzy w ramach pojedynczych zbiórek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok

Ile zbiera jedna zrzutka - średnia wartość

Zmiana % RdR

2013

              69,86 zł

-

2014

              241,49 zł

245,68%

2015

              383,25 zł

58,70%

2016

              457,44 zł

19,36%

2017

              459,50 zł

0,45%

2018

              254,91 zł

-44,52%

2019

              538,25 zł

111,15%

2020

              958,66 zł

78,11%

2021

               1 335,47 zł

39,31%

2022

               2 230,37 zł

67,01%

 

Od lat rośnie również wartość średniej wpłaty dokonywana przez donatorów na zrzutka.pl. W 2022 roku wyniosła ona 97,1 zł, dzięki czemu dynamika wzrostu była na poziomie ponad 22% RdR.

 

Rok

Średnia wartość wpłaty na zrzutkę od jednego donatora

Zmiana % RdR

2018

63,86 zł

-

2019

67,08 zł

5,04%

2020

71,55 zł

6,66%

2021

79,40 zł

10,97%

2022

97,10 zł

22,29%

REKLAMA

W roku 2022 użytkownicy portalu zrzutka.pl mogli korzystać z wielu nowości. Dzięki możliwości wykonania błyskawicznego przelewu weryfikacyjnego, dostarczonej przez Blue Media oraz wdrożeniu oprogramowania do automatycznej weryfikacji danych użytkownika, dostarczonego przez Onfido Ltd., proces weryfikacji użytkownika stał się znacząco krótszy i łatwiejszy. Nowa zakładka w katalogu zrzutek, dedykowana nagrodom/ ofertom dostępnym na portalu, jest natomiast ukłonem w stronę organizatorów chcących wystawić na sprzedaż swoje usługi lub posiadane przedmioty. 

W 2022 roku zrzutka.pl cieszyła się dużą popularnością, nie tylko wśród setek tysięcy internautów, ale także znanych aktorów, gwiazd kina i teatru, polityków, piosenkarzy czy sportowców lub celebrytów, którzy chętnie angażowali się zbiórki lub także sami je organizowali, w tym m.in.: Sławomir Sierakowski, Marcin Meller, Robert Pasut, Klaudia Nieścior, Marek Kamiński, CyberMarian, Kasia Gandor, Michał Bober, Natalia Szczypuła, Michał Pol, Karol Friz Wiśniewski, Mateusz Damięcki, Szczepan Twardoch i wielu innych. Warto też przypomnieć, że od lat na zrzutka.pl odbywają się zbiórki największych ogólnopolskich akcji charytatywnych, w tym m.in. Szlachetna Paczka, bohaterON czy Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

W 2023 roku platforma zrzutka.pl, oprócz dalszego rozwoju na polskim rynku, czego doskonałym przykładem może być start już w marcu br. licytacji, będzie fokusowała się przede wszystkim na ekspansji zagranicznej. Rozwój za granicą będzie odbywał się pod marką Tossacoin.com, a platforma będzie dostępna w wersji anglojęzycznej. Warto przypomnieć, że zrzutka.pl nie pobiera w Polsce obligatoryjnych opłat i prowizji, dzięki czemu zbiórki na platformie można zorganizować całkowicie za darmo. Portal utrzymuje się przede wszystkim z darowizn wpłacanych przez jej użytkowników i w takim samym modelu będzie funkcjonował za granicą.

O Zrzutka.pl

Zrzutka.pl to narzędzie do samodzielnego zorganizowania zbiórki pieniężnej na dowolnie wybrany cel, za darmo, bez prowizji. Zrzutka.pl to nie tylko platforma crowdfundingowa (finansowanie społecznościowe wybranego projektu) i fundraisingowa (zbieranie pieniędzy poprzez wsparcie osób, firm, fundacji). To przede wszystkim wirtualna portmonetka/skarbonka, do której zrzucają się wszyscy zainteresowani określonym celem: zbiórka charytatywna, prezent, projekt/biznes, wyjazd ze znajomymi – to Ty określasz cel. Zrzutka.pl to "mix" platform, takich jak Kickstarter czy Indiegogo, z najbardziej znanym wirtualnym portfelem świata jakim jest PayPal. Zrzutkę może założyć osoba prywatna, a także firma, fundacja czy instytucja. 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA