REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja w sierpniu 2022 na poziomie 16,1%

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Inflacja 2022/2023
Inflacja 2022/2023
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja w sierpniu 2022 roku na poziomie 16,1%. W stosunku do sierpnia 2021 roku ceny opału ze wzrostem 156,9%.

Dane GUS o inflacji w sierpniu 2022 roku

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 0,8% w stosunku do lipca i były o 16,1% wyższe niż przed rokiem (w lipcu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 15,6%). W pierwszych ośmiu miesiącach 2022 roku ceny wzrosły o 12,8% r/r.

REKLAMA

W sierpniu 2022 roku towary były przeciętnie o 0,8% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 17,5% droższe niż przed rokiem. W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 0,7%, a w ujęciu rocznym o 11,8%.

Wskaźnik inflacji jest wyższy od oczekiwań rynkowych i pokrywa się z wcześniejszymi danymi GUS zaprezentowanymi w szybkim szacunku.

W sierpniu – poza transportem (spadek o 5,1%), odzieżą i obuwiem (spadek o 0,5%) oraz łącznością (bez zmian w stosunku do lipca) – ceny w pozostałych kategoriach produktów i usług wzrosły w ujęciu miesięcznym.

Najmocniej zdrożało użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 2,6%) oraz inne towary i usługi (wzrost o 2,1%). W pozostałych grupach ceny wyglądały następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 1,6%;
  • wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 1,5%;
  • rekreacja i kultura – wzrost o 1,1%;
  • restauracje i hotele – wzrost o 1,0%;
  • napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,7%;
  • zdrowie – wzrost o 0,6%;
  • edukacja – wzrost o 0,2%.

REKLAMA

W stosunku do sierpnia ubiegłego roku ceny wzrosły we wszystkich kategoriach. Podobnie jak w poprzednich miesiącach najwyższy poziom inflacji dotknął grup wrażliwych na sytuację na rynku surowców energetycznych. Opłaty za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii wzrosły o 27,4% a ceny w transporcie średnio o 19,5%.

W pozostałych grupach wzrosty cen kształtowały się następująco: żywność i napoje bezalkoholowe – o 17,5%; restauracje i hotele – o 16,7%; rekreacja i kultura –
o 12,6%; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – o 12,2%; inne towary i usługi – o 10,6%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – o 8,3%; zdrowie – o 7,4%; edukacja – o 6,9%; odzież i obuwie – o 5,2%; łączność – o 4,3%.

Z danych szczegółowych pokazujących kształtowanie się cen w poszczególnych grupach towarów i usług wynika, że w stosunku do sierpnia ubiegłego roku największe wzrosty zanotowano w przypadku m.in. niektórych nośników energii (np. ceny opału wrosły r/r o 156,9%) czy artykułów spożywczych (np. ceny cukru wzrosły o 109,2% a tłuszczów roślinnych o 49,0%).

W najbliższych miesiącach wpływ na poziom inflacji mogą mieć m.in. zmiany cenników wyrobów przemysłowych (pojawiające się we wrześniu), podwyżki cen związanych z użytkowaniem mieszkania, decyzje dotyczące dalszego funkcjonowania tarcz antyinflacyjnych a także sytuacja na rynku surowców.

Inflacja 2022/2023 - prognoza

Inflacja 2022/2023

Inflacja 2022/2023

INFOR

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA