REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja w maju 13,9%. Do jesieni - prognozowane dalsze wzrosty

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w maju 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 1,7% w stosunku do kwietnia i były o 13,9% wyższe niż przed rokiem (w kwietniu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 12,4%).

Wskaźnik inflacji - maj 2022

  • W pierwszych pięciu miesiącach 2022 roku ceny wzrosły w ujęciu rocznym o 11,1%.
  • W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem.
  • W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 1,0%, a w ujęciu rocznym o 10,8%.

Wskaźnik inflacji jest zgodny z medianą oczekiwań rynkowych i pokrywa się z wcześniejszymi danymi zaprezentowanymi w tzw. szybkim szacunku z końca maja.

REKLAMA

REKLAMA

Ceny w ujęciu miesięcznym w maju wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Wyjątkiem była łączność, gdzie ceny nie uległy zmianie. Najwyższy wzrost cen widoczny jest w grupach: transport (o 3,4%), użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 2,5%) oraz restauracje i hotele (o 2,4%). W pozostałych grupach inflacja prezentowała się następująco: wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 1,5%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 1,3%; inne towary i usługi – wzrost o 0,9%; rekreacja i kultura – wzrost o 0,9%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,8%; odzież i obuwie – wzrost o 0,7%; edukacja – wzrost o 0,3%.

We wszystkich grupach zanotowano wzrost cen w ujęciu rocznym. Najwyższa inflacja widoczna jest w grupach, na które mocno wpływa trudna sytuacja na rynku surowców energetycznych. Ceny w transporcie wzrosły r/r o 25,8%, a ceny za użytkowanie mieszkania lub domu i nośników energii o 22,0%. W stosunku do maja ub. roku wzrosły również ceny w grupach: restauracje i hotele (o 15,7%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 13,5%); rekreacja i kultura (o 10,3%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 9,7%); inne towary i usługi (o 8,5%); zdrowie (o 7,2%); edukacja (o 6,6%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 6,5%); odzież i obuwie (o 4,3%) oraz łączność (o 3,6%).

Szczegółowe dane na temat kształtowania się poziomu cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do ubiegłego roku najbardziej wzrosły ceny opału (o 101,5%). Gwałtownie rosną ceny innych nośników energii i paliw, dla przykładu: ceny gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu wzrosły o 54,1% a ceny gazu o 46,4%.

Grupą notującą bardzo wysokie wzrosty cen, pozostają również niektóre artykuły żywnościowe. W stosunku do maja 2021 r. mięso drobiowe było droższe o 41,1%, tłuszcze roślinne o 36,6% a cukier o 36,4%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIG prognozuje dalszy wzrost inflacji (przynajmniej do jesieni) spowodowany m.in. wojną na Ukrainie i jej skutkami dla rynku surowców energetycznych i rolnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA