REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja w maju 13,9%. Do jesieni - prognozowane dalsze wzrosty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w maju 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 1,7% w stosunku do kwietnia i były o 13,9% wyższe niż przed rokiem (w kwietniu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 12,4%).

Wskaźnik inflacji - maj 2022

  • W pierwszych pięciu miesiącach 2022 roku ceny wzrosły w ujęciu rocznym o 11,1%.
  • W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem.
  • W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 1,0%, a w ujęciu rocznym o 10,8%.

Wskaźnik inflacji jest zgodny z medianą oczekiwań rynkowych i pokrywa się z wcześniejszymi danymi zaprezentowanymi w tzw. szybkim szacunku z końca maja.

REKLAMA

REKLAMA

Ceny w ujęciu miesięcznym w maju wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Wyjątkiem była łączność, gdzie ceny nie uległy zmianie. Najwyższy wzrost cen widoczny jest w grupach: transport (o 3,4%), użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 2,5%) oraz restauracje i hotele (o 2,4%). W pozostałych grupach inflacja prezentowała się następująco: wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 1,5%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 1,3%; inne towary i usługi – wzrost o 0,9%; rekreacja i kultura – wzrost o 0,9%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,8%; odzież i obuwie – wzrost o 0,7%; edukacja – wzrost o 0,3%.

We wszystkich grupach zanotowano wzrost cen w ujęciu rocznym. Najwyższa inflacja widoczna jest w grupach, na które mocno wpływa trudna sytuacja na rynku surowców energetycznych. Ceny w transporcie wzrosły r/r o 25,8%, a ceny za użytkowanie mieszkania lub domu i nośników energii o 22,0%. W stosunku do maja ub. roku wzrosły również ceny w grupach: restauracje i hotele (o 15,7%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 13,5%); rekreacja i kultura (o 10,3%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 9,7%); inne towary i usługi (o 8,5%); zdrowie (o 7,2%); edukacja (o 6,6%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 6,5%); odzież i obuwie (o 4,3%) oraz łączność (o 3,6%).

Szczegółowe dane na temat kształtowania się poziomu cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do ubiegłego roku najbardziej wzrosły ceny opału (o 101,5%). Gwałtownie rosną ceny innych nośników energii i paliw, dla przykładu: ceny gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu wzrosły o 54,1% a ceny gazu o 46,4%.

REKLAMA

Grupą notującą bardzo wysokie wzrosty cen, pozostają również niektóre artykuły żywnościowe. W stosunku do maja 2021 r. mięso drobiowe było droższe o 41,1%, tłuszcze roślinne o 36,6% a cukier o 36,4%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIG prognozuje dalszy wzrost inflacji (przynajmniej do jesieni) spowodowany m.in. wojną na Ukrainie i jej skutkami dla rynku surowców energetycznych i rolnych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA