REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja w maju 13,9%. Do jesieni - prognozowane dalsze wzrosty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
Inflacja. W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w maju 2022 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 1,7% w stosunku do kwietnia i były o 13,9% wyższe niż przed rokiem (w kwietniu dwunastomiesięczny wskaźnik inflacji wynosił 12,4%).

Wskaźnik inflacji - maj 2022

  • W pierwszych pięciu miesiącach 2022 roku ceny wzrosły w ujęciu rocznym o 11,1%.
  • W maju 2022 roku towary były przeciętnie o 1,9% droższe niż przed miesiącem i jednocześnie o 13,9% droższe niż przed rokiem.
  • W usługach ceny wzrosły w skali miesiąca przeciętnie o 1,0%, a w ujęciu rocznym o 10,8%.

Wskaźnik inflacji jest zgodny z medianą oczekiwań rynkowych i pokrywa się z wcześniejszymi danymi zaprezentowanymi w tzw. szybkim szacunku z końca maja.

REKLAMA

REKLAMA

Ceny w ujęciu miesięcznym w maju wzrosły w niemal wszystkich kategoriach produktów i usług. Wyjątkiem była łączność, gdzie ceny nie uległy zmianie. Najwyższy wzrost cen widoczny jest w grupach: transport (o 3,4%), użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 2,5%) oraz restauracje i hotele (o 2,4%). W pozostałych grupach inflacja prezentowała się następująco: wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 1,5%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 1,3%; inne towary i usługi – wzrost o 0,9%; rekreacja i kultura – wzrost o 0,9%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 0,8%; odzież i obuwie – wzrost o 0,7%; edukacja – wzrost o 0,3%.

We wszystkich grupach zanotowano wzrost cen w ujęciu rocznym. Najwyższa inflacja widoczna jest w grupach, na które mocno wpływa trudna sytuacja na rynku surowców energetycznych. Ceny w transporcie wzrosły r/r o 25,8%, a ceny za użytkowanie mieszkania lub domu i nośników energii o 22,0%. W stosunku do maja ub. roku wzrosły również ceny w grupach: restauracje i hotele (o 15,7%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 13,5%); rekreacja i kultura (o 10,3%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 9,7%); inne towary i usługi (o 8,5%); zdrowie (o 7,2%); edukacja (o 6,6%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 6,5%); odzież i obuwie (o 4,3%) oraz łączność (o 3,6%).

Szczegółowe dane na temat kształtowania się poziomu cen w poszczególnych grupach towarów i usług pokazują, że w stosunku do ubiegłego roku najbardziej wzrosły ceny opału (o 101,5%). Gwałtownie rosną ceny innych nośników energii i paliw, dla przykładu: ceny gazu ciekłego i pozostałych paliw do prywatnych środków transportu wzrosły o 54,1% a ceny gazu o 46,4%.

Grupą notującą bardzo wysokie wzrosty cen, pozostają również niektóre artykuły żywnościowe. W stosunku do maja 2021 r. mięso drobiowe było droższe o 41,1%, tłuszcze roślinne o 36,6% a cukier o 36,4%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KIG prognozuje dalszy wzrost inflacji (przynajmniej do jesieni) spowodowany m.in. wojną na Ukrainie i jej skutkami dla rynku surowców energetycznych i rolnych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA