REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polegają tymczasowe ramy kryzysowe Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Tymczasowe ramy kryzysowe UE
Tymczasowe ramy kryzysowe UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

23 marca Komisja Europejska przyjęła tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu. Mają one umożliwić państwom członkowskim skorzystanie z elastycznych przepisów dotyczących pomocy państwa, przy jednoczesnej ochronie równych szans na jednolitym rynku. Tymczasowe ramy kryzysowe będą obowiązywały do 31 grudnia 2022 r.

Według wiceprzewodniczącej KE Margrethe Vestager, „W tym krytycznym momencie Unia Europejska nadal stoi po stronie Ukrainy i jej mieszkańców. Musimy sprzeciwić się tej okrutnej inwazji, ponieważ stawką jest również nasza wolność.”

REKLAMA

Sankcje UE wymierzone w Rosję, choć poważnie zaszkodziły rosyjskiej gospodarce odbijają się również na gospodarce europejskiej i tak będzie w nadchodzących miesiącach. Mając to na uwadze, Komisja umożliwi państwom członkowskim skorzystanie z elastycznych przepisów dotyczących pomocy państwa, przy jednoczesnej ochronie równych szans na jednolitym rynku.

Tymczasowe ramy kryzysowe – czym są

REKLAMA

Tymczasowe ramy kryzysowe uzupełniają istniejący zestaw narzędzi w zakresie pomocy państwa o nowe możliwości, takich jak środki zapewniające przedsiębiorstwom rekompensatę za szkody poniesione wskutek wyjątkowych okoliczności oraz środki określone w komunikatach Komisji w sprawie rozwoju sytuacji na rynku energii.

Tego typu środki będą dostępne również dla przedsiębiorstw, które kwalifikują się jako znajdujące się w trudnej sytuacji, ponieważ mogą one stanąć w obliczu pilnego zapotrzebowania na płynność w związku z konsekwencjami pandemii koronawirusa. Objęte sankcjami podmioty kontrolowane przez Rosję zostaną wyłączone z zakresu tych środków.

Dla przykładu: jeśli państwa członkowskie chcą zminimalizować skutki gwałtownego wzrostu kosztów produkcji, mogą natychmiast wprowadzić programy przyznawania dotacji w wysokości do 400 000 EUR na przedsiębiorstwo dotknięte kryzysem. Komisja jest gotowa do natychmiastowej współpracy z państwami członkowskimi w celu znalezienia praktycznych rozwiązań, które pozwolą zachować tę ważną część naszej gospodarki, wykorzystując pełną elastyczność w ramach zasad pomocy państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby zachować równe szanse na jednolitym rynku, nowe tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu zawierają szereg zabezpieczeń. Państwa członkowskie wzywa się również do uwzględnienia wymogów dotyczących zrównoważonego rozwoju przy przyznawaniu pomocy na pokrycie dodatkowych kosztów energii związanych z wysokimi cenami gazu i energii elektrycznej.

Tymczasowe ramy prawne – jaki rodzaj pomocy

W tymczasowych ramach prawnych dotyczących pomocy państwa w związku z kryzysem, mających na celu wsparcie gospodarki w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę, opartych na art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), uznano, że gospodarka UE doświadcza poważnych zakłóceń. Aby temu zaradzić, tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu przewidują trzy rodzaje pomocy:

  • Ograniczone kwoty pomocy: Państwa członkowskie będą mogły tworzyć programy przyznające pomoc w wysokości do 35 tys. euro dla przedsiębiorstw dotkniętych kryzysem działających w sektorach rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury oraz do 400 tys. euro na przedsiębiorstwo dotknięte kryzysem działające we wszystkich innych sektorach. Pomoc ta nie musi być związana ze wzrostem cen energii, ponieważ kryzys i środki ograniczające wobec Rosji wpływają na gospodarkę na wiele sposobów, w tym poprzez fizyczne zakłócenia w łańcuchu dostaw. Wsparcie to może być udzielane w dowolnej formie, w tym w postaci dotacji bezpośrednich.
  • Wsparcie płynności finansowej w formie gwarancji państwowych i subsydiowanych kredytów: Państwa członkowskie będą mogły udzielać (i) dotowanych gwarancji państwowych, aby zapewnić dalsze udzielanie kredytów przez banki wszystkim przedsiębiorstwom dotkniętym obecnym kryzysem; oraz (ii) kredytów publicznych i prywatnych o dotowanych stopach procentowych.
  • Pomoc na zrekompensowanie wysokich cen energii: Państwa członkowskie będą mogły częściowo zrekompensować przedsiębiorstwom, w szczególności intensywnie korzystającym z energii, dodatkowe koszty wynikające z wyjątkowych podwyżek cen gazu i energii elektrycznej. Wsparcie to może być udzielane w dowolnej formie, w tym w formie dotacji bezpośrednich. Całkowita pomoc na jednego beneficjenta nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych, przy czym w danym momencie może wynieść maksymalnie 2 miliony euro. Jeżeli przedsiębiorstwo ponosi straty operacyjne, konieczna może być dalsza pomoc w celu zapewnienia kontynuacji działalności gospodarczej. W tym celu państwa członkowskie mogą przyznać pomoc przekraczającą te pułapy, w wysokości do 25 mln euro dla użytkowników energochłonnych oraz do 50 mln euro dla przedsiębiorstw działających w określonych sektorach, takich jak produkcja aluminium i innych metali, włókien szklanych, masy celulozowej, nawozów sztucznych lub wodoru i wielu podstawowych chemikaliów.

Tymczasowe ramy prawne w sytuacji kryzysowej - zabezpieczenia

  • Proporcjonalna metodologia: Powinno istnieć powiązanie między kwotą pomocy, która może być przyznana przedsiębiorstwom, a skalą ich działalności gospodarczej i narażeniem na skutki gospodarcze kryzysu, poprzez uwzględnienie ich obrotów i kosztów energii;
  • Warunki kwalifikowalności: Definicja odbiorców energochłonnych jest ustalona w odniesieniu do art. 17 ust. 1 lit. a) dyrektywy w sprawie opodatkowania energii, czyli przedsiębiorstw, dla których zakup produktów energetycznych stanowi co najmniej 3% wartości ich produkcji;
  • Wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju: Zachęca się państwa członkowskie do rozważenia, w sposób niedyskryminujący, ustanowienia wymogów związanych z ochroną środowiska lub bezpieczeństwem dostaw przy przyznawaniu pomocy na pokrycie dodatkowych kosztów wynikających z wyjątkowo wysokich cen gazu i energii elektrycznej. Pomoc ta powinna zatem pomóc przedsiębiorstwom w walce z obecnym kryzysem, a jednocześnie stworzyć podstawy do trwałego ożywienia gospodarczego.

Tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu będą obowiązywały do 31 grudnia 2022 r. W celu zapewnienia pewności prawnej Komisja oceni przed tą datą, czy konieczne jest przedłużenie okresu obowiązywania tymczasowych ram prawnych. Ponadto w okresie obowiązywania tymczasowych ram prawnych Komisja będzie na bieżąco weryfikować ich treść i zakres w świetle rozwoju sytuacji na rynkach energii, innych rynkach czynników produkcji oraz ogólnej sytuacji gospodarczej.

Źródło: www.lewiatan.org

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA