REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polegają tymczasowe ramy kryzysowe Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Tymczasowe ramy kryzysowe UE
Tymczasowe ramy kryzysowe UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

23 marca Komisja Europejska przyjęła tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu. Mają one umożliwić państwom członkowskim skorzystanie z elastycznych przepisów dotyczących pomocy państwa, przy jednoczesnej ochronie równych szans na jednolitym rynku. Tymczasowe ramy kryzysowe będą obowiązywały do 31 grudnia 2022 r.

Według wiceprzewodniczącej KE Margrethe Vestager, „W tym krytycznym momencie Unia Europejska nadal stoi po stronie Ukrainy i jej mieszkańców. Musimy sprzeciwić się tej okrutnej inwazji, ponieważ stawką jest również nasza wolność.”

REKLAMA

Sankcje UE wymierzone w Rosję, choć poważnie zaszkodziły rosyjskiej gospodarce odbijają się również na gospodarce europejskiej i tak będzie w nadchodzących miesiącach. Mając to na uwadze, Komisja umożliwi państwom członkowskim skorzystanie z elastycznych przepisów dotyczących pomocy państwa, przy jednoczesnej ochronie równych szans na jednolitym rynku.

Tymczasowe ramy kryzysowe – czym są

REKLAMA

Tymczasowe ramy kryzysowe uzupełniają istniejący zestaw narzędzi w zakresie pomocy państwa o nowe możliwości, takich jak środki zapewniające przedsiębiorstwom rekompensatę za szkody poniesione wskutek wyjątkowych okoliczności oraz środki określone w komunikatach Komisji w sprawie rozwoju sytuacji na rynku energii.

Tego typu środki będą dostępne również dla przedsiębiorstw, które kwalifikują się jako znajdujące się w trudnej sytuacji, ponieważ mogą one stanąć w obliczu pilnego zapotrzebowania na płynność w związku z konsekwencjami pandemii koronawirusa. Objęte sankcjami podmioty kontrolowane przez Rosję zostaną wyłączone z zakresu tych środków.

Dla przykładu: jeśli państwa członkowskie chcą zminimalizować skutki gwałtownego wzrostu kosztów produkcji, mogą natychmiast wprowadzić programy przyznawania dotacji w wysokości do 400 000 EUR na przedsiębiorstwo dotknięte kryzysem. Komisja jest gotowa do natychmiastowej współpracy z państwami członkowskimi w celu znalezienia praktycznych rozwiązań, które pozwolą zachować tę ważną część naszej gospodarki, wykorzystując pełną elastyczność w ramach zasad pomocy państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby zachować równe szanse na jednolitym rynku, nowe tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu zawierają szereg zabezpieczeń. Państwa członkowskie wzywa się również do uwzględnienia wymogów dotyczących zrównoważonego rozwoju przy przyznawaniu pomocy na pokrycie dodatkowych kosztów energii związanych z wysokimi cenami gazu i energii elektrycznej.

Tymczasowe ramy prawne – jaki rodzaj pomocy

W tymczasowych ramach prawnych dotyczących pomocy państwa w związku z kryzysem, mających na celu wsparcie gospodarki w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę, opartych na art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), uznano, że gospodarka UE doświadcza poważnych zakłóceń. Aby temu zaradzić, tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu przewidują trzy rodzaje pomocy:

  • Ograniczone kwoty pomocy: Państwa członkowskie będą mogły tworzyć programy przyznające pomoc w wysokości do 35 tys. euro dla przedsiębiorstw dotkniętych kryzysem działających w sektorach rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury oraz do 400 tys. euro na przedsiębiorstwo dotknięte kryzysem działające we wszystkich innych sektorach. Pomoc ta nie musi być związana ze wzrostem cen energii, ponieważ kryzys i środki ograniczające wobec Rosji wpływają na gospodarkę na wiele sposobów, w tym poprzez fizyczne zakłócenia w łańcuchu dostaw. Wsparcie to może być udzielane w dowolnej formie, w tym w postaci dotacji bezpośrednich.
  • Wsparcie płynności finansowej w formie gwarancji państwowych i subsydiowanych kredytów: Państwa członkowskie będą mogły udzielać (i) dotowanych gwarancji państwowych, aby zapewnić dalsze udzielanie kredytów przez banki wszystkim przedsiębiorstwom dotkniętym obecnym kryzysem; oraz (ii) kredytów publicznych i prywatnych o dotowanych stopach procentowych.
  • Pomoc na zrekompensowanie wysokich cen energii: Państwa członkowskie będą mogły częściowo zrekompensować przedsiębiorstwom, w szczególności intensywnie korzystającym z energii, dodatkowe koszty wynikające z wyjątkowych podwyżek cen gazu i energii elektrycznej. Wsparcie to może być udzielane w dowolnej formie, w tym w formie dotacji bezpośrednich. Całkowita pomoc na jednego beneficjenta nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych, przy czym w danym momencie może wynieść maksymalnie 2 miliony euro. Jeżeli przedsiębiorstwo ponosi straty operacyjne, konieczna może być dalsza pomoc w celu zapewnienia kontynuacji działalności gospodarczej. W tym celu państwa członkowskie mogą przyznać pomoc przekraczającą te pułapy, w wysokości do 25 mln euro dla użytkowników energochłonnych oraz do 50 mln euro dla przedsiębiorstw działających w określonych sektorach, takich jak produkcja aluminium i innych metali, włókien szklanych, masy celulozowej, nawozów sztucznych lub wodoru i wielu podstawowych chemikaliów.

Tymczasowe ramy prawne w sytuacji kryzysowej - zabezpieczenia

  • Proporcjonalna metodologia: Powinno istnieć powiązanie między kwotą pomocy, która może być przyznana przedsiębiorstwom, a skalą ich działalności gospodarczej i narażeniem na skutki gospodarcze kryzysu, poprzez uwzględnienie ich obrotów i kosztów energii;
  • Warunki kwalifikowalności: Definicja odbiorców energochłonnych jest ustalona w odniesieniu do art. 17 ust. 1 lit. a) dyrektywy w sprawie opodatkowania energii, czyli przedsiębiorstw, dla których zakup produktów energetycznych stanowi co najmniej 3% wartości ich produkcji;
  • Wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju: Zachęca się państwa członkowskie do rozważenia, w sposób niedyskryminujący, ustanowienia wymogów związanych z ochroną środowiska lub bezpieczeństwem dostaw przy przyznawaniu pomocy na pokrycie dodatkowych kosztów wynikających z wyjątkowo wysokich cen gazu i energii elektrycznej. Pomoc ta powinna zatem pomóc przedsiębiorstwom w walce z obecnym kryzysem, a jednocześnie stworzyć podstawy do trwałego ożywienia gospodarczego.

Tymczasowe ramy prawne dotyczące kryzysu będą obowiązywały do 31 grudnia 2022 r. W celu zapewnienia pewności prawnej Komisja oceni przed tą datą, czy konieczne jest przedłużenie okresu obowiązywania tymczasowych ram prawnych. Ponadto w okresie obowiązywania tymczasowych ram prawnych Komisja będzie na bieżąco weryfikować ich treść i zakres w świetle rozwoju sytuacji na rynkach energii, innych rynkach czynników produkcji oraz ogólnej sytuacji gospodarczej.

Źródło: www.lewiatan.org

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA