REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blackout w firmie - 3 sposoby na przetrwanie braku zasilania elektrycznego

Subskrybuj nas na Youtube
Blackout w firmie - 3 sposoby na przetrwanie braku zasilania elektrycznego. Przerwa w dostawie prądu (energii elektrycznej)
Blackout w firmie - 3 sposoby na przetrwanie braku zasilania elektrycznego. Przerwa w dostawie prądu (energii elektrycznej)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Badania pokazują, że pojedyncza awaria związana z brakiem energii, może kosztować firmę nawet 17% jej rocznych przychodów. O ile przerwy w dostawie prądu są zwykle drobną niedogodnością w życiu prywatnym - oznaczają, że ​​nie można np. przez jakiś czas oglądać telewizji czy zagotować wody w czajniku - dla firm konsekwencje mogą okazać się katastrofalne. Jak myślisz, jak długo Twoja firma mogłaby skutecznie działać bez sprzętu IT lub innego sprzętu elektrycznego? Czy jest dziś gotowa, aby poradzić sobie z ewentualnym blackoutem?

Przerwa w dostawie energii elektrycznej

W myśl § 40 ust. 5 p.1 i 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 93, poz. 623 z późniejszymi zmianami), dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy nieplanowanej nie może być dłuższy niż 24 godziny. Tymczasem w przypadku funkcjonowania firmy, każda sekunda bez dostępu do prądu może narazić ją na niepowetowane straty. Podpowiadamy, jak się zabezpieczyć na wypadek przerw w dostawie energii.

REKLAMA

Przechowuj dane w chmurze

REKLAMA

Przerwa w dostawie prądu trwa przeciętnie od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Wydaje się niedługo, ale w tym czasie pracownicy nie są często w stanie zrobić niczego produktywnego. Sprzedawcy tracą możliwość sprzedaży – nie mogą monitorować zapytań na stronie internetowej lub przez niedziałające kasy i czytniki kart, obsługiwać klientów. Jeśli firma działa w branży spożywczej, lodówko-zamrażarki pełne produktów nie mogą zapewnić odpowiedniej temperatury przechowywania. Na halach zatrzymują się linie produkcyjne. A co się dzieje, gdy zasilanie zostaje ponownie włączone? Potrzeba czasu na bezpieczne uruchomienie sprzętu i systemów. Jednocześnie trzeba sprawdzić, czy w wyniku awarii firma nie utraciła żadnych cennych danych.

Jednym ze sposobów na uchronienie się przed nagłym brakiem w dostawie prądu jest tworzenia kopii zapasowych w chmurze. Rozwiązania do automatycznego tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania w chmurze pomagają chronić wszystkie ważne dokumenty w przypadku awarii zasilania. W jaki sposób? Przechowując na niej aktualną kopię plików, dzięki czemu można je odzyskać w dowolnym momencie – nawet po awarii komputera.

Pierwsza linia obrony: UPS i EPS

Część firm faktycznie korzysta z oprogramowania i usług przechowywania danych w chmurze. Dostawcy takich rozwiązań mają solidną infrastrukturę zasilania awaryjnego. Ale co, jeśli firma działa w oparciu o własne serwery IT? A co z komputerami, systemami telefonicznymi, maszynami i urządzeniami – wszystkim, co do działania wymaga elektryczności? Warto mieć w firmie zasilacz bezprzerwowy (UPS). To urządzenie pomaga zminimalizować uszkodzenia spowodowane awariami zasilania, zapewniając podtrzymanie bateryjne, dzięki czemu zyskujemy wystarczająco dużo czasu na bezpieczne wyłączenie sprzętu elektrycznego typu stacja robocza czy serwer danych, które wymagają czasu przełączenia na baterię 0 ms. W przypadku sprzętów takich jak drukarka czy lodówka, idealnym rozwiązaniem będą stacje zasilania z funkcją EPS. - Gdy taka stacja wykryje awarię zasilania, uruchomi się automatycznie w ciągu 30 milisekund, zapewniając działanie urządzeniom, na których zaprzestanie działania nie możemy sobie pozwolić. – tłumaczy Paweł Tomiczek z firmy EcoFlow.

Cięższe działa – zasilacz awaryjny

Do niedawna najpopularniejszą opcją zasilania awaryjnego były agregaty prądotwórcze zasilane paliwem. Ich bezpieczne użycie – z uwagi na emisję spalin - jest jednak możliwe tylko w dobrze wentylowanych pomieszczeniach. Alternatywną i zawsze bezpieczną opcją jest zasilacz awaryjny w postaci stacji zasilania, którą można naładować przy pomocy gniazda sieciowego lub dzięki podłączeniu do paneli fotowoltaicznych. Jakie korzyści daje posiadanie w firmie stacji zasilania? – Przykładowo stacja zasilania o pojemności 1260 Wh i maksymalnej mocy wyjściowej 1800 W jest w stanie zasilić praktycznie różnorodne urządzenia – tłumaczy Paweł Tomiczek. - Posiadając 5 portów USB, dwa 60-watowe porty USB-C, oraz 4 wyjścia AC, spełnia przy tym standardy gniazdka sieciowego – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważny nie tylko sprzęt ale i plan

REKLAMA

Aby zapobiec potencjalnym problemom, warto postawić na proaktywne planowanie. Oprócz bezcennego ubezpieczenia na wypadek przerwy w dostawie prądu, jaki zapewnia zasilacz awaryjny, istnieje kilka innych kroków, które firmy powinny podjąć, aby przygotować się na taką ewentualność.

Chodzi o stworzenie planu ciągłości działania, który uwzględnia zarówno środki zapobiegawcze, jak i procesy odzyskiwania po awarii. Dla części firm posiadanie stacji zasilania jest rozsądnym środkiem ostrożności, który pozwoli na wykonywanie codziennych operacji nawet w przypadku długotrwałej przerwy w dostawie prądu. W niektórych przypadkach wystarczające może się okazać zapewnienie kopii zapasowej ważnych informacji i dokumentów w chmurze.

Podjęcie niezbędnych kroków, zanim dojdzie do sytuacji kryzysowej, w tym posiadanie niezawodnej ochrony zasilania w trybie czuwania, pozwoli na wyjście z niej obronną ręką.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA