REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie robotyzacji – z czego mogą skorzystać firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Finansowanie robotyzacji – z czego mogą skorzystać firmy?
Finansowanie robotyzacji – z czego mogą skorzystać firmy?
Gordon Koelmel

REKLAMA

REKLAMA

Rynek robotyki od kilku lat bardzo dynamicznie się rozwija, a w Polsce blisko 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych planuje w ciągu najbliższych 3 lat robotyzację . Automatyzacja pozwala szybciej odpowiadać na warunki rynkowe i zwiększyć elastyczność, dzięki której firma może być przygotowana także na nieprzewidziane sytuacje. Robotyzacja przynosi wiele korzyści, natomiast jak każdą inwestycje warto ją zaplanować również od strony finansowej. Tym bardziej, że rynek oferuje różne możliwości i ułatwienia.

Roboty i coboty - praca ramię w ramię z człowiekiem

Roboty współpracujące (ang. collaborative robot, cobot) to przystosowane do bezpiecznej współpracy i proste w obsłudze ramiona robotyczne, które automatyzują czynności takie jak pick and place, wykańczanie powierzchni, obsługę maszyn, montaż, spawanie, pakowanie czy kontrolę jakości. Demokratyzują robotyzację – dostępne są dla firm niezależnie od ich rozmiaru, również dla małych i średnich, profilu produkcyjnego czy skali operacji. Coboty mogą być przezbrojone i przemieszczone w zależności od realizowanej aplikacji lub zmieniających się warunków w zakładzie. Charakteryzuje je również szybkość wdrożenia, łatwość programowania i obsługi oraz mały obrys pozwalający na pracę w ograniczonych przestrzeniach. Znajdują zastosowanie w przetwórstwie drewna, metalu, sektorze elektronicznym, automotive, a dzięki certyfikacji do pomieszczeń czystych mogą pracować także m.in. w branży farmaceutycznej, chemicznej lub kosmetycznej czy sektorze żywności i napojów.

REKLAMA

REKLAMA

Robot w leasingu czy robot na godziny?

Roboty są dostępne w leasingu, a także w drugiej elastycznej formie – robot jako usługa. DLL, globalna firma z sektora finansowego oferuje klientom dopasowane do potrzeb programy finansowe i leasingowe w zakresie robotów współpracujących Universal Robots. Oferta jest skierowana do przedsiębiorstw każdej wielkości. Klienci doceniają kilka aspektów, m.in. brak wkładu własnego, minimum formalności i elastyczny okres finansowania. Leasing obniża bariery inwestycji – firma zyskuje możliwość uelastycznienia produkcji, bez ponoszenia kosztów początkowych oraz ryzyka.

Na rynku znajdziemy też firmy oferujące wynajem cobotów na godziny. To elastyczne rozwiązanie zmniejsza ryzyko związane z inwestycją oraz pozwala na wdrożenie robota praktycznie z dnia na dzień. Po audycie i analizie ryzyka, firma otrzymuje gotowe do pracy zrobotyzowane stanowisko oraz wsparcie techniczne, a płaci za godziny pracy robota przy założonym minimalnym czasie pracy.

Transformacja cyfrowa – co obejmują programy wspierające?

Jednym z podmiotów oferujących pomoc w kwestii finansowania robotyzacji jest Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości. Została powołana, aby wspierać firmy w transformacji cyfrowej, m.in. właśnie w procesie automatyzacji. FPPP oferuje obecnie 30 różnych instrumentów finansowych skupiających się na kilku obszarach: inwestycjach, dotacjach, pożyczkach i podatkach. Jednym z proponowanych narzędzi jest FPPP Nawigator Finansowy (przemyslprzyszlosci.gov.pl/nawigatorfinansowy/). Pozwala on przedsiębiorcy na przeanalizowanie potrzeb firmy i wybranie odpowiedniego źródła finansowania. Po wyborze wielkości firmy oraz rodzaju wsparcia, którym przedsiębiorstwo jest zainteresowane, narzędzie proponuje możliwe sposoby finansowania.

REKLAMA

Nad nowym rozwiązaniem pracują Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju – od 2021 do 2025 roku ma działać ulga na robotyzację, która pozwoli firmie na odliczenie do 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na inwestycje w robotyzację. Zgodnie z planem koszty na robotyzację będą mogły być odliczone podczas roku podatkowego, a w momencie składania rocznego zeznania podatkowego będzie wymagane dokonanie dodatkowego odpisu. Prace nad ostateczną formą ulgi na robotyzację wciąż trwają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krzysztof Hajzyk, Channel Development Manager, Universal Robots
Krzysztof Hajzyk ma 15 lat doświadczenia w sprzedaży komponentów automatyki przemysłowej. Jako Channel Development Manager w Universal Robots odpowiada przede wszystkim za rozwijanie sieci dystrybutorów oraz integratorów systemów na terenie Polski. Krzysztof ukończył studia na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Cobot UR10e

Gordon Koelmel

***

O Universal Robots

Firma Universal Robots powstała w 2005 roku w celu rozpowszechnienia technologii robotów, tworząc niewielkie, łatwe w użyciu, przystępne cenowo oraz elastyczne i bezpieczne we współpracy roboty przemysłowe. Od 2008 r. kiedy został wprowadzony na rynek pierwszy robot współpracujący (cobot), firma rozwija się w szybkim tempie, a przyjazne użytkownikom coboty są obecnie sprzedawane na całym świecie. Firma, która jest częścią Teradyne Inc., ma swoją siedzibę w duńskim Odense, a jej przedstawicielstwa i oddziały mieszczą się w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemczech, Francji, Turcji, Meksyku, Czechach, Polsce, Chinach, Singapurze, Indiach, Japonii, Korei Południowej oraz na Tajwanie i we Włoszech. W 2018 r. przychód Universal Robots wyniósł 234 mln USD. Więcej informacji na www.universal-robots.com/pl/ oraz www.blog.universal-robots.com/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA