REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BCC postuluje o powołanie Zespołu Konsultacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
BCC postuluje o powołanie Zespołu Konsultacyjnego z udziałem przedsiębiorców
BCC postuluje o powołanie Zespołu Konsultacyjnego z udziałem przedsiębiorców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zagrożeniem gospodarki kolejnym lockdown’em, BCC zwrócił się do wicepremiera Jarosława Gowina z propozycją ustanowienia Zespołu Konsultacyjnego, w którego skład wejdą eksperci delegowani przez Radę Przedsiębiorczości oraz stronę rządową.

Zespół Konsultacyjny

W nawiązaniu do apelu Lewiatana, przyjętego przez Radę Przedsiębiorczości, dotyczącego zapewnienia niezbędnych, ramowych warunków dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w sytuacji obostrzeń skierowanych na walkę z pandemią COVID-19, BCC zwrócił się do wicepremiera Gowina z pilną potrzebą ustanowienia Zespołu Konsultacyjnego, w którego skład wejdą eksperci delegowani przez Radę oraz stronę rządową.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Czym będzie zajmował się Zespół Konsultacyjny?

Celem prac Zespołu będzie okresowa weryfikacja listy tematów oraz uzgodnienie szczegółowych sposobów rozwiązania problemów w niej wymienionych, w formie wypracowania i przyjęcia stosownych regulacji i zasad funkcjonowania instytucji państwa, a następnie monitorowanie ich wdrożenia. Jest to kluczowe do zapewnienia niezbędnych, ramowych warunków dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w sytuacji obostrzeń skierowanych na walkę z pandemią COVID-19.

Przedstawione postulaty

Postulowane tematy i obszary problemowe:

REKLAMA

I. Umożliwienie wykonywania i bezpieczeństwo pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) Utworzenie listy warunków uzyskania certyfikatu „bezpiecznej działalności gospodarczej”, po spełnieniu których firmy mogłyby prowadzić działalność nie zakłócaną kolejnymi pomysłami zmian zasad bezpiecznej działalności,

2) Utworzenie listy autoryzowanych placówek medycznych, mających prawo komercyjnego wykonywania certyfikowanych testów na koronawirusa,

3) Refundowanie pracodawcom określonej część kosztów wykonania testów komercyjnych dla pracowników,

4) W sektorach strategicznych, niezbędnych dla funkcjonowania państwa – pełne finansowanie kosztów wykonania testów dla pracowników,

5) Stworzenie instytucjonalnych warunków dla świadczenia pracy poprzez zapewnienie, przy zachowaniu niezbędnych obostrzeń sanitarnych, płynnego funkcjonowania komunikacji miejskiej i innych środków transportu publicznego umożliwiających dojazd do pracy, a także stałego funkcjonowania instytucji opieki nad małymi dziećmi – żłobków, przedszkoli i szkół dla najmłodszych klas,

6) Umożliwienie niezakłóconego przemieszczania się do i z miejsca pracy, w tym podróży w celach służbowych, również zagranicznych,

7) W przypadku nałożenia obowiązowej pracy zdalnej - umożliwienie pozostawienia obsady stacjonarnych pracowników biurowych, niezbędnej dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, w tym: zarządzania przedsiębiorstwem, kontaktów z urzędami, funkcjonowania działu finansowego, etc. Brak możliwości pracy w biurze osób kluczowych mógłby sparaliżować działanie przedsiębiorstw,

8) Umożliwienie świadczenia pracy zdalnej przez osoby zdrowe objęte kwarantanną, za obopólną zgodą pracownika i pracodawcy,

9) Umożliwienie zwiększonej elastyczności zarządzania czasem pracy, ze względu na konieczność utrzymania produkcji i ciągłości dostaw.

II. Zabezpieczenie łańcuchów dostaw

1) Utrzymanie istniejących zasad dotyczących ruchu granicznego, w szczególności dla pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy,

2) Utrzymanie „zielonych korytarzy” dla transportu leków, substancji czynnych oraz materiałów niezbędnych do ich wytwarzania,

3) Utrzymanie połączeń lotniczych cargo pomiędzy Polską, Unią Europejską i innymi kontynentami,

4) Umożliwienie funkcjonowania transportu towarowego i pasażerskiego oraz niezbędnej do tego infrastruktury: stacji paliw oraz serwisów dla zaspokojenia niezbędnych potrzeb kierowców, w tym serwisów pojazdów mechanicznych.

III. Ułatwienie sprzedaży produkcji i zaopatrzenia obywateli

1) Zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego dotyczącego pracowników handlu i klientów w drodze wypracowania stosownych zasad wspólnie z przedstawicielami branż, mającymi doświadczenie z pierwszej fali pandemii,

2) Likwidacja godzin dla seniorów jako rozwiązania nietrafionego, a w zamian wprowadzenie oddzielnych kas dla seniorów oraz pierwszeństwa obsługi,

3) Rozłożenie ruchu klientów na 7 dni w tygodniu, w celu zwiększenia bezpieczeństwa klientów i pracowników a także zwiększenia wolumenu sprzedaży.

IV. Konsultowanie regulacji dot. obostrzeń

1) Konsultowanie wszelkie planowanych obostrzeń, zakazów i nakazów z przedstawicielami biznesu, w szczególności z branżami, których bezpośrednio dotykają,

2) Przy wprowadzaniu nowych obostrzeń, zakazów i nakazów - danie firmom odpowiedniej ilości czasu, aby mogły się do nich dostosować. Zakazy powinny zacząć obowiązywać najwcześniej po tygodniu od ogłoszenia,

3) Obostrzenia, zakazy i nakazy powinny mieć określony (możliwie najkrótszy) termin obowiązywania, a ewentualny zamiar ich wydłużenia musi zostać zakomunikowany z tygodniowym wyprzedzeniem.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA   

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA