REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenia pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców?

Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę 18 marca 2020 roku premier wraz z prezydentem zaprezentowali założenia pakietu osłonowego dla przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa. Wartość pomocy państwa ma wynieść ok. 212 mld zł. Czekając na pojawienie się projektu ustawy poniżej omówiono tzw. 5 filarów pomocowych.

1. Ochrona pracowników

Pomoc państwa ma zostać skierowana na ochronę miejsc pracy. Przedsiębiorcy, którzy spełnią kryteria, będą mogli otrzymać dopłaty państwa do wynagrodzenia w wysokości 40 % średniej płacy. Pomoc ta ma zniwelować zwolnienia, które niewątpliwie staną się chlebem powszednim w trakcie trwania kryzysu wywołanego epidemią. Jakie to kryteria? To jeszcze do końca nie jest jasne. Ochronie mają podlegać również osoby zatrudnione na tzw. umowach śmieciowych (dopłata do wynagrodzenia nawet do 80 % minimalnego wynagrodzenia). Przewidziane zostało dla nich również jednorazowe świadczenie w wysokości ok. 2 tyś. zł.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku zamknięcia placówek oświatowych na okres dłuższy niż pierwotne dwa tygodnie, zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do lat 8 będzie nadal wypłacany. Wciąż jednak nie ma odpowiedzi co z opieką nad dziećmi starszymi, co było podnoszone od momentu wejścia w życie specustawy dot. koronawirusa.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

2. Pomoc dla przedsiębiorców

Ten filar ma obejmować uruchomić m.in. tanie pożyczki, gwarancje kredytowe oraz leasing operacyjny dla przedsiębiorców z sektora transportowego. Przedsiębiorcy będą mogli otrzymać również zwrot CIT poprzez korektę podatku za rok 2019 o stratę, którą ponieśli w 2020 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców ma zostać zapewnione przedłużenie kredytów obrotowych oraz gwarancje spłaty kredytu udzielane w ramach pomocy de minimis przez Bank Gospodarstwa Krajowego do 80%. W tym zakresie poczynione zostały już działania legislacyjne. Od 17 marca 2020 roku obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów podnoszące łączną wartość pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcy oraz podnoszące z 60 do 80 % maksymalną kwotę kredytu objętego gwarancją.

REKLAMA

3. Zapewnienia bezpieczeństwa finansowego

Należy przez to rozumieć zabezpieczenie środków depozytowych, w tym bezpieczeństwo lokat, niezaburzonych wpłat i wypłat oraz stabilne funkcjonowanie systemu finansowego, poprzez skoordynowane działania NBP, KNF i Ministerstwa Finansów. NBP uruchomił tzw. operacje repo polegające na sprzedaży papierów wartościowych dla banków z gwarancją ich odkupu w przyszłości, co ma zwiększyć bezpieczeństwo sektora bankowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, iż Rada Polityki Pieniężnej, pierwszy raz od 5 lat obniżyła stopy procentowe, co ma bezpośrednio przełożyć się na obniżenie oprocentowania kredytów, a tym samym na obniżenie rat kredytowych o kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

4. Inwestycje publiczne

Rząd planuje zwiększenie nakładu środków publicznych na inwestycje w infrastrukturę o ok. 30 mld zł., co ma być impulsem dla gospodarki, a środki te mają być niezależne od funduszy unijnych. Głównymi sektorami inwestycji ma być cyfryzacja, ochrona środowiska oraz budownictwo drogowe.

5. Służba zdrowia

Dodatkowe środki mają popłynąć również w stronę służby zdrowia, szczególnie obciążonej w dzisiejszej sytuacji. By nie dopuścić do zapaści systemu, dodatkowe ok. 7,5 mld zł ma zostać przeznaczone na zakup sprzętu, modernizację placówek, środki ochrony zdrowia, rozwój infolinii dla pacjentów i lekarza, informatyzację, rozwój programu Domów Opieki Medycznej dla osób starszych.

Na marginesie wskazuje, iż rząd zapowiedział walkę z mającymi w ostatnim czasie drastycznymi i gwałtownymi podwyżkami artykułów spożywczych i higienicznych. W tym celu UOKiK oraz inne instytucje mają kontrolować poziom cen. W ramach tych instytucji powstają już zespoły do monitorowania cen produktów.

Wygląda jednak na to, że opisane wyżej rozwiązania nie spełniają oczekiwań i postulatów przedsiębiorców i pracodawców, którzy spodziewali się bardziej namacalnej i rzeczywistej pomocy. Warto zwrócić uwagę, iż 5 filarów nie odnosi się do zmniejszenia obciążenia podatkowego i składkowego przedsiębiorców. Wygląda na to, że jeśli nic się nie zmieni, to będą mogli korzystać jedynie z instrumentów pomocowych już przewidzianych w przepisach, a zatem odroczenie płatności składek i podatków lub rozłożenie ich na raty. Właściciele firm spodziewali się np. całkowitego zawieszenia obowiązku odprowadzania składek do ZUS. Zwracają oni uwagę również na brak reakcji na postulowane odłożenie w czasie wejścia w życie obowiązkowego prowadzenia PPK dla pracodawców zatrudniających do 50 pracowników oraz zawieszenia opłacania składek na PPK w firmach średnich i dużych. Brak odzewu dotyczy także kwestii kar za nieterminowe złożenie deklaracji podatkowych, w związku z utrudnieniami i brakiem dostępu do usług księgowych oraz odroczenia spłat rat kredytów inwestycyjnych. Organizacje przedsiębiorców i pracodawców wskazują na niezrealizowany postulat przedłużenia rozliczeń projektów realizowanych ze środków unijnych, brak decyzji odnośnie czasowego zniesienia obowiązku przedstawienia przy zamówieniach publicznych zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami podatkowymi i składkami, czy utrzymanie 60 dniowego terminu na zwrot VAT przez urzędy skarbowe zamiast skrócenia do postulowanych 15 dni.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA