REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenia pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Achtelik
Mecenas Adrian Achtelik jest radcą prawnym, partnerem zarządzającym w kancelarii ACHTELIK SIWKA I WSPÓLNICY ADWOKACI I RADCY PRAWNI Sp.p. z Katowic specjalizującej się w kompleksowych rozwiązaniach prawnych dla spółek handlowych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych oraz podmiotów sektora publicznego.
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock
Założenia rządowego pakietu osłonowego w związku z koronawirusem - czy spełniają oczekiwania przedsiębiorców? /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę 18 marca 2020 roku premier wraz z prezydentem zaprezentowali założenia pakietu osłonowego dla przedsiębiorców w związku z epidemią koronawirusa. Wartość pomocy państwa ma wynieść ok. 212 mld zł. Czekając na pojawienie się projektu ustawy poniżej omówiono tzw. 5 filarów pomocowych.

1. Ochrona pracowników

Pomoc państwa ma zostać skierowana na ochronę miejsc pracy. Przedsiębiorcy, którzy spełnią kryteria, będą mogli otrzymać dopłaty państwa do wynagrodzenia w wysokości 40 % średniej płacy. Pomoc ta ma zniwelować zwolnienia, które niewątpliwie staną się chlebem powszednim w trakcie trwania kryzysu wywołanego epidemią. Jakie to kryteria? To jeszcze do końca nie jest jasne. Ochronie mają podlegać również osoby zatrudnione na tzw. umowach śmieciowych (dopłata do wynagrodzenia nawet do 80 % minimalnego wynagrodzenia). Przewidziane zostało dla nich również jednorazowe świadczenie w wysokości ok. 2 tyś. zł.

REKLAMA

W przypadku zamknięcia placówek oświatowych na okres dłuższy niż pierwotne dwa tygodnie, zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do lat 8 będzie nadal wypłacany. Wciąż jednak nie ma odpowiedzi co z opieką nad dziećmi starszymi, co było podnoszone od momentu wejścia w życie specustawy dot. koronawirusa.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

2. Pomoc dla przedsiębiorców

Ten filar ma obejmować uruchomić m.in. tanie pożyczki, gwarancje kredytowe oraz leasing operacyjny dla przedsiębiorców z sektora transportowego. Przedsiębiorcy będą mogli otrzymać również zwrot CIT poprzez korektę podatku za rok 2019 o stratę, którą ponieśli w 2020 roku. Dla małych i średnich przedsiębiorców ma zostać zapewnione przedłużenie kredytów obrotowych oraz gwarancje spłaty kredytu udzielane w ramach pomocy de minimis przez Bank Gospodarstwa Krajowego do 80%. W tym zakresie poczynione zostały już działania legislacyjne. Od 17 marca 2020 roku obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów podnoszące łączną wartość pomocy de minimis udzielanej przedsiębiorcy oraz podnoszące z 60 do 80 % maksymalną kwotę kredytu objętego gwarancją.

3. Zapewnienia bezpieczeństwa finansowego

REKLAMA

Należy przez to rozumieć zabezpieczenie środków depozytowych, w tym bezpieczeństwo lokat, niezaburzonych wpłat i wypłat oraz stabilne funkcjonowanie systemu finansowego, poprzez skoordynowane działania NBP, KNF i Ministerstwa Finansów. NBP uruchomił tzw. operacje repo polegające na sprzedaży papierów wartościowych dla banków z gwarancją ich odkupu w przyszłości, co ma zwiększyć bezpieczeństwo sektora bankowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, iż Rada Polityki Pieniężnej, pierwszy raz od 5 lat obniżyła stopy procentowe, co ma bezpośrednio przełożyć się na obniżenie oprocentowania kredytów, a tym samym na obniżenie rat kredytowych o kilkadziesiąt złotych miesięcznie.

4. Inwestycje publiczne

Rząd planuje zwiększenie nakładu środków publicznych na inwestycje w infrastrukturę o ok. 30 mld zł., co ma być impulsem dla gospodarki, a środki te mają być niezależne od funduszy unijnych. Głównymi sektorami inwestycji ma być cyfryzacja, ochrona środowiska oraz budownictwo drogowe.

5. Służba zdrowia

REKLAMA

Dodatkowe środki mają popłynąć również w stronę służby zdrowia, szczególnie obciążonej w dzisiejszej sytuacji. By nie dopuścić do zapaści systemu, dodatkowe ok. 7,5 mld zł ma zostać przeznaczone na zakup sprzętu, modernizację placówek, środki ochrony zdrowia, rozwój infolinii dla pacjentów i lekarza, informatyzację, rozwój programu Domów Opieki Medycznej dla osób starszych.

Na marginesie wskazuje, iż rząd zapowiedział walkę z mającymi w ostatnim czasie drastycznymi i gwałtownymi podwyżkami artykułów spożywczych i higienicznych. W tym celu UOKiK oraz inne instytucje mają kontrolować poziom cen. W ramach tych instytucji powstają już zespoły do monitorowania cen produktów.

Wygląda jednak na to, że opisane wyżej rozwiązania nie spełniają oczekiwań i postulatów przedsiębiorców i pracodawców, którzy spodziewali się bardziej namacalnej i rzeczywistej pomocy. Warto zwrócić uwagę, iż 5 filarów nie odnosi się do zmniejszenia obciążenia podatkowego i składkowego przedsiębiorców. Wygląda na to, że jeśli nic się nie zmieni, to będą mogli korzystać jedynie z instrumentów pomocowych już przewidzianych w przepisach, a zatem odroczenie płatności składek i podatków lub rozłożenie ich na raty. Właściciele firm spodziewali się np. całkowitego zawieszenia obowiązku odprowadzania składek do ZUS. Zwracają oni uwagę również na brak reakcji na postulowane odłożenie w czasie wejścia w życie obowiązkowego prowadzenia PPK dla pracodawców zatrudniających do 50 pracowników oraz zawieszenia opłacania składek na PPK w firmach średnich i dużych. Brak odzewu dotyczy także kwestii kar za nieterminowe złożenie deklaracji podatkowych, w związku z utrudnieniami i brakiem dostępu do usług księgowych oraz odroczenia spłat rat kredytów inwestycyjnych. Organizacje przedsiębiorców i pracodawców wskazują na niezrealizowany postulat przedłużenia rozliczeń projektów realizowanych ze środków unijnych, brak decyzji odnośnie czasowego zniesienia obowiązku przedstawienia przy zamówieniach publicznych zaświadczenia o niezaleganiu z należnościami podatkowymi i składkami, czy utrzymanie 60 dniowego terminu na zwrot VAT przez urzędy skarbowe zamiast skrócenia do postulowanych 15 dni.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA