REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnaliści w centrum uwagi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Kowalczyk-Borek
Ekspert ds Compliance, PwC Advisory
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż brak jest normatywnej definicji słowa compliance, przyjęło się określać je jako zapobiegające stratom finansowym lub utracie reputacji zapewnienie zgodności działania firmy z regulacjami prawnymi, zaleceniami organów nadzorczych oraz normami. Te ostatnie stanowią co prawda standardy postępowania i nie są powszechnie obowiązujące, jednak warto się z nimi zapoznawać i do nich stosować, albo śledzić prace nad ich powstawaniem, uzyskując w ten sposób praktyczne spojrzenie na wdrażanie przepisów prawa do codziennej działalności biznesowej. Tak powinno być w przypadku zarządzania systemami zgłaszania nieprawidłowości normy ISO 37002 i unijnej „Dyrektywy o ochronie sygnalistów”. Obydwie regulacje mają obowiązywać jeszcze do 2021 roku. Zbieżność dat nie jest raczej przypadkowa.

16 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski przyjął przepisy zapewniające minimalne wspólne standardy ochrony sygnalistów w całej Unii w formie tzw. Dyrektywy o ochronie sygnalistów. Od momentu zatwierdzenia jej przez Parlament Europejski i Radę UE państwa członkowskie mają dwa lata na zmianę, uchwalenie lub dostosowanie się do przepisów krajowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z treścią tej regulacji jednym z kluczowych obowiązków niezbędnych do wypełnienia będzie konieczność wdrożenia skutecznych mechanizmów zabezpieczających sygnalistów przed odwetem. Wymogi ustawodawstw krajowych mają być skierowane do instytucji publicznych oraz zatrudniających co najmniej 50 pracowników firm prywatnych, a także obejmować przynajmniej taki zakres dziedzin prawa wspólnotowego, który został wymieniony w Dyrektywie jako konieczny do sygnalizowania w przypadku stwierdzenia naruszeń. Przewidziano trzy zasadnicze kanały komunikacyjne zgłaszania nieprawidłowości: wewnętrzny, zewnętrzny (czyli umożliwiający zgłoszenie bezpośrednio do organów państwa) oraz ujawnienie informacji o naruszeniach bezpośrednio opinii publicznej. Przy czym należy wyraźnie podkreślić, że ustawodawca unijny nie sprecyzował jaki dokładnie sposób firmy powinni przygotować się na nowe obowiązki.

To niełatwa sytuacja, tym bardziej że do tej pory nie został jeszcze opracowany ogólny standard, obejmujący różne branże i regiony, który tłumaczyłby jak skutecznie wdrażać wewnątrzorganizacyjne systemy whistleblowing. Istnieją co prawda międzynarodowe normy, w których kwestia zgłaszania nieprawidłowości jest poruszana (antykorupcyjna, dotycząca zarządzania ryzykiem czy też compliance), aczkolwiek nie opisują jej w sposób wyczerpujący. Powstały także regulacje branżowe, np. w obrębie australijskich banków bądź w przemyśle motoryzacyjnym, odnoszące się do sygnalizowania, lecz nie aplikowalne globalnie.

Dlatego też Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Organization for Standarization– ISO) powołała specjalną grupę roboczą WG3, która przeanalizowała treść istniejących już regulacji i na tej podstawie zaczęła opracowywać ogólnoświatowy, kompleksowy, niezależny od pozostałych norm standard, który jednocześnie ma tworzyć wraz z nimi spójną całość.

REKLAMA

Ujęte w ISO 37002 wytyczne w zakresie zarządzania systemami whistleblowing, oprócz nakreślenia spójnych zasad dotyczących informowania o nadużyciach, odnoszą się m.in. do takich kwestii jak skuteczna polityka antyodwetowa oraz właściwie prowadzone postępowania wyjaśniające. Dokument w sposób praktyczny określać będzie, jak identyfikować i zgłaszać nieprawidłowości, oceniać odebrane sygnały, rozwiązywać problemy w nich wskazane oraz prowadzić działania następcze i naprawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ISO 37002 ma być zestawem cennych wskazówek opracowywanym przez ekspertów w tej nadal nie w pełni zgłębionej dziedzinie. Dzięki niemu, oprócz prawidłowego wdrożenia wewnętrznego systemu whistleblowing, przedsiębiorcy będą mogli nauczyć się jak umiejętnie korzystać z tego mechanizmu. Pozwoli im to osiągać długofalowe korzyści i skutecznie zabezpieczać się przed nieprawidłowościami, w tym także dużymi stratami finansowymi.

Z badania przeprowadzonego w 2018 r. przez PwC na potrzeby raportu „Kto i jak okrada polskie firmy?” wynika, że ponad połowa rodzimych przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch lat padła ofiarą nadużyć, a aż 43% z nich poniosło z tego tytułu ogromne straty sięgające ponad 400 tys. zł. Jednocześnie to samo badanie wykazało, że aż 45% wykrytych nadużyć zostało ujawnionych dzięki zgłoszeniom sygnalistów.

W tym kontekście wyraźnie widać jak niebagatelna jest rola osób dokonujących zgłoszeń
i systemów, dzięki którym mogą oni sygnalizować zaobserwowane nieprawidłowości, bez obawy o negatywne reperkusje, zarówno ze strony współpracowników, jak i organów zarządzających firmy. To nie tylko szansa na uniknięcie konkretnych strat finansowych, będących następstwem nadużycia, lecz również tych wynikających z naruszenia reputacji firmy jako rzetelnego kontrahenta bądź pracodawcy. Dlatego też, chociaż w założeniu ISO 37002 ma być normą typu B, czyli taką, która nie wymaga certyfikacji oraz zawierającą jedynie zalecenia, a nie wiążące wytyczne, zdecydowanie warto śledzić postęp prac nad tym dokumentem.

Więcej o sygnalistach i ich roli w firmie podczas warsztatów: Whistleblowing jako jeden z kluczowych elementów systemu zarządzania zgodnością w firmie, które odbędą się w dniu 25 października 2019 roku. Szczegóły: http://ideoria.pl/szkolenia/whistleblowing/

Autor: Agata Kowalczyk-Borek, Ekspert ds Compliance, PwC Advisory

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA