REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnaliści w centrum uwagi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Kowalczyk-Borek
Ekspert ds Compliance, PwC Advisory
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż brak jest normatywnej definicji słowa compliance, przyjęło się określać je jako zapobiegające stratom finansowym lub utracie reputacji zapewnienie zgodności działania firmy z regulacjami prawnymi, zaleceniami organów nadzorczych oraz normami. Te ostatnie stanowią co prawda standardy postępowania i nie są powszechnie obowiązujące, jednak warto się z nimi zapoznawać i do nich stosować, albo śledzić prace nad ich powstawaniem, uzyskując w ten sposób praktyczne spojrzenie na wdrażanie przepisów prawa do codziennej działalności biznesowej. Tak powinno być w przypadku zarządzania systemami zgłaszania nieprawidłowości normy ISO 37002 i unijnej „Dyrektywy o ochronie sygnalistów”. Obydwie regulacje mają obowiązywać jeszcze do 2021 roku. Zbieżność dat nie jest raczej przypadkowa.

REKLAMA

16 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski przyjął przepisy zapewniające minimalne wspólne standardy ochrony sygnalistów w całej Unii w formie tzw. Dyrektywy o ochronie sygnalistów. Od momentu zatwierdzenia jej przez Parlament Europejski i Radę UE państwa członkowskie mają dwa lata na zmianę, uchwalenie lub dostosowanie się do przepisów krajowych.

REKLAMA

Zgodnie z treścią tej regulacji jednym z kluczowych obowiązków niezbędnych do wypełnienia będzie konieczność wdrożenia skutecznych mechanizmów zabezpieczających sygnalistów przed odwetem. Wymogi ustawodawstw krajowych mają być skierowane do instytucji publicznych oraz zatrudniających co najmniej 50 pracowników firm prywatnych, a także obejmować przynajmniej taki zakres dziedzin prawa wspólnotowego, który został wymieniony w Dyrektywie jako konieczny do sygnalizowania w przypadku stwierdzenia naruszeń. Przewidziano trzy zasadnicze kanały komunikacyjne zgłaszania nieprawidłowości: wewnętrzny, zewnętrzny (czyli umożliwiający zgłoszenie bezpośrednio do organów państwa) oraz ujawnienie informacji o naruszeniach bezpośrednio opinii publicznej. Przy czym należy wyraźnie podkreślić, że ustawodawca unijny nie sprecyzował jaki dokładnie sposób firmy powinni przygotować się na nowe obowiązki.

REKLAMA

To niełatwa sytuacja, tym bardziej że do tej pory nie został jeszcze opracowany ogólny standard, obejmujący różne branże i regiony, który tłumaczyłby jak skutecznie wdrażać wewnątrzorganizacyjne systemy whistleblowing. Istnieją co prawda międzynarodowe normy, w których kwestia zgłaszania nieprawidłowości jest poruszana (antykorupcyjna, dotycząca zarządzania ryzykiem czy też compliance), aczkolwiek nie opisują jej w sposób wyczerpujący. Powstały także regulacje branżowe, np. w obrębie australijskich banków bądź w przemyśle motoryzacyjnym, odnoszące się do sygnalizowania, lecz nie aplikowalne globalnie.

Dlatego też Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Organization for Standarization– ISO) powołała specjalną grupę roboczą WG3, która przeanalizowała treść istniejących już regulacji i na tej podstawie zaczęła opracowywać ogólnoświatowy, kompleksowy, niezależny od pozostałych norm standard, który jednocześnie ma tworzyć wraz z nimi spójną całość.

Ujęte w ISO 37002 wytyczne w zakresie zarządzania systemami whistleblowing, oprócz nakreślenia spójnych zasad dotyczących informowania o nadużyciach, odnoszą się m.in. do takich kwestii jak skuteczna polityka antyodwetowa oraz właściwie prowadzone postępowania wyjaśniające. Dokument w sposób praktyczny określać będzie, jak identyfikować i zgłaszać nieprawidłowości, oceniać odebrane sygnały, rozwiązywać problemy w nich wskazane oraz prowadzić działania następcze i naprawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ISO 37002 ma być zestawem cennych wskazówek opracowywanym przez ekspertów w tej nadal nie w pełni zgłębionej dziedzinie. Dzięki niemu, oprócz prawidłowego wdrożenia wewnętrznego systemu whistleblowing, przedsiębiorcy będą mogli nauczyć się jak umiejętnie korzystać z tego mechanizmu. Pozwoli im to osiągać długofalowe korzyści i skutecznie zabezpieczać się przed nieprawidłowościami, w tym także dużymi stratami finansowymi.

Z badania przeprowadzonego w 2018 r. przez PwC na potrzeby raportu „Kto i jak okrada polskie firmy?” wynika, że ponad połowa rodzimych przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch lat padła ofiarą nadużyć, a aż 43% z nich poniosło z tego tytułu ogromne straty sięgające ponad 400 tys. zł. Jednocześnie to samo badanie wykazało, że aż 45% wykrytych nadużyć zostało ujawnionych dzięki zgłoszeniom sygnalistów.

W tym kontekście wyraźnie widać jak niebagatelna jest rola osób dokonujących zgłoszeń
i systemów, dzięki którym mogą oni sygnalizować zaobserwowane nieprawidłowości, bez obawy o negatywne reperkusje, zarówno ze strony współpracowników, jak i organów zarządzających firmy. To nie tylko szansa na uniknięcie konkretnych strat finansowych, będących następstwem nadużycia, lecz również tych wynikających z naruszenia reputacji firmy jako rzetelnego kontrahenta bądź pracodawcy. Dlatego też, chociaż w założeniu ISO 37002 ma być normą typu B, czyli taką, która nie wymaga certyfikacji oraz zawierającą jedynie zalecenia, a nie wiążące wytyczne, zdecydowanie warto śledzić postęp prac nad tym dokumentem.

Więcej o sygnalistach i ich roli w firmie podczas warsztatów: Whistleblowing jako jeden z kluczowych elementów systemu zarządzania zgodnością w firmie, które odbędą się w dniu 25 października 2019 roku. Szczegóły: http://ideoria.pl/szkolenia/whistleblowing/

Autor: Agata Kowalczyk-Borek, Ekspert ds Compliance, PwC Advisory

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA