REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnaliści w centrum uwagi

Agata Kowalczyk-Borek
Ekspert ds Compliance, PwC Advisory
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia
Sygnaliści w centrum uwagi /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż brak jest normatywnej definicji słowa compliance, przyjęło się określać je jako zapobiegające stratom finansowym lub utracie reputacji zapewnienie zgodności działania firmy z regulacjami prawnymi, zaleceniami organów nadzorczych oraz normami. Te ostatnie stanowią co prawda standardy postępowania i nie są powszechnie obowiązujące, jednak warto się z nimi zapoznawać i do nich stosować, albo śledzić prace nad ich powstawaniem, uzyskując w ten sposób praktyczne spojrzenie na wdrażanie przepisów prawa do codziennej działalności biznesowej. Tak powinno być w przypadku zarządzania systemami zgłaszania nieprawidłowości normy ISO 37002 i unijnej „Dyrektywy o ochronie sygnalistów”. Obydwie regulacje mają obowiązywać jeszcze do 2021 roku. Zbieżność dat nie jest raczej przypadkowa.

REKLAMA

16 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski przyjął przepisy zapewniające minimalne wspólne standardy ochrony sygnalistów w całej Unii w formie tzw. Dyrektywy o ochronie sygnalistów. Od momentu zatwierdzenia jej przez Parlament Europejski i Radę UE państwa członkowskie mają dwa lata na zmianę, uchwalenie lub dostosowanie się do przepisów krajowych.

REKLAMA

Zgodnie z treścią tej regulacji jednym z kluczowych obowiązków niezbędnych do wypełnienia będzie konieczność wdrożenia skutecznych mechanizmów zabezpieczających sygnalistów przed odwetem. Wymogi ustawodawstw krajowych mają być skierowane do instytucji publicznych oraz zatrudniających co najmniej 50 pracowników firm prywatnych, a także obejmować przynajmniej taki zakres dziedzin prawa wspólnotowego, który został wymieniony w Dyrektywie jako konieczny do sygnalizowania w przypadku stwierdzenia naruszeń. Przewidziano trzy zasadnicze kanały komunikacyjne zgłaszania nieprawidłowości: wewnętrzny, zewnętrzny (czyli umożliwiający zgłoszenie bezpośrednio do organów państwa) oraz ujawnienie informacji o naruszeniach bezpośrednio opinii publicznej. Przy czym należy wyraźnie podkreślić, że ustawodawca unijny nie sprecyzował jaki dokładnie sposób firmy powinni przygotować się na nowe obowiązki.

REKLAMA

To niełatwa sytuacja, tym bardziej że do tej pory nie został jeszcze opracowany ogólny standard, obejmujący różne branże i regiony, który tłumaczyłby jak skutecznie wdrażać wewnątrzorganizacyjne systemy whistleblowing. Istnieją co prawda międzynarodowe normy, w których kwestia zgłaszania nieprawidłowości jest poruszana (antykorupcyjna, dotycząca zarządzania ryzykiem czy też compliance), aczkolwiek nie opisują jej w sposób wyczerpujący. Powstały także regulacje branżowe, np. w obrębie australijskich banków bądź w przemyśle motoryzacyjnym, odnoszące się do sygnalizowania, lecz nie aplikowalne globalnie.

Dlatego też Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Organization for Standarization– ISO) powołała specjalną grupę roboczą WG3, która przeanalizowała treść istniejących już regulacji i na tej podstawie zaczęła opracowywać ogólnoświatowy, kompleksowy, niezależny od pozostałych norm standard, który jednocześnie ma tworzyć wraz z nimi spójną całość.

Ujęte w ISO 37002 wytyczne w zakresie zarządzania systemami whistleblowing, oprócz nakreślenia spójnych zasad dotyczących informowania o nadużyciach, odnoszą się m.in. do takich kwestii jak skuteczna polityka antyodwetowa oraz właściwie prowadzone postępowania wyjaśniające. Dokument w sposób praktyczny określać będzie, jak identyfikować i zgłaszać nieprawidłowości, oceniać odebrane sygnały, rozwiązywać problemy w nich wskazane oraz prowadzić działania następcze i naprawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ISO 37002 ma być zestawem cennych wskazówek opracowywanym przez ekspertów w tej nadal nie w pełni zgłębionej dziedzinie. Dzięki niemu, oprócz prawidłowego wdrożenia wewnętrznego systemu whistleblowing, przedsiębiorcy będą mogli nauczyć się jak umiejętnie korzystać z tego mechanizmu. Pozwoli im to osiągać długofalowe korzyści i skutecznie zabezpieczać się przed nieprawidłowościami, w tym także dużymi stratami finansowymi.

Z badania przeprowadzonego w 2018 r. przez PwC na potrzeby raportu „Kto i jak okrada polskie firmy?” wynika, że ponad połowa rodzimych przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch lat padła ofiarą nadużyć, a aż 43% z nich poniosło z tego tytułu ogromne straty sięgające ponad 400 tys. zł. Jednocześnie to samo badanie wykazało, że aż 45% wykrytych nadużyć zostało ujawnionych dzięki zgłoszeniom sygnalistów.

W tym kontekście wyraźnie widać jak niebagatelna jest rola osób dokonujących zgłoszeń
i systemów, dzięki którym mogą oni sygnalizować zaobserwowane nieprawidłowości, bez obawy o negatywne reperkusje, zarówno ze strony współpracowników, jak i organów zarządzających firmy. To nie tylko szansa na uniknięcie konkretnych strat finansowych, będących następstwem nadużycia, lecz również tych wynikających z naruszenia reputacji firmy jako rzetelnego kontrahenta bądź pracodawcy. Dlatego też, chociaż w założeniu ISO 37002 ma być normą typu B, czyli taką, która nie wymaga certyfikacji oraz zawierającą jedynie zalecenia, a nie wiążące wytyczne, zdecydowanie warto śledzić postęp prac nad tym dokumentem.

Więcej o sygnalistach i ich roli w firmie podczas warsztatów: Whistleblowing jako jeden z kluczowych elementów systemu zarządzania zgodnością w firmie, które odbędą się w dniu 25 października 2019 roku. Szczegóły: http://ideoria.pl/szkolenia/whistleblowing/

Autor: Agata Kowalczyk-Borek, Ekspert ds Compliance, PwC Advisory

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA