REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy coraz bardziej cyfrowe

Subskrybuj nas na Youtube
Urzędy coraz bardziej cyfrowe /fot. Fotolia
Urzędy coraz bardziej cyfrowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą załatwić coraz więcej spraw przez Internet. Pomocny jest m.in. rządowy portal biznes.gov.

Ponad 7 milionów użytkowników skorzystało w 2018 roku z portalu Biznes.gov.pl, na którym można załatwić online ponad 300 różnych procedur dotyczących zakładania i prowadzenia firmy. To cyfrowe wrota do przedsiębiorczości dostępne dla każdego, kto prowadzi lub dopiero myśli o własnej firmie. Portal Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii to także kompleksowe źródło informacji dla przedsiębiorców na każdym etapie rozwoju ich działalności. Z portalu korzystają również pracownicy administracji państwowej i samorządowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii podsumowało 3-letni etap prac nad projektem.W spotkaniu udział wzięli m.in. wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński, przedstawiciele zespołu projektowego Biznes.gov.pl, przedstawiciele sektora finansowego oraz przedsiębiorcy.

Prace nad portalem Biznes.gov.pl prowadzone były przez 150 osób o różnych specjalizacjach. Nie są to wyłącznie informatycy, prawnicy ale także eksperci w zakresie prowadzenia biznesu. W tworzeniu rozwiązań udostępnianych na portalu uczestniczyli między innymi specjaliści z MPIT, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

REKLAMA

Biznes.gov.pl jest nie tylko coraz bardziej funkcjonalny, ale i cieszy się coraz większą popularnością. W ciągu ostatniego roku liczba odsłon portalu wzrosła o 86,6 proc., z nieco ponad 8 mln w 2017 roku do ponad 15 mln. O niemal tysiąc proc. wzrosła w ciągu trzech lat działalności Biznes.gov.pl liczba uruchomionych usług (w 2018 roku było ich ponad 200 tys.). Dziś portal oferuje przedsiębiorcom już ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie online. Dzięki temu bez wychodzenia z domu lub biura można uzyskać kwalifikacje w danych zawodach i zezwolenia w poszczególnych branżach. Na portalu dostępnych jest ponad 200 na bieżąco aktualizowanych poradników dla przedsiębiorców, 1000 opisów procedur oraz 500 artykułów o tym jak prowadzić biznes (w 2018 roku skorzystało z nich ponad 600 tys. osób – to wzrost o ponad 30 proc. rok do roku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Symbol zmian w relacjach między biznesem a administracją

Biznes.gov.pl rozwijany jest przy współudziale użytkowników. Dla przykładu w ramach akcji #GłosPrzedsiębiorcy zebrano dotychczas ponad 240 pomysłów. Regularnie prowadzone są badania użyteczności i sprawdzane potrzeby użytkowników. Portal będzie w najbliższych latach intensywnie rozwijany, a usługi cyfrowe dla firm będą gromadzone w jednym miejscu. Głównym celem jest większa integracja z rejestrem CEIDG, stworzenie Konta przedsiębiorcy z dostępem do wszystkich usług dotyczących zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.

- Zależy nam na tym, by przedsiębiorcy, zarówno początkujący jak i prowadzący działalność od kilku lat, mieli w sieci jedno miejsca, w którym będą mogli nie tylko dowiedzieć się o wszystkich uwarunkowaniach związanych z prowadzeniem biznesu, ale także załatwić wszystkie sprawy przez internet. Elektronizacja przełoży się na szybkość i efektywność działania naszych firm, a tym samym pozwoli na stabilny rozwój polskiej gospodarki – mówi wiceszef MPiT.

- Ostatnie lata to, dzięki działaniom Ministerstwa Cyfryzacji, dynamiczny rozwój usług e-administracji publicznej. Polacy przekonali się, że cyfryzacja ułatwia życie, a sprawy urzędowe można załatwiać z domu, bez wizyt w urzędach – mówi Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Karol Okoński. - Obecnie ze strony gov.pl można się już zalogować i przejść do panelu użytkownika Jest tam m.in. informacja o dowodzie osobistym, zestawienie informacji o posiadanych samochodach. Do tego wkrótce pojawią się informacje z ksiąg wieczystych i wiele innych. Intensywnie pracujemy nad kolejnym e-usługami – dodaje wiceminister cyfryzacji.

Zobacz: Prawo dla firm

O popularności przygotowanych przez MC e-usług najlepiej świadczą liczby. Oto tylko kilka z nich

Coraz więcej Polaków ma Profil Zaufany – obecnie to przeszło 2,6 miliona osób. To ponad osiem razy więcej niż trzy lata temu. W 2018 r. około 2,5 miliona wniosków w programach 500+ i 300+ złożono przez Internet. Do urzędów tą samą drogą trafiło 170 tysięcy wniosków o wydanie dowodu osobistego. Od 1 czerwca 2018 r. - czyli od dnia uruchomienia e-usługi - do dziś rodzice zgłosili online narodziny ponad 27 tysięcy maluchów. Niemal 40 tysięcy osób bez wychodzenia z domu zameldowało się w nowym miejscu zamieszkania. Polacy złożyli też prawie 35 tysięcy wniosków o odpis aktów stanu cywilnego.

Jednymi z najbardziej popularnych e-usług są możliwość sprawdzenia online historii pojazdu oraz liczby punktów karnych. Polacy skorzystali z nich niemal 60 milionów razy!

Polska cyfryzuje się szybciej niż Europa

Raport międzynarodowej firmy doradczej McKinsey&Company „Polska jako cyfrowy challenger 2018” wskazuje, że nasz kraj cyfryzuje się dwukrotnie szybciej niż największe kraje Europy. Proces ten rozwija się w tempie 7 proc. rocznie. Wartość usług cyfrowych w 2016 roku stanowiła 6,2 proc. naszego PKB – czyli około 112 mld zł. A do 2025 roku może osiągnąć wartość nawet 275 mld.

Ponadto według badań Uniwersytetu Warszawskiego, 90% polskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z e-administracji – to znaczy uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji, pobrało lub złożyło formularz, bądź też odprowadziło składki i podatek VAT . To potwierdza fakt, że przedsiębiorcy coraz bardziej są gotowi na to, żeby kontakt z administracją przebiegał jedynie cyfrowo.

Strona Biznes.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA