REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niskie tempo wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej na badania i rozwój 2019

Niskie tempo wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej na badania i rozwój 2019 /Fot. Fotolia
Niskie tempo wykorzystywania funduszy Unii Europejskiej na badania i rozwój 2019 /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fundusze z UE na B+R są wykorzystywane bardzo wolno. Czy przyczyną tego stanu rzeczy jest nadmierna biurokracja?

• Tempo wykorzystywania unijnych funduszy na badania i rozwój oraz innowacje jest bardzo niskie - w porównaniu z innymi obszarami środki są wykorzystywane najwolniej, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. 
• Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest zbyt duże obciążenie biurokratyczne przedsiębiorców realizujących projekty, niepewność przepisów i słaba płynność finansowa - uważa Konfederacja Lewiatan.
• Dla przedsiębiorców obciążenie biurokratyczne i ryzyko finansowe związane ze źródłem finansowania są na tyle duże, że często decydują się oni na wsparcie dużego, stabilnego inwestora zagranicznego zamiast sięgnięcie po dofinansowanie unijne. 

REKLAMA

REKLAMA

Kultura organizacyjna administracji dzielącej środki publiczne nie zawsze pasuje do kultury organizacyjnej innowatorów, których ciężko zamknąć w bardzo sztywne ramy projektów, kwalifikowalności wydatków, czy masy dokumentacji niezwiązanej wprost z realizowanym przedsięwzięciem biznesowym.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Tempo wykorzystywania funduszy na B+R oraz innowacje jest bardzo niskie. Efekty wykorzystania tych środków nie są także imponujące, nie tylko nie udaje nam się konkurować na poziomie światowym, ale także nadal nie możemy dogonić Europy w tym obszarze.

REKLAMA

- Jedną z przyczyn jest zbyt duże obciążenie biurokratyczne przedsiębiorców realizujących projekty, niepewność przepisów, w oparciu o które projekty funkcjonują, słaba płynność finansowania - ocenia Małgorzata Lelińska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Konfederacji rozwój innowacji wymaga wielu skoordynowanych działań. Faktyczna dostępność środków to jedno, a szeroko pojęty klimat (proklienckie podejście administracji, uproszczenie procedur, sprzyjające prawo) do ich wykorzystania to drugie. Istotne jest także spojrzenie na innowacje w bardzo szerokiej perspektywie. Trudno oczekiwać, że wyłącznie czynnik finansowy będzie decydować o pobudzeniu inwestycji i aktywności firm w tym obszarze. Równolegle trzeba inwestować w wytworzenie w Polsce społecznych zjawisk sprzyjających rozwojowi innowacyjnego myślenia, skłonności do podejmowania ryzyka, wychodzenia poza schematy.

- Należy to stymulować już na etapie edukacji wczesnoszkolnej, kiedy najsilniej obecna jest naturalna ciekawość świata, krytyczne myślenie, kwestionowanie wydawałoby się oczywistych faktów, chęć uczenia się, otwartość na współpracę w różnorodnych zespołach, kształtuje się postawa, pasje, zainteresowania, czy nawet style pracy, które później procentują w dorosłym, przede wszystkim zawodowym życiu. Tym samym na środki unijne wspierające innowacyjność nie powinno patrzeć się wyłącznie przez pryzmat twardych inwestycji, ale także poprzez właściwe wykorzystanie Europejskiego Funduszu Społecznego skierowanego na podnoszenie kompetencji i budowanie kapitału ludzkiego - podkreśla Małgorzata Lelińska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Zobacz: Fundusze unijne

Rozpoczyna się dyskusja o wspieraniu innowacji w nowej perspektywie finansowej 2021-2028. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w czasie konferencji „Wspieranie innowacji w polityce spójności: wczoraj, dziś i jutro" zorganizowanej 21.01.2019 r. w Centrum Nauki Kopernik podsumowuje dotychczasowe efekty inwestycji środków w ramach polityki spójności na innowacje i planuje działania w tym obszarze w przyszłości. Nikt nie ma wątpliwości, że innowacje są motorem rozwoju gospodarki, ale także kluczem do podnoszenia jakości życia.

Minister Inwestycji i Rozwoju, Jerzy Kwieciński, w czasie otwarcia podkreślał, że 2/3 wzrostu w krajach rozwiniętych i rozwijających się jest generowanych przez innowacje. Dobre wiadomości są takie, że z inwestycji z funduszy europejskich w latach 2007-2013 skierowanych na badania i rozwój oraz innowacje w kwocie 14 mld zł wygenerowano 92 mld zł PKB, ale także zmienia się otoczenie prawne, które ma coraz bardziej sprzyjać rozwojowi innowacji (funkcjonuje tzw. mała ulga na innowacje od 2017 r., od 2018 r. tzw. duża ulga na innowacje dla firm inwestujących w badania i rozwój).

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA