REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych /fot. Shutterstock
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z upływem roku obrotowego, na dzień kończący ten rok, jednostki mają obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia na ich podstawie sprawozdania finansowego, stosując zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego określone w ustawie o rachunkowości (dalej: uor).

Sprawozdanie finansowe jednostki składa się z:

REKLAMA

  • bilansu,
  • rachunku zysków i strat,
  • informacji dodatkowej obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia,
  • a w przypadku jednostek, których sprawozdanie finansowe podlega obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta, sprawozdanie finansowe składa się także z:
  • zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym
  • rachunku przepływów pieniężnych.

Do rocznego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności jednostki, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z uor lub odrębnych przepisów.

W obecnym stanie prawnym zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych jest różny w zależności od:

  • rodzaju prowadzonej działalności - banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, jednostki pożytku publicznego, inne jednostki,
  • wielkości danej jednostki - jednostki mikro, jednostki małe, pozostałe jednostki.

Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych określa dla:

  • jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji - załącznik nr 1 do uor,
  • banków - załącznik nr 2 do uor,
  • zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji załącznik nr 3 do uor,
  • jednostek mikro - załącznik nr 4 do uor,
  • jednostek małych korzystających z uproszczeń odnoszących się do sprawozdania finansowego - załącznik nr 5 do uor,
  • jednostek wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - załącznik nr 6 do uor.

Zobacz: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W załączniku nr 4 (dla jednostek mikro), załączniku nr 5 (dla jednostek małych) i załączniku nr 6 (dla jednostek wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego) zostały przedstawione zakresy informacji wykazywane w sprawozdaniu finansowym w formie uproszczonej. Sprawozdanie to obejmuje uproszczony bilans (z informacjami ogólnymi) oraz uproszczony rachunek zysków i strat.

Jednostki mikro mogą nie sporządzać informacji dodatkowej, pod warunkiem że przedstawią informacje uzupełniające do bilansu określone w załączniku nr 4 do uor. Dodatkowo jednostki mikro mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych, nawet gdy ich sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowemu badaniu.

Jednostka mikro, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, może nie sporządzać tego sprawozdania, pod warunkiem że w informacji dodatkowej (w przypadku jej sporządzania) lub jako informacje uzupełniające do bilansu przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów (akcji) własnych określone w załączniku nr 4 do uor.

REKLAMA

W ramach uproszczeń także jednostki małe mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Dodatkowo jednostka mała, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, może nie sporządzać tego sprawozdania pod warunkiem, że w informacji dodatkowej przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów własnych (zgodnie z art. 49 ust. 2 pkt 5 uor).

Ponadto jednostka mała, która zamierza sporządzić sprawozdanie z działalności, może nie wykazywać w nim wskaźników niefinansowych oraz informacji dotyczących zagadnień środowiska naturalnego i zatrudnienia (zgodnie z art. 49 ust. 3 uor).

Organizacje pozarządowe, m.in. stowarzyszenia i fundacje, mogą skorzystać z uproszczeń określonych w załączniku nr 6 lub, po spełnieniu określonych warunków, mogą nie stosować postanowień uor, lecz prowadzić tylko uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (zbliżoną do podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W ślad za możliwością sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych jednostki mają możliwość stosowania uproszczeń w zakresie prowadzonej ewidencji, wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego. Uproszczenia te polegają m.in. na:

  • kwalifikacji umów leasingu zgodnie z przepisami podatkowymi,
  • nieustalaniu aktywów i nietworzeniu rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  • możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (organizacje non profit nieprowadzące działalności gospodarczej).
  • Zatem aby było możliwe prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego, jednostka musi najpierw zamknąć księgi rachunkowe.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych

W artykule omówiono również od czego zacząć zamknięcie ksiąg rachunkowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA