REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych /fot. Shutterstock
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z upływem roku obrotowego, na dzień kończący ten rok, jednostki mają obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia na ich podstawie sprawozdania finansowego, stosując zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego określone w ustawie o rachunkowości (dalej: uor).

Sprawozdanie finansowe jednostki składa się z:

REKLAMA

REKLAMA

  • bilansu,
  • rachunku zysków i strat,
  • informacji dodatkowej obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia,
  • a w przypadku jednostek, których sprawozdanie finansowe podlega obligatoryjnemu badaniu przez biegłego rewidenta, sprawozdanie finansowe składa się także z:
  • zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym
  • rachunku przepływów pieniężnych.

Do rocznego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności jednostki, jeżeli obowiązek jego sporządzenia wynika z uor lub odrębnych przepisów.

W obecnym stanie prawnym zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych jest różny w zależności od:

  • rodzaju prowadzonej działalności - banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, jednostki pożytku publicznego, inne jednostki,
  • wielkości danej jednostki - jednostki mikro, jednostki małe, pozostałe jednostki.

Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych określa dla:

REKLAMA

  • jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji - załącznik nr 1 do uor,
  • banków - załącznik nr 2 do uor,
  • zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji załącznik nr 3 do uor,
  • jednostek mikro - załącznik nr 4 do uor,
  • jednostek małych korzystających z uproszczeń odnoszących się do sprawozdania finansowego - załącznik nr 5 do uor,
  • jednostek wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - załącznik nr 6 do uor.

Zobacz: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W załączniku nr 4 (dla jednostek mikro), załączniku nr 5 (dla jednostek małych) i załączniku nr 6 (dla jednostek wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego) zostały przedstawione zakresy informacji wykazywane w sprawozdaniu finansowym w formie uproszczonej. Sprawozdanie to obejmuje uproszczony bilans (z informacjami ogólnymi) oraz uproszczony rachunek zysków i strat.

Jednostki mikro mogą nie sporządzać informacji dodatkowej, pod warunkiem że przedstawią informacje uzupełniające do bilansu określone w załączniku nr 4 do uor. Dodatkowo jednostki mikro mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych, nawet gdy ich sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowemu badaniu.

Jednostka mikro, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, może nie sporządzać tego sprawozdania, pod warunkiem że w informacji dodatkowej (w przypadku jej sporządzania) lub jako informacje uzupełniające do bilansu przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów (akcji) własnych określone w załączniku nr 4 do uor.

W ramach uproszczeń także jednostki małe mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Dodatkowo jednostka mała, która ma obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, może nie sporządzać tego sprawozdania pod warunkiem, że w informacji dodatkowej przedstawi informacje dotyczące nabycia udziałów własnych (zgodnie z art. 49 ust. 2 pkt 5 uor).

Ponadto jednostka mała, która zamierza sporządzić sprawozdanie z działalności, może nie wykazywać w nim wskaźników niefinansowych oraz informacji dotyczących zagadnień środowiska naturalnego i zatrudnienia (zgodnie z art. 49 ust. 3 uor).

Organizacje pozarządowe, m.in. stowarzyszenia i fundacje, mogą skorzystać z uproszczeń określonych w załączniku nr 6 lub, po spełnieniu określonych warunków, mogą nie stosować postanowień uor, lecz prowadzić tylko uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (zbliżoną do podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

W ślad za możliwością sporządzania uproszczonych sprawozdań finansowych jednostki mają możliwość stosowania uproszczeń w zakresie prowadzonej ewidencji, wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego. Uproszczenia te polegają m.in. na:

  • kwalifikacji umów leasingu zgodnie z przepisami podatkowymi,
  • nieustalaniu aktywów i nietworzeniu rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  • możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (organizacje non profit nieprowadzące działalności gospodarczej).
  • Zatem aby było możliwe prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego, jednostka musi najpierw zamknąć księgi rachunkowe.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych

W artykule omówiono również od czego zacząć zamknięcie ksiąg rachunkowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA