REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe szanse na wyższy wzrost gospodarczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek

REKLAMA

Opublikowany w ubiegłym tygodniu wskaźnik PMI dla polskiego sektora przemysłowego był niższy niż w marcu o 1,1 pkt. i aż o 2 pkt. wobec lutego. Jeśli do tego dodać kiepskie dane za pierwszy kwartał, to obraz gospodarki nie wygląda dobrze.

 Drugi kwartał 2013 r. zaczął się dla przemysłu fatalnie. To trzynasty miesiąc z rzędu osłabienia. Wszystkie parametry, które brane są pod uwagę przy budowaniu wskaźnika PMI - zamówienia krajowe i eksportowe, zatrudnienie, zapasy wyrobów gotowych i pozycji zakupowych, czas dostaw, a także koszty produkcji i ceny wyrobów gotowych - jednoznacznie wskazują, że 25 proc. polskiej gospodarki jest w kryzysie.

REKLAMA


Przedsiębiorcy
sygnalizują, kolejny miesiąc z rzędu, spadek zamówień, tak na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych.


Oznacza to, że także w kwietniu br. (po całym pierwszym kwartale 2013 r.) produkcja sprzedana przemysłu będzie mniejsza niż w kwietniu 2012 r. Podobnie będzie, niestety, w kolejnych miesiącach. Sygnalizuje to wyraźnie zachowanie firm dotyczące polityki zarządzania zapasami. Przedsiębiorstwa przemysłowe wróciły, po lekkiej poprawie w lutym, do ograniczania zapasów wyrobów gotowych. Zdecydowanie obniżyły także zakupy surowców i materiałów do produkcji. Potwierdza to silny spadek zamówień i próbę dostosowania się firm do tej tendencji. Przedsiębiorstwa przemysłowe muszą w tej chwili, przy malejących zamówieniach, szczególną uwagę zwracać na płynność finansową.


Zobacz: Nie zmieni się VAT w 2014 roku

REKLAMA


Według danych GUS w pierwszym kwartale br. produkcja sprzedana przemysłu spadła o 2 proc. r/r, a tendencja spadków pogłębiała się w kolejnych miesiącach. Kwiecień na pewno dołączy do tego trendu. Nie oznacza to jednak, że wszystkie sekcje gospodarki mają problemy z nowymi zamówieniami. Ciągle bardzo dobrze radzi sobie branża spożywcza, produkcja napojów i ... wyrobów tytoniowych. I jak zwykle przemysł farmaceutyczny. Bardzo natomiast niepokoją spadki produkcji sprzedanej w branży chemicznej i produkcji maszyn i urządzeń. To eksportowe sektory naszej gospodarki. Spadek produkcji sprzedanej w tych sekcjach gospodarki potwierdza słabość rynków naszych głównych zagranicznych partnerów biznesowych i nie najlepiej rokuje kontrybucji eksportu netto do wzrostu PKB. Chyba, że w dalszym ciągu silnie spadać będzie import.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obraz gospodarki, jaki rysuje się, to niestety niewielki, ale spadek PKB w pierwszym kwartale, i niestety „szansa" na bardzo słaby wzrost w drugim kwartale 2013 r. Skorygowana ostatnio przez resort finansów prognoza wzrostu gospodarczego w 2013 r. - z 2,2 proc. na 1,5 proc. - będzie trudna do spełnienia.

 
Zobacz: Rosnące bezrobocie w Unii Europejskiej

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA