REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokie kary za brak etykiety energetycznej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od dziś etykiety informujące o zużyciu energii muszą być umieszczane nie tylko na sprzęcie AGD, ale na wszystkich urządzeniach korzystających z prądu. Informacje te muszą też znaleźć się w reklamach tych produktów. Nowe przepisy mają ułatwić klientom wybór energooszczędnego sprzętu. Za nieprzestrzeganie tego nakazu na producentów i sprzedawców będą nakładane wysokie kary.

Informacja o efektywności energetycznej musi być umieszczona na każdym sprzęcie, który jest zasilany elektrycznością.

REKLAMA

REKLAMA


 - Obowiązująca od dziś ustawa nie będzie dotyczyła tylko pralek, lodówek, zmywarek bądź klimatyzatorów, jak miało to miejsce do tej pory. Obowiązek etykietowania obejmie wszystkie urządzenia pobierające prąd. Dzięki temu konsumenci nie będą musieli sugerować się tylko ceną, a będą mogli porównać efektywność energetyczną poszczególnych produktów - wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Renata Jezierska, naczelnik Wydziału Kontroli Artykułów Nieżywnościowych i Usług w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie.


Chodzi o wchodzącą dziś w życie ustawę obowiązkach w zakresie informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię. Do nowych zasad muszą się dostosować dostawcy (producenci lub ich przedstawiciele w UE) i dystrybutorzy tych produktów, ustawa dotyczy więc wszystkich sprzedawców.


 - Dostawca ma obowiązek dołączenia etykiety oraz karty do samego produktu, jak również do wszystkich informacji, które są dołączane do produktu. Obowiązek informowania dotyczy także reklam, zarówno telewizyjnych, prasowych, jak w mediach elektronicznych. Dystrybutor, czyli detalista lub hurtownik będzie miał z kolei obowiązek nanieść tę etykietę bezpośrednio na produkt w sposób widoczny i czytelny, tak aby konsument mógł ją zobaczyć i się z nią zapoznać, natomiast karta musi być dołączona do materiałów, które są dostarczane konsumentowi razem z produktem - podkreśla Renata Jezierska.

REKLAMA


Etykiety pozwolą konsumentom świadomie wybrać bardziej energooszczędny produkt. To będzie mieć pozytywny wpływ nie tylko na środowisko, ale i na domowe budżety. Produkt, który zużywa mniej energii, przyczyni się do obniżek rachunków za prąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


 - Według starych przepisów tych wysokich stopni efektywności energetycznej było mniej. W tej chwili są określone nowe stopnie efektywności energetycznej i są powiększone o efektywność od A do A+++, czyli najwyższej efektywności i jest ona oznaczona na etykiecie linią w kolorze mocno zielonym, co oznacza bardzo ekologiczny produkt - tłumaczy Renata Jezierska.


Nowe przepisy mają obowiązek wprowadzić wszystkie państwa UE.


 - Oznakowanie jest bardziej czytelne dla konsumenta z tego powodu, że zawiera piktogramy, czyli znaczki. Jest ono uniwersalne dla wszystkich krajów UE. To zdecydowanie ułatwia wybór produktu i jest łatwe w odczytaniu - podsumowuje przedstawicielka Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie.


Z etykiety konsument będzie mógł się również dowiedzieć, ile wody rocznie zużywa dane urządzenie, np. pralka czy zmywarka.


Nie ma informacji - będzie kara


Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących informowania o zużyciu energii będą nakładane kary.


 - Kara może być nałożona zarówno na dostawcę, jak i na dystrybutora. Wynosi ona od pięciokrotnego do dwudziestokrotnego miesięcznego wynagrodzenia, biorąc pod uwagę takie wynagrodzenie w roku poprzednim, czyli jest dosyć dotkliwa - mówi Renata Jezierska.


Organami kontroli przestrzegania przepisów ustawy są wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej oraz prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zaś cały system kontroli będzie monitorowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


 - W ramach postępowania kontrolnego i pokontrolnego organy kontroli mogą poinformować dostawcę i dystrybutora o tym, żeby podjął działania w celu wycofania nieoznakowanego produktu z rynku albo dołączenia do niego odpowiednich informacji, lub też żeby wstrzymał się z reklamowaniem danego produktu - zastrzega Renata Jezierska.


Kontrolerzy mogą także wydać wobec producenta lub sprzedawcy, którzy nie przestrzegają przepisów decyzję np. o wstrzymaniu sprzedaży produktu wykorzystującego energię, całkowitym wycofaniu tego produktu z obrotu czy zaprzestania jego reklamowania.


 - Takie kroki organy kontrolne podejmą, jeżeli przedsiębiorca dobrowolnie nie usunie nieprawidłowości - mówi Renata Jezierska



 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA