REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postulaty przedsiębiorców z małych i średnich firm

REKLAMA

Uproszczenie procedur w dostępie do funduszy, wspieranie innowacyjności, ułatwienie dostępu do zagranicznych rynków i ustawa o samorządzie gospodarczym - to niektóre postulaty przedsiębiorców z małych i średnich firm, skierowane do polskich i unijnych władz.

Rekomendacje, które mają poprawić konkurencyjność i zapewnić rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, to efekt debat i dyskusji II Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który odbył się we wrześniu w Katowicach. We wtorek organizatorzy tej imprezy, która skupiła blisko 3 tys. uczestników, zaprezentowali płynące z niej wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

Wkrótce prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach Tadeusz Donocik ma przekazać rekomendacje na ręce prezydenta Bronisława Komorowskiego. Mają trafić do rządu, samorządów, świata biznesu i nauki. Jednym z postulatów, opartych na diagnozie obecnego stanu zarządzania, finansowania i innowacyjności małych i średnich firm, jest szybkie uchwalenie ustawy o samorządzie gospodarczym.

"Poprzez rekomendacje wyrażamy przesłanie kongresu i kierujemy je do Parlamentu Europejskiego, polityków oraz przedsiębiorców. Pierwsze efekty kongresu są już widoczne na szczeblu lokalnym. Np. Cieszyn zorganizował skierowaną do radnych konferencję dotyczącą mocnych i słabych stron gospodarki w regionie. Kolejne takie konferencje planowane są w Czechowicach-Dziedzicach i w gminie Pawłowice" - powiedział Donocik.

REKLAMA

Wicemarszałek woj. śląskiego Jerzy Gorzelik podkreślił, że rekomendacje nie są "sztuką dla sztuki", ale powinny być sukcesywnie i w miarę możliwości wdrażane w życie. Wiceprezydent Katowic Michał Luty wskazał, że niegdyś nad polską gospodarką unosił się duch ogromnych firm, a rola oraz wkład małych i średnich firm nie były doceniane. "Obecnie okazuje się, że małe przedsiębiorstwa dużo lepiej reagują na nagłe zmiany gospodarcze" - mówił Luty, opowiadając się za wsparciem takiego biznesu.

Diagnozując obecną sytuację, zgromadzeni na kongresie przedsiębiorcy ocenili, że polska gospodarka zwalnia - po 4,3 proc. wzroście PKB w 2011 r., w 2012 r. wzrost nie będzie większy niż 2,1 proc. Na spowolnieniu najbardziej cierpią małe i średnie firmy. Wyniki przeprowadzonego przez CBOS "Monitoringu kondycji sektora MSP w latach 2010-2012" są alarmujące: zmniejsza się dynamika przychodów przedsiębiorstw, maleje ich płynność finansowa, a dla sporej części jedynym strategicznym celem staje się przetrwanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceniono, że innowacyjność sektora małych i średnich firm w Polsce znacząco odbiega od większości krajów UE. Choć przydatność inwestycji w innowacje deklaruje prawie dwie trzecie firm tego sektora, deklaracje te raczej nie przekładają się na konkretne decyzje. Dotyczy to nie tylko wdrażania innowacji technologicznych, ale także tych dotyczących zarządzania. W raporcie wskazano, że główną barierą w rozwoju innowacyjności sektora nie jest brak kapitału, ale nieumiejętność współpracy środowisk naukowych z przedsiębiorcami. Na przeszkodzie stają też braki w planowaniu, organizowaniu i monitorowaniu działalności.

Kluczem do sukcesu może być - jak czytamy w rekomendacjach - "długofalowe budowanie mostów między nauką a biznesem, stworzenie nowego modelu transferu technologii do biznesu, edukowanie przedsiębiorców w zakresie zarządzania firmą, ryzykiem oraz zarządzania w warunkach kryzysowych".

Potrzebna jest też - wskazano - poprawa otoczenia, w jakim działają małe i średnie firmy. Specjaliści od funduszy unijnych wciąż wskazują na brak przemyślanego i spójnego modelu współfinansowania ze środków unijnych działalności takich firm. Uważają, że nadal zbyt skomplikowane są procedury ubiegania się o wsparcie, a także realizacji i rozliczenia projektów unijnych. Brakuje koncepcji funkcjonowania zwrotnych instrumentów finansowych, które mają stanowić znaczącą część wsparcia w nowej perspektywie finansowej UE.

Z kongresowych wniosków wynika, że eksport może być wielką szansą także dla małych firm. Dlatego przedsiębiorcy powinni rozważyć działanie na tak chłonnych rynkach jak np. rosyjski, ukraiński czy chiński.

Uczestnicy kongresu zwrócili się z apelem do Sejmu o uchwalenie ustawy o samorządzie gospodarczym, opracowanej przez pięć organizacji: Business Centre Club, Krajową Izbę Gospodarczą, Naczelną Radę Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Radę Biznesu i Związek Rzemiosła Polskiego.

"Samorząd jest nieodzownym elementem państwa obywatelskiego i dialogu społecznego. Szczególną rolę odgrywa w dobie spowolnienia gospodarczego, z którym mamy dzisiaj do czynienia w Polsce, w zakresie doradzania rządowi podejmowania i przeprowadzania działań zaradczych. Jako podmiot prawa publicznego wyręcza władzę publiczną w wielu obszarach, które w Polsce wymagają pilnej naprawy - choćby wymiar sprawiedliwości i system samorządowych mediacji oraz sądów arbitrażowych" - napisano w specjalnej uchwale.

Zgodnie ze złożonym w Sejmie projektem, samorząd gospodarczy nie jest organizacją przymusową z obowiązującymi składkami. Zrzeszeni przedsiębiorcy mają być uczestnikami samorządu - na wzór samorządu terytorialnego - z możliwością dobrowolnego wykorzystania swoich praw.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA