REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firmy zdążą się przygotować do zmian dotyczących fakturowania?

REKLAMA

Zmiany VAT dotyczące m.in. fakturowania, czy momentu powstania obowiązku podatkowego wejdą w życie 1 lipca 2013 r., więc firmy zdążą się do nich przygotować - poinformowała PAP rzeczniczka prasowa resortu finansów Wiesława Dróżdż.

Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT odbyło się pod koniec października, tymczasem nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2013 r. Rodzi to obawy, że - nawet, jeśli parlament zdąży uchwalić zmiany i zostaną one opublikowane przed tym terminem - firmy będą miały za mało czasu na przygotowanie się do nowych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Menadżer z firmy doradczej Accreo Magdalena Jaworska proponowane przez MF zmiany ocenia pozytywnie, jednak ostrzega, że ze względu na krótkie vacatio legis wielu podatników może mieć poważne problemy z ich szybkim opanowaniem. Zwróciła uwagę, że część zmian dotyczących sposobu fakturowania transakcji będzie miało charakter techniczny.

"Zmiany takie powodują więc potrzebę dostosowania systemów finansowo-księgowych i handlowych oraz odpowiedniego przeszkolenia pracowników działu księgowości. Obawiam się więc, że tak późne ogłoszenie nowych przepisów VAT spowoduje niemałe zamieszanie oraz dodatkowe koszty dla podatników, których można było uniknąć, gdyby tylko nowelizacja wprowadzona została z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem" - uważa Jaworska.

Praktyczne warsztaty: Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wyjaśniło PAP, że projekt, którym obecnie zajmuje się Sejm przewiduje m.in. wprowadzenie bloku zmian dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania i odliczeń VAT. Resort zaproponował także zmiany dotyczące fakturowania, które mają na celu implementację przepisów unijnej dyrektywy oraz kompleksowe uregulowanie w ustawie zagadnień dotyczących obowiązków związanych z fakturowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Projektowane zmiany, zwłaszcza w zakresie fakturowania, w przeważającej części wiążą się z uproszczeniem rozliczania VAT, jednakże w niektórych przypadkach mogą oznaczać dla podatników konieczność dostosowania systemów informatycznych. W celu zapewnienia odpowiedniego vacatio legis oraz w odpowiedzi na zgłaszane postulaty w trakcie uzgodnień, zaproponowano w projekcie ustawy, że zmiany w zakresie obowiązku podatkowego podstawy opodatkowania oraz odliczeń wejdą w życie z dniem 1 lipca 2013 r." - poinformowała Dróżdż.

"W projekcie przewiduje się, że również z dniem 1 lipca 2013 r. wejdą w życie przepisy kompleksowo regulujące w ustawie fakturowanie. Jest to związane z faktem, że przepisy te są powiązane z regulacjami dotyczącymi momentu powstania obowiązku podatkowego i zasadne jest ich wejście w życie w tym samym czasie" - dodała. Według niej firmy będą miały wystarczająco dużo czasu, by przygotować się do nowych regulacji.

MF wskazuje, że wyjątek dotyczy implementowanych z unijnej dyrektywy przepisów dotyczących obowiązku podatkowego w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2013 r. Dróżdż zwróciła uwagę, że w związku z tym konieczne jest wydanie odpowiednich rozporządzeń, które mają wejść w życie także 1 stycznia 2013 r.

"Zmiany zawarte w projektowanych rozporządzeniach generalnie upraszczają zasady fakturowania i m.in. polegają na zmniejszeniu obowiązkowych danych na fakturze lub na wprowadzeniu możliwości podawania niektórych danych innych niż obecnie wymagane - w miejsce tych obecnie obowiązujących" - powiedziała.

Zaznaczyła, że podatnicy, mimo zniesienia obowiązku podawania niektórych danych w fakturze, nadal będą mogli oznaczać faktury np. wyrazami "faktura VAT", czy zawierać na nich inne dane, które nie będą już wymagane od 1 stycznia 2013 r.

"Grupą podatników, którzy będą obowiązani do modyfikacji swoich systemów księgowych dotyczących wystawianych faktur będą podatnicy stosujący metodę kasową oraz rozliczający VAT według procedury marży. Ale nawet ci podatnicy mogą zachować dotychczasowe oznaczenia faktur, pod warunkiem, że naniosą dodatkowe oznaczenia np. wyrazy +metoda kasowa+ czy +procedura marży dla biur podróży+" - dodała.

Jej zdaniem wejście w życie rozporządzeń od 1 stycznia 2013 r. także nie powinno powodować konieczności istotnych zmian w systemach księgowych firm.

Projekt przewiduje przyjęcie generalnej zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to, że co do zasady podatek będzie wymagalny w miesiącu dokonania dostawy lub wykonania usługi. Wśród najważniejszych propozycji zmian znalazły się: podniesienie stawki VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego, proponuje się opodatkowanie stawką podstawową 23 proc. usług pocztowych niepowszechnych świadczonych przez operatora publicznego.

Uproszczeniu mają ulec procedury pobierania VAT w przypadku budowy i utrzymania wspólnych odcinków dróg transgranicznych. Nowe przepisy mają też wprowadzić definicję terenów budowlanych. MF zaproponowało także przeniesienie regulacji dotyczących fakturowania z rozporządzenia do ustawy; zlikwidowanie obowiązku wystawiania faktur, które dokumentują sprzedaż produktu bądź usługi zwolnionych z VAT; faktury będą wystawiać wszyscy podatnicy, również podatnicy dotychczas wystawiający rachunki; na fakturach dokumentujących sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych nie będzie zamieszczany numer rejestracyjny.

Ponadto w przypadku, gdy kwota transakcji nie przekroczy 450 zł albo 100 euro możliwe będzie wystawianie faktur uproszczonych. Wydłużeniu ulegnie też termin wystawienia faktury do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji. W projekcie wprowadzono też możliwość wystawiania faktur zbiorczych, obejmujących transakcje z całego miesiąca.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA