REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe rozwiązania w rozliczaniu VAT. Czy zlikwidują zatory płatnicze?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Zakłada on m.in. zniesienie obowiązku zapłaty VAT przez tzw. małego podatnika w przypadku nieotrzymania przez tego podatnika zapłaty za dostarczony towar lub usługę.

Premier Donald Tusk powiedział na konferencji prasowej, że te rozwiązania będą wygodne szczególnie dla małych przedsiębiorstw. "Ta zmiana ich dotyczyła (...). Rozwiązanie to powinno dość skutecznie, jak sądzimy, zlikwidować zatory płatnicze, które są autentycznym przekleństwem dla bardzo wielu firm" - zaznaczył premier.

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki w przesłanym komunikacie dodało, że nowe rozwiązania w rozliczaniu podatku VAT poprawią też płynność finansową przedsiębiorstw, zwiększą dyscyplinę płatniczą między kontrahentami oraz zlikwidują bariery administracyjne.

Projekt zakłada zniesienie m.in. obowiązku zapłaty podatku VAT przez tzw. małego podatnika (w rozliczeniach kasowych), gdy kontrahent będący czynnym podatnikiem VAT nie zapłaci mu za dostarczony towar lub wykonaną usługę.

REKLAMA

"Propozycja ułatwia korzystanie z ulgi na +złe+ długi w obszarze VAT. Podatnik, który rozliczył podatek VAT od należności, której faktycznie nie otrzymał (tzw. złe długi) będzie mógł dokonać korekty podatku należnego po upływie 150 dni od terminu płatności. Obecnie jest to 180 dni" - wyjaśnił resort gospodarki.

Ministerstwo dodało, że nowe przepisy ograniczą możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł. W przypadku nieuregulowania kwoty z faktury podatnik-dłużnik będzie musiał zrobić korektę kosztów uzyskania przychodu w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności ustalonego przez strony. Natomiast w przypadku, gdy czas płatności ustalony przez strony będzie dłuższy niż 60 dni, termin dokonania korekty kosztów będzie przypadał na 90. dzień od dnia zaliczenia kwoty do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zapis ten eliminuje dominującą pozycję podatników wobec dostawcy towarów czy usług poprzez wyznaczanie długich terminów płatności" - podkreślił resort.

REKLAMA

W przesłanym komunikacie CIR dodało, że w projekcie ustawy znajduje się także "pakiet" dotyczący leasingu. Zmiany będą dotyczyć skrócenia minimalnego czasu trwania umowy do 5 lat, objęcia umową leasingu wieczystego użytkowania gruntów, dopuszczenia zmiany stron umowy leasingu w podstawowym okresie umowy, ustalenia wartości przedmiotu ponownego leasingu według jego wartości rynkowej.

Projekt ustawy znosi uznaniowość administracyjną ws. ograniczenia wysokości zaliczek płaconych przez podatników. Strona rządowa wyjaśniła, że celem zmiany jest to, aby organy podatkowe nie podwyższały nadmiernie wysokości zaliczek w stosunku do przewidywanego podatku. "Obecnie wielu przedsiębiorców nie występuje z wnioskiem o ograniczenie wysokości zaliczek, ponieważ zdaje sobie sprawę, że urząd skarbowy może odmówić pozytywnego załatwienia takiego wniosku" - podkreśliło CIR.

Jak czytamy w komunikacie, w ustawie zapewniono także sukcesję podatkową przy przekształceniu działalności gospodarczej osób fizycznych w jednoosobową spółkę kapitałową. W obowiązującym prawie działalność gospodarcza osoby fizycznej może być przekształcona w jednoosobową spółkę kapitałową z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie jest to jednak związane z sukcesją podatkową. CIR wyjaśniło, że "sukcesja podatkowa będzie obejmować te prawa osoby przekształcanej, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą".

Zniesiono także możliwość dokonywania "wymiaru uzupełniającego przy zwrocie sprawy organowi pierwszej instancji przez organ rozpatrujący odwołanie". "Nie ma podstaw do utrzymywania stanu prawnego, który pozwala organom podatkowym drugiej instancji naprawiać wszelkie błędy w ustalaniu wymiaru podatków przez organ podatkowy pierwszej instancji tylko dlatego, że podatnik złożył odwołanie od decyzji określającej bądź ustalającej zobowiązanie podatkowe. Według ustawodawcy, nowe przepisy nie pozbawią organów odwoławczych możliwości naprawienia rażących naruszeń prawa przez organ podatkowy pierwszej instancji.

Nowe przepisy ograniczą także obowiązki informacyjne, które muszą wypełniać przedsiębiorcy. Chodzi o ograniczenie obowiązku przekazywania wykazu informacji przez podmioty korzystające ze środowiska. Zgodnie z nowym prawem, podmioty te będą składać wykaz tylko raz w roku do marszałka województwa. Wprowadzono także przepisy dotyczące rezygnacji z konieczności przedstawiania oryginałów i uwierzytelnionych kopii w różnych obszarach administracji.

Projekt ustawy znosi również obowiązek rejestracyjny i ewidencyjny dla podmiotów zużywających prąd wytwarzany z generatorów o łącznej mocy 1 MW.

CIR dodało, że zaproponowano ujednolicenie warunków dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z warunkami dla zezwoleń akcyzowych oraz wydłużono termin na przekazywanie naczelnikowi urzędu celnego danych o wyrobach akcyzowych.

W ustawie pojawiły się także rozwiązania dotyczące niezaliczania zobowiązań z tytułu umów PPP do długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych. "Jest to wypełnienie wytycznych wynikających z decyzji EUROSTAT. Pozwoli to usunąć wątpliwości jednostek samorządu terytorialnego w kwestii zaliczania bądź nie zobowiązań z tytułu PPP do deficytu sektora finansów publicznych" - podkreśliła strona rządowa. Ustawodawca przyjął rozwiązanie, zgodnie z którym zobowiązania wynikające z umów o PPP nie będą wpływać na wysokość państwowego długu publicznego, "gdy partner prywatny będzie ponosił ryzyko związane z budową oraz ryzyko dostępności lub ryzyko popytu z uwzględnieniem wpływu na te ryzyka gwarancji i finansowania przez partnera publicznego czy alokacji aktywów po zakończeniu umowy".

W projekcie zaproponowano również rozwiązania usprawniające kontakt administracji publicznej z przedsiębiorstwami. Jak wyjaśniło MG, zmiany dotyczą m.in. publikowania przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji oraz wskazania zakresu przedmiotowego interpretacji indywidualnych.

Obecnie obowiązujące przepisy nie wskazują precyzyjnie, jaki organ i w jakim zakresie ma dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych w zakresie ustalania i pobierania składek. "Zmiany w prawie przyczynią się do wyjaśniania wątpliwości przedsiębiorców oraz ułatwią im wykonywanie ciążących na nich obowiązków" - oceniło ministerstwo.

Projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce jest trzecim aktem prawnym o charakterze deregulacyjnym przygotowanym przez resort gospodarki w ostatnich dwóch latach.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA