REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy oceniają kolejny pakiet deregulacyjny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdaniem przedsiębiorców z Business Centre Club negatywne stanowisko Ministerstwa Finansów wobec tzw. III pakietu deregulacyjnego przygotowanego w Ministerstwie Gospodarki nie jest zaskoczeniem. Od lat resort finansów jawi się jako bardzo konserwatywny strażnik kasy państwowej, co w kryzysie miałoby sporo zalet, ale dla nowoczesnej i dynamicznej gospodarki w normalnych warunkach może być zabójcze.


Poniżej przytaczamy opinię ekspertów BCC na temat III pakietu deregulacyjnego przygotowanego przez resort gospodarki.

REKLAMA

„Problem tkwi w sposobie myślenia o gospodarce. Ministerstwo Finansów postępuje jak sumienny księgowy zapominając, że efektywne promowanie gospodarki polega na działaniach pro-aktywnych, także deregulacyjnych. Zwłaszcza, gdy źródłem sukcesu gospodarki jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Jest więc naturalne i godne pochwały, niezależnie od „drugiego dna” tej motywacji, angażowanie się Ministerstwa Gospodarki w reformowanie warunków działalności gospodarczej, której nominalnym beneficjentem winien być przede wszystkim sektor msp.

 

W obecnej sytuacji stanowisko MF jest skrajnie szkodliwe dla gospodarki. Resort liczy potencjalne straty budżetu, a nie chce lub nie potrafi policzyć zysków. Kompletnie pomija fakt, że większość proponowanych zmian miałoby także  pozytywny - choć przesunięty w czasie - efekt finansowy dla budżetu  z racji  zwiększenia dynamiki rozwojowej  przedsiębiorstw.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tajemnicą Ministerstwa Finansów jest to, w jaki sposób policzono niektóre wielkości rzekomych strat. Skrócenie i ujednolicenie czasu zwrotu podatków do 30 dni oszacowano na 5 mld zł straty, a kolejne 4 mld budżet ma rzekomo stracić na rozliczaniu VAT  od importu w sposób analogiczny, jak innych rodzajów VAT. W efekcie, pieniądze przedsiębiorstw i przedsiębiorców są przetrzymywane, a MF obraca nimi jako kapitałem własnym. To, co jest piętnowane w źle zarządzanych przedsiębiorstwach - a więc przetrzymywanie płatności i kreowanie zatorów płatniczych -  nie może być metodą działania Państwa!

 

Kwestia braku zrozumienia MF dla walki z zatorami płatniczymi daje o sobie znać również w odrzuceniu metody kasowej w rozliczaniu podatku VAT. Skoro nie to rozwiązanie, to jakie inne? BCC proponował, w stanowisku przedstawionym przez prof. Stanisława Gomułkę podczas „Okrągłego Stołu BCC nt. zatorów płatniczych”, jednoczesny zakaz odliczania VAT od faktur niezapłaconych i zwiększenie częstości rozliczeń przy wprowadzeniu metody kasowej (rekomendacje BCC w sprawie zatorów płatniczych przekazane Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwu Finansów oraz Ministerstwu Gospodarki w załączeniu). Same te rozwiązania byłyby wystarczającym antidotum na (chwilowe) zmniejszenie wpływów do państwowej kasy, bowiem w ten sposób wyeliminowano by kredytowanie się nierzetelnych przedsiębiorców w budżecie Państwa a częstość przekazywania podatku zapewniła by stały dopływ pieniędzy do budżetu.

 

Dalsze dławienie gospodarki obecnymi, szkodliwymi przepisami spowoduje, że nic jej nie ożywi w warunkach nadchodzącego z zewnątrz kryzysu. Działaniami resortów i ministrów  nie może kierować strach przed zmianami. Domagamy się ułatwienia i uelastycznienia przepisów, które stworzą warunki do tego, by Polakom znów się chciało chcieć podejmując działalność gospodarczą.”

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA