REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 170 mln zł na efektywne wykorzystanie energii w firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do przedsiębiorców może trafić ponad 170 mln zł z NFOŚiGW w ramach programu "Efektywne wykorzystywanie energii". Od 16 lipca można składać wnioski o dofinansowanie audytów energetycznych oraz inwestycji prowadzących do oszczędności energii w firmach.

Program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Efektywne wykorzystanie energii" jest realizowany na dwóch płaszczyznach. Pierwsza zakłada dofinansowanie audytów energetycznych oraz elektroenergetycznych, a druga udzielanie pożyczek dla przedsiębiorstw na inwestycje służące poprawie i wzrostowi efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

REKLAMA

Beneficjentami programu może być każde przedsiębiorstwo, które w roku poprzedzającym złożenie wniosku zużyło minimum 20 GWh.

Jak informuje NFOŚiGW, na lata 2011-2015 na obie części programu zarezerwowano 820 mln zł. (40 mln zł na dofinansowanie audytów; 780 mln zł na inwestycje).

Wnioski na dofinansowanie audytów energetycznych i elektroenergetycznych w przedsiębiorstwach, będą przyjmowane od 16 lipca do 31 października br. Przeznaczono na ten cel 14 mln 124 tys. 200 zł. Dotacja będzie wynosiła do 70 proc. kosztów kwalifikowanych audytu i będzie udzielana zgodnie z warunkami pomocy de minimis, czyli wsparcia państwa udzielanego przedsiębiorcom, które nie wymaga notyfikacji KE.

REKLAMA

Oferta skierowana jest do przedsiębiorstw, w których minimalna wielkość przeciętnego zużycia energii końcowej (suma zużytej energii elektrycznej i cieplnej), w roku poprzedzającym złożenie wniosku o dofinansowanie wynosiła 20 GWh na rok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowywane będą: audyty energetyczne procesów technologicznych; audyty elektroenergetyczne budynków i wewnętrznych sieci przemysłowych; audyty energetyczne źródeł energii ciepła, energii elektrycznej i chłodu; audyty energetyczne wewnętrznych sieci ciepłowniczych i budynków.

Wnioski o dofinansowanie inwestycji prowadzących do oszczędności energii lub wzrostu efektywności energetycznej przedsiębiorstw będą przyjmowane od 16 lipca do 28 września br., przeznaczono na to do 156 mln 623 tys. 560 zł. Pożyczka będzie pokrywała do 75 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, według zaleceń audytu, w wysokości od 3,5 mln do 90 mln zł. Oprocentowania ustalono na poziomie WIBOR 3M + 50 pkt. bazowych.

Dofinansowywane będą inwestycje wskazujące na możliwość zmniejszenia zużycia energii, o co najmniej 7 proc. Minimalny koszt kwalifikowany przedsięwzięcia to 5 mln zł.

Zakres inwestycji obejmuje m.in.: racjonalizację zużycia energii elektrycznej (np. energooszczędne systemy napędowe), racjonalizację zużycia energii cieplnej i gazu (np. zastosowanie izolacji, wykorzystanie energii odpadowej) czy wdrażanie systemów zarządzania energią i jej jakością (np. wdrażanie systemów inteligentnych sieci Smart Grids).

W przesłanym PAP oświadczeniu eksperci firmy doradczej Deloitte oceniają, że program priorytetowy "Efektywne wykorzystywanie energii" to "doskonała okazja do przeprowadzenia niezbędnych inwestycji w systemy energetyczne w firmach".

"Podniesienie efektywności energetycznej gospodarek krajów UE jest jednym z kluczowych elementów Strategii Europa 2020" - podkreśliła Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte.

Jak zauważają eksperci, efektywność energetyczna polskiej gospodarki jest ok. 3 razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach europejskich i około 2 razy niższa niż średnia w krajach UE. "Istnieje zatem potrzeba inwestycji, wobec których zachętę stanowić ma program NFOŚiGW" - dodała Burnat-Mikosz.

Eksperci z Deloitte, spodziewają się dużego zainteresowania programem "Efektywne wykorzystywanie energii" wśród przedsiębiorców. "Będzie tym większe, iż podnoszenie energooszczędności staje się jednym z ważniejszych priorytetów firm, zaś środki na wsparcie tego typu przedsięwzięć są bardzo ograniczone" - podkreślili w komunikacie.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA