REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oczekiwania firm sugerują niewielką poprawę w sektorze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Oczekiwania firm wobec II kwartału 2012 r. sugerują niewielką poprawę w sektorze przedsiębiorstw - wynika z badań NBP. Dodano, że ewentualne umiarkowane wzmocnienie złotego nie powinno zagrażać eksporterom.

"W I kw. br. ankietowane przedsiębiorstwa nie zmieniły zasadniczo ocen własnej kondycji.(...) Swoją sytuację za bardzo dobrą lub dobrą uznało 74,4 proc. firm, wobec 75,7 proc. w poprzednim kwartale" - napisano.

REKLAMA

W raporcie dodano, że "trudno obecnie ocenić, czy wzrost optymizmu oczekiwań jest zapowiedzią odwrócenia dotychczas obserwowanych tendencji i należy spodziewać się trwałego ożywienia koniunktury w kolejnych miesiącach, czy mamy do czynienia wyłącznie z korektą zbyt pesymistycznych przewidywań z poprzednich okresów".

W badaniu zaznaczono, że uzyskane wyniki świadczą o tym, że w "ocenie przedsiębiorstw poprawa koniunktury może mieć charakter tymczasowy bądź też wiąże się z nią duża niepewność, niepozwalająca prognozować większej poprawy sytuacji w dłuższym okresie".

Z raportu NBP wynika, że ewentualne dalsze umiarkowane wzmocnienie złotego nie powinno zagrażać eksporterom.

REKLAMA

"Na skutek aprecjacji złotego w styczniu 2012 r., konkurencyjność cenowa i opłacalność polskiego eksportu była w I kw. 2012 r. niższa niż przed kwartałem. Równocześnie, stabilizacja wahań kursowych w lutym i marcu 2012 r. przyczyniła się do spadku odsetka przedsiębiorstw deklarujących kurs walutowy jako barierę rozwoju" - napisano w raporcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodano, że "różnica między kursami rynkowymi a kursami opłacalności pozostaje jednak na tyle duża, że opłacalność eksportu wciąż jest wysoka i ewentualna dalsza umiarkowana aprecjacja złotego nie powinna zagrażać sytuacji eksporterów".

W badaniu wskazano, że można się spodziewać relatywnie wysokiej dynamiki eksportu.

"Sytuacja eksporterów oraz prognozy eksportu wciąż pozostają dobre i stabilne" - napisano.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w II kw. br. prognozy zatrudnienia nieznacznie się poprawiły w relacji do poprzedniego kwartału.

"Zatrudniać nowych pracowników planują głównie firmy w bardzo dobrej sytuacji, oczekujące wzrostu produkcji, planujące wzrost eksportu bądź rozszerzenie realizowanych inwestycji, a także przedsiębiorstwa oceniające niepewność swojej przyszłej sytuacji ekonomicznej jako niską" - podano.

Z raportu wynika też, że wzrost płac obejmie w II kw. br. mniej przedsiębiorstw oraz mniejszą część ogółu zatrudnionych niż w poprzednim kwartale.

REKLAMA

"W II kw. 2012 r. zasięg podwyżek płac będzie mniejszy niż w poprzednim kwartale, także po uwzględnieniu korekty sezonowej. Podwyżki wynagrodzeń planuje 15,4 proc. przedsiębiorstw (wskaźnik po korekcie sezonowej wynosi 13,5 proc., tzn. o 2,8 pkt proc. mniej kdk i 4,6 pkt proc. mniej rdr) " - napisano w raporcie.

W badaniu NBP zaznaczono, że w II kwartale br. odnotowano wyraźny wzrost wskaźnika nowych inwestycji. "To najwyraźniejsza poprawa od 2009 r. Nowe inwestycje w ciągu najbliższego kwartału rozpocznie 23,9 proc. przedsiębiorstw (wzrost o 3 pkt proc., wskaźnik po odsezonowaniu) i jest to najlepszy wynik od 2008 r., chociaż jeszcze wciąż poniżej długoletniej średniej" - podano.

Z raportu wynika, że nowo rozpoczynane inwestycje będą najczęściej finansowane ze środków własnych firm.

Sprawdź nowe zasady skutecznego dochodzenia należności od dłużników  >>

Ponadto podano, że w II kwartale br. mniej firm zamierza podnosić ceny.

"W II kw. br. nastąpił wyraźny spadek oczekiwań inflacyjnych przedsiębiorstw, po wysokim wzroście w poprzednim kwartale. Spadek ten dotyczył zarówno dynamiki cen surowców i materiałów, jak i planowanych przez przedsiębiorstwa zmian cen na oferowane produkty i usługi; spodziewane jest również zmniejszenie zasięgu podwyżek cen" - napisano w raporcie.

Z raportu wynika także, że można się spodziewać dalszego wzrostu wartości kredytów dla przedsiębiorstw.

"W II kw. br. nastąpiła poprawa wskaźnika prognoz zmian zadłużenia kredytowego, choć pozostał on na bardzo niskim ujemnym poziomie, wskazującym na częstsze zainteresowanie przedsiębiorstw ograniczaniem zadłużenia niż jego zwiększaniem. Biorąc pod uwagę lepsze prognozy dużych przedsiębiorstw oraz dane statystyki bankowej NBP można oczekiwać, że wartość kredytów w dalszym ciągu będzie rosła" - napisano.

W badaniu podano, że "w I kw. br. wzrósł odsetek firm odczuwających narastające problemy z niewystarczającą płynnością (wzrost o 1,6 pkt proc. kdk, i 0,4 pkt proc. rdr)". Dodano, że jednocześnie lekko wzrósł odsetek przedsiębiorstw, dla których "obecność zatorów płatniczych w transakcjach handlowych i brak wystarczającej płynności stanowią barierę rozwoju".

Podstawą opracowania są wyniki Szybkiego Monitoringu NBP, przeprowadzonego w marcu br. na próbie 1267 podmiotów niefinansowych, reprezentujących wszystkie sekcje PKD (poza rolnictwem, rybołówstwem i leśnictwem), zarówno sektor niepubliczny, jak i publiczny, przedsiębiorstwa z sektora MSP oraz duże jednostki.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA