REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy MSP mało korzystają z rynku zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2011 r. rynek zamówień publicznych był wart 144,1 mld zł - podaje Urząd Zamówień Publicznych. Z badań wynika, że tylko jedna czwarta firm z sektora MSP była w latach 2010-11 obecna na tym rynku.

Z przedstawionych przez TNS Pentor badań wynika, że nie ma formalnych barier w dostępnie małych i średnich firm (MSP) do rynku zamówień publicznych, ale do udziału w postępowaniach zniechęca je wysoki stopień regulacji i praktyki zamawiających - np. nie korzystanie przez nich z możliwości uproszczania procedur.

REKLAMA

REKLAMA

Tylko 25 proc. badanych firm z sektora MSP odpowiedziało, że w latach 2010-11 były obecne na rynku zamówień publicznych, a 64 proc. spośród firm, które nie działają na tym rynku uważa, że jest to segment dla większych podmiotów. 21 proc. firm, które wycofały się z rynku zamówień argumentuje, że powodem tej decyzji była za duża biurokracja.

Badano oczekiwania firm MSP dotyczące zamówień. 76 proc. z nich chciałoby uproszczenia dokumentacji przetargowej, 73 proc. - większej przejrzystości procedur, a 80 proc. - mniejszej liczby zaświadczeń i oświadczeń. 90 proc. wykonawców, którym udzielono zamówienia powyżej 14 tys. euro (próg stosowania ustawy o zamówieniach publicznych - PAP) uważa, że umowy lepiej zabezpieczają interesy zamawiających niż wykonawców.

Mniej niż połowa wykonawców informuje zamawiających o zastrzeżeniach do warunków zamówienia. Uważają najczęściej, że argumenty te i tak nie zostaną wzięte pod uwagę przez drugą stronę.

REKLAMA

Obecna podczas konferencji prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP zleciła badania) Bożena Lublińska-Kasprzak uważa, że wyniki ankiety potwierdzają słabości i ograniczenia sektora MSP w procesie zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Udział sektora MSP w tym rynku nie jest zadowalający (...) Ważne, aby wspierać małe, mikro i średnie przedsiębiorstwa w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności" - powiedziała.

Jej zdaniem rynek zamówień publicznych stanowi o istotnej części konsumpcji dóbr i usług. W Polsce sięga ok. 12 proc. PKB, co plasuje nas poniżej średniego wskaźnika dla UE w wysokości 17 proc. PKB.

Dyrektor Departamentu Prawnego Urzędu Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski poinformował, że w 2011 r. rynek zamówień publicznych w Polsce był wart 144,1 mld zł, zawarto 190 tys. umów, rynek przyciągnął ok. 14 tys. zamawiających.

"To potężny rynek, który może służyć, jako skuteczny instrument wsparcia rozwoju gospodarczego i (...) wsparcia funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw" - ocenił Jędrzejewski.

Wskazał, że zaletą tego rynku jest jego przejrzystość - w 2011 r. 83 proc. zamówień było realizowanych w trybie otwartym, wobec 63 proc. w 2010 r. Jednocześnie do 13 proc. spadł odsetek zamówień z wolnej ręki (wobec 30 proc. w 2010 r.)

Jędrzejewski powiedział, że plusem zamówień publicznych jest także szybkość tego typu postępowań - zamówienia poniżej tzw. progów unijnych dotyczące przetargów nieograniczonych są rozstrzygane w czasie poniżej 31 dni. Krajowa Izba Odwoławcza wyznacza termin na rozpatrzenie odwołania w ciągu siedmiu dni od wpłynięcia wniosku, a orzeczenie zapada w ciągu 12 dni.

"Komisja Europejska wskazała, że polski system jest na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem sprawności i szybkości udzielania zamówień publicznych i terminowość rozpatrywania odwołań" - mówił Jędrzejewski. Zaznaczył, że koszty przygotowania postępowań o zamówienie publiczne należą w Polsce do jednych z najniższych w UE, a rozwój zamówień elektronicznych powoduje wzrost efektywności systemu.

Zdaniem Jędrzejewskiego do słabości systemu zaliczyć można brak dialogu pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami, o czym świadczą m.in. "śladowe ilości" wykorzystywania trybu tzw. negocjacji z ogłoszeniem, czy dialogu konkurencyjnego. Także liczba składanych ofert na każde postępowanie (2,4 oferty) znacznie odbiega od średniej w UE.

Według dyrektora bolączką polskiego systemu jest także preferowanie przez zamawiających kryterium najniższej ceny - w oparciu o ten sposób w 2010 r. rozstrzygnięto 91 proc. postępowań.

Jędrzejewski poinformował, że UZP przygotował propozycje zmian w prawie zamówień publicznych, które służą zwiększeniu innowacyjności w zamówieniach publicznych i usuwaniu barier w dostępie do zamówień publicznych itp.

Wyjaśnił, że urząd opracował zmiany ograniczające obowiązki dokumentacyjne dla firm biorących udział w postępowaniach, czy zmianę przepisu umożliwiającego zatrzymanie wadium, co blokuje ubieganie się o zamówienia przez MSP.

"W propozycjach została zawarta zmiana przewidująca wprowadzenie dialogu konkurencyjnego, jako podstawowego trybu o zamówienia poniżej progów unijnych" - powiedział. Dodał, że planowane są też zmiany zmierzające do prowadzenia w pełni elektronicznych zamówień publicznych.

W ramach tzw. indywidualnych wywiadów pogłębionych ankieterzy przebadali 35 firm z sektora MSP. Badania ilościowe objęły reprezentatywną próbę 1091 firm z sektora MSP grupę oraz losową próbę 900 przedsiębiorców, którym w latach 2008-2010 udzielono zamówienia publicznego powyżej 14 tys. euro, ale poniżej tzw. progów unijnych.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA