REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka powinna móc odliczyć VAT od wydatków wspólników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka powinna móc odliczyć VAT zapłacony w cenie wydatków inwestycyjnych zrobionych nie przez nią, tylko przez osoby, które później stały się jej wspólnikami - orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie dotyczącej sporu polskiej spółki z izbą skarbową.

Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany potocznie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) wydał wyrok w sprawie dotyczącej Kopalni Odkrywkowej Polski Trawertyn P. Granatowicz, M. Wąsiewicz (sygn. C-280/10). Pytanie do Trybunału zadał Naczelny Sąd Administracyjny. Pytał, czy dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej pozwala spółce osobowej odliczyć VAT zapłacony w cenie nieruchomości (tzw. podatek naliczony), jeżeli kupującym nie była spółka, tylko jej przyszli wspólnicy.

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości wypowiedział się już wcześniej w sprawie odzyskania VAT od zakupów poniesionych przed rozpoczęcia i przygotowania działalności gospodarczej. Tym razem jednak chodziło o problem szczególny, bo osoby, które kupiły nieruchomość, zrobiły to po to, by rozpocząć produkcję nie przez siebie samych, ale w spółce, której sami stali się - już po tym zakupie - jedynymi wspólnikami.

W polskich sądach zapadały w podobnych sprawach sprzeczne wyroki. Były takie, w których sądy odmawiały spółce prawa do odliczenia, argumentując, że to nie ona była kupującym i to nie u niej powstał podatek naliczony VAT. Z drugiej strony jednak zapadały też wyroki wskazujące, że prawa do odzyskania VAT naliczonego nie należy bezwarunkowo przyznawać tylko przyszłym wspólnikom, bo to nie oni będą faktycznie wykonywali działalność gospodarczą, tylko ich spółka. Oni sami nie mogliby więc przerzucić ciężaru tego podatku na kolejny etap obrotu.

ETS orzekł, że przepisy państw członkowskich UE nie mogą pozbawiać wspólników, ani samej spółki prawa odliczenia podatku VAT zapłaconego w cenie wydatków inwestycyjnych, gdy wydatki te zrobili wspólnicy jeszcze przed zawiązaniem i rejestracją spółki, ale na potrzeby i cele jej działalności gospodarczej.

Zdaniem Trybunału przeszkodą do odliczenia nie może być fakt, że faktura VAT wystawiona przed rejestracją spółki została wydana na przyszłych jej wspólników. W takiej sytuacji bowiem - jak zauważył ETS - faktura nie mogła być wystawiona na spółkę, bo w momencie, gdy przyszli jej wspólnicy kupowali nieruchomość, spółka nie była jeszcze zarejestrowana i nie była podatnikiem VAT. W tym wypadku - jak uznał Trybunał - brak możliwości wystawienia faktury na spółkę należy uważać za "wynik czysto formalnego obowiązku".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

Trybunał wywiódł te wnioski ze swojego wcześniejszych wyroków, w których stwierdził, że ktokolwiek dokonuje działań inwestycyjnych, ściśle związanych z przyszłym wykorzystywaniem nieruchomości, powinien być uważany za podatnika. Zdaniem ETS nie podważa tego argument, że odliczenie podatku VAT mogłoby zwiększyć ryzyko oszustw lub nadużyć. Gdyby bowiem organ podatkowy stwierdził, że nadużyto prawa do odliczenia bądź było ono wykonywane w sposób nieuczciwy, mógłby żądać ze skutkiem wstecznym zwrotu odliczonych kwot - podkreślili sędziowie Trybunału.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA