REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP chce przeprowadzić w tym roku 88 tys. kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy planuje w 2012 r. przeprowadzić 88 tys. kontroli, w tym dotyczących legalności zatrudnienia i przestrzegania prawa pracy - poinformowała w środę podczas posiedzenia sejmowej komisji ds. kontroli państwowej główny inspektor pracy Anna Tomczyk

Tomczyk odpowiadała także na pytania posłów dotyczące m.in. konieczności wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy przed planowaną kontrolą, a także problemu niepłacenia przez koncerny podwykonawcom, którzy z kolei nie płacą wynagrodzeń pracownikom.

REKLAMA

Tomczyk poinformowała, że budżet PIP na 2012 zaplanowano na 283 mln zł, zaznaczyła jednak, że prace nad nim jeszcze trwają. Powiedziała, że zaplanowano 88 tys. kontroli (w 2011 było ich 90,5 tys.) z czego ok. 24-25 tys. będzie dotyczyło legalności zatrudnienia.

PIP kontroluje pracodawców, przedsiębiorców, agencje zatrudnienia, a także podmioty kierujące na praktyki absolwenckie lub staż zawodowy.

Czy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli? >>

REKLAMA

Tomczyk powiedziała, że najwięcej nieprawidłowości wykrywanych jest w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zaznaczyła, że chociaż kontrolą objęte jest kilka procent rynku, to w 2010 r. wyegzekwowano 180 mln zł niezapłaconych lub zaniżonych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomczyk mówiła także, że konieczność wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy o kontroli PIP utrudnia ją. Oceniła, że w niektórych przypadkach pozwala to na ukrycie przez pracodawcę nieprawidłowości. "Jeśli ktoś zatrudnia nielegalnie pracowników - w dniu kontroli tych pracowników nie ma" - powiedziała.

Dodała jednak, że bez wcześniejszego powiadomienia inspektor może skontrolować zakład, w przypadku którego istnieje podejrzenie dotyczące zagrożenia życia lub podejrzenie popełnienia przestępstwa. Bez uprzedniego zawiadomienia PIP może skontrolować zakłady branży przemysłowej i handlu - dodała.

Tomczyk oceniła, że niepłacenie podwykonawcom jest jedną z głównych przyczyn niewypłacania świadczeń na budowach. Podkreśliła jednak, że inspekcji podlega podwykonawca, który nie płaci pracownikom, a nie relacja koncern-podwykonawca. "Możemy przyjąć do wiadomości, że podwykonawca nie otrzymał pieniędzy, jednak nie jest to dla nas wytłumaczenie, dlaczego nie płaci pracownikom" - podkreśliła.

Przewodniczący komisji Arkadiusz Czartoryski (PiS) zwrócił uwagę, że takie sytuacje mają miejsce także w przypadku inwestycji finansowanych przez państwo.

REKLAMA

12 proc. kontroli zaplanowanych na 2012 r. będzie dotyczyło zadań nadzorowanych przez GIP; 10 proc. zadań okręgowych inspektoratów pracy; 32 proc. zasadności zgłaszanych skarg i wniosków; 46 proc. pozostałych zadań w ramach rutynowej działalności.

Inspektorzy sprawdzają przestrzeganie prawa pracy, legalność zatrudnienia, a także wyroby wprowadzane do obrotu pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. PIP udziela także porad; rocznie jest ich ok. 1,5 mln - powiedziała Tomczyk.

PIP może nałożyć mandat karny, wystąpić z powództwem do sądu pracy, a w przypadku kontroli czasu pracy w transporcie drogowym nałożyć karę administracyjną. PIP może odstąpić od środków prawnych w przypadku pracodawcy rozpoczynającego działalność.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA