REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP chce przeprowadzić w tym roku 88 tys. kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy planuje w 2012 r. przeprowadzić 88 tys. kontroli, w tym dotyczących legalności zatrudnienia i przestrzegania prawa pracy - poinformowała w środę podczas posiedzenia sejmowej komisji ds. kontroli państwowej główny inspektor pracy Anna Tomczyk

Tomczyk odpowiadała także na pytania posłów dotyczące m.in. konieczności wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy przed planowaną kontrolą, a także problemu niepłacenia przez koncerny podwykonawcom, którzy z kolei nie płacą wynagrodzeń pracownikom.

REKLAMA

REKLAMA

Tomczyk poinformowała, że budżet PIP na 2012 zaplanowano na 283 mln zł, zaznaczyła jednak, że prace nad nim jeszcze trwają. Powiedziała, że zaplanowano 88 tys. kontroli (w 2011 było ich 90,5 tys.) z czego ok. 24-25 tys. będzie dotyczyło legalności zatrudnienia.

PIP kontroluje pracodawców, przedsiębiorców, agencje zatrudnienia, a także podmioty kierujące na praktyki absolwenckie lub staż zawodowy.

Czy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli? >>

REKLAMA

Tomczyk powiedziała, że najwięcej nieprawidłowości wykrywanych jest w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zaznaczyła, że chociaż kontrolą objęte jest kilka procent rynku, to w 2010 r. wyegzekwowano 180 mln zł niezapłaconych lub zaniżonych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomczyk mówiła także, że konieczność wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy o kontroli PIP utrudnia ją. Oceniła, że w niektórych przypadkach pozwala to na ukrycie przez pracodawcę nieprawidłowości. "Jeśli ktoś zatrudnia nielegalnie pracowników - w dniu kontroli tych pracowników nie ma" - powiedziała.

Dodała jednak, że bez wcześniejszego powiadomienia inspektor może skontrolować zakład, w przypadku którego istnieje podejrzenie dotyczące zagrożenia życia lub podejrzenie popełnienia przestępstwa. Bez uprzedniego zawiadomienia PIP może skontrolować zakłady branży przemysłowej i handlu - dodała.

Tomczyk oceniła, że niepłacenie podwykonawcom jest jedną z głównych przyczyn niewypłacania świadczeń na budowach. Podkreśliła jednak, że inspekcji podlega podwykonawca, który nie płaci pracownikom, a nie relacja koncern-podwykonawca. "Możemy przyjąć do wiadomości, że podwykonawca nie otrzymał pieniędzy, jednak nie jest to dla nas wytłumaczenie, dlaczego nie płaci pracownikom" - podkreśliła.

Przewodniczący komisji Arkadiusz Czartoryski (PiS) zwrócił uwagę, że takie sytuacje mają miejsce także w przypadku inwestycji finansowanych przez państwo.

12 proc. kontroli zaplanowanych na 2012 r. będzie dotyczyło zadań nadzorowanych przez GIP; 10 proc. zadań okręgowych inspektoratów pracy; 32 proc. zasadności zgłaszanych skarg i wniosków; 46 proc. pozostałych zadań w ramach rutynowej działalności.

Inspektorzy sprawdzają przestrzeganie prawa pracy, legalność zatrudnienia, a także wyroby wprowadzane do obrotu pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. PIP udziela także porad; rocznie jest ich ok. 1,5 mln - powiedziała Tomczyk.

PIP może nałożyć mandat karny, wystąpić z powództwem do sądu pracy, a w przypadku kontroli czasu pracy w transporcie drogowym nałożyć karę administracyjną. PIP może odstąpić od środków prawnych w przypadku pracodawcy rozpoczynającego działalność.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA