REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIP chce przeprowadzić w tym roku 88 tys. kontroli

REKLAMA

Państwowa Inspekcja Pracy planuje w 2012 r. przeprowadzić 88 tys. kontroli, w tym dotyczących legalności zatrudnienia i przestrzegania prawa pracy - poinformowała w środę podczas posiedzenia sejmowej komisji ds. kontroli państwowej główny inspektor pracy Anna Tomczyk

Tomczyk odpowiadała także na pytania posłów dotyczące m.in. konieczności wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy przed planowaną kontrolą, a także problemu niepłacenia przez koncerny podwykonawcom, którzy z kolei nie płacą wynagrodzeń pracownikom.

REKLAMA

Tomczyk poinformowała, że budżet PIP na 2012 zaplanowano na 283 mln zł, zaznaczyła jednak, że prace nad nim jeszcze trwają. Powiedziała, że zaplanowano 88 tys. kontroli (w 2011 było ich 90,5 tys.) z czego ok. 24-25 tys. będzie dotyczyło legalności zatrudnienia.

PIP kontroluje pracodawców, przedsiębiorców, agencje zatrudnienia, a także podmioty kierujące na praktyki absolwenckie lub staż zawodowy.

Czy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli? >>

REKLAMA

Tomczyk powiedziała, że najwięcej nieprawidłowości wykrywanych jest w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zaznaczyła, że chociaż kontrolą objęte jest kilka procent rynku, to w 2010 r. wyegzekwowano 180 mln zł niezapłaconych lub zaniżonych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomczyk mówiła także, że konieczność wcześniejszego powiadamiania przedsiębiorcy o kontroli PIP utrudnia ją. Oceniła, że w niektórych przypadkach pozwala to na ukrycie przez pracodawcę nieprawidłowości. "Jeśli ktoś zatrudnia nielegalnie pracowników - w dniu kontroli tych pracowników nie ma" - powiedziała.

Dodała jednak, że bez wcześniejszego powiadomienia inspektor może skontrolować zakład, w przypadku którego istnieje podejrzenie dotyczące zagrożenia życia lub podejrzenie popełnienia przestępstwa. Bez uprzedniego zawiadomienia PIP może skontrolować zakłady branży przemysłowej i handlu - dodała.

Tomczyk oceniła, że niepłacenie podwykonawcom jest jedną z głównych przyczyn niewypłacania świadczeń na budowach. Podkreśliła jednak, że inspekcji podlega podwykonawca, który nie płaci pracownikom, a nie relacja koncern-podwykonawca. "Możemy przyjąć do wiadomości, że podwykonawca nie otrzymał pieniędzy, jednak nie jest to dla nas wytłumaczenie, dlaczego nie płaci pracownikom" - podkreśliła.

Przewodniczący komisji Arkadiusz Czartoryski (PiS) zwrócił uwagę, że takie sytuacje mają miejsce także w przypadku inwestycji finansowanych przez państwo.

REKLAMA

12 proc. kontroli zaplanowanych na 2012 r. będzie dotyczyło zadań nadzorowanych przez GIP; 10 proc. zadań okręgowych inspektoratów pracy; 32 proc. zasadności zgłaszanych skarg i wniosków; 46 proc. pozostałych zadań w ramach rutynowej działalności.

Inspektorzy sprawdzają przestrzeganie prawa pracy, legalność zatrudnienia, a także wyroby wprowadzane do obrotu pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy. PIP udziela także porad; rocznie jest ich ok. 1,5 mln - powiedziała Tomczyk.

PIP może nałożyć mandat karny, wystąpić z powództwem do sądu pracy, a w przypadku kontroli czasu pracy w transporcie drogowym nałożyć karę administracyjną. PIP może odstąpić od środków prawnych w przypadku pracodawcy rozpoczynającego działalność.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA