REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli

Izabela Kruk

REKLAMA

Otrzymaliśmy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli w naszej firmie. Inspektor kontroli poprosił o przygotowanie książki kontroli. Co to jest książka kontroli i czy jest obowiązkowa?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

Prowadzenie książki kontroli to obowiązek, ale i skuteczne narzędzie do obrony przed urzędami. Wpisy organów kontroli w książce zapobiegają przeprowadzaniu dwóch kontroli jednocześnie i przekraczaniu liczby i czasu trwania kontroli, które mogą zostać przeprowadzone w tym samym roku.

WYJAŚNIENIE

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka ta służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że książki kontroli nie są zobowiązane posiadać m.in. fundacje, stowarzyszenia czy jednostki budżetowe (te ostatnie prowadzą dwa rodzaje książek: książkę kontroli wewnętrznej i książkę kontroli zewnętrznej, ale posiadanie obu tych książek wiąże się z wpisem w regulaminie danej jednostki). Podmioty te nie podejmują bowiem i nie prowadzą działalności gospodarczej. Urząd, który przeprowadza kontrolę, wpisuje do książki kontroli:

• informacje o organie przeprowadzającym kontrolę,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• informację, że kontrolujący posiada upoważnienie do przeprowadzenia kontroli,

• zakres przedmiotowy kontroli,

• datę podjęcia i zakończenia kontroli,

• zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych,

• uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli,

• uzasadnienie wszczęcia kontroli jedynie po okazaniu legitymacji służbowej,

• uzasadnienie zastosowanych wyjątków,

• uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli,

• uzasadnienie czasu trwania przerwy.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma obowiązek dokonywać w książce kontroli wpisów informujących o tym, że zostały wykonane zalecenia pokontrolne, a także wpisów o ich uchyleniu przez organ kontroli lub organ nadrzędny nad nim czy przez sąd administracyjny.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie określa ściśle wzoru książki kontroli. Wymienia jedynie wpisy, jakie powinny być w niej dokonywane. Dlatego książka kontroli nie musi mieć fizycznej postaci książki, może to być np. zbiór dokumentów. Jednak dla porządku i bezpieczeństwa lepiej skorzystać z gotowych książek kontroli dostępnych na rynku niż przechowywać spięte dokumenty, które mogą się wymieszać lub zagubić. Ustawodawca dopuszcza prowadzenie książki kontroli w formie elektronicznej. Wówczas dane zawarte w książce powinny mieć potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca, który prowadzi książkę kontroli w formie elektronicznej, powinien dokonywać wpisów oraz aktualizacji danych zawartych w książce kontroli. Z wyjaśnień Ministerstwa Gospodarki z 11 lutego 2009 r. wynika jednak, że nadal obowiązkowe jest prowadzenie książki w wersji papierowej, a wersja elektroniczna dopuszczalna jest wyłącznie równolegle z książką tradycyjną. Wpisów do książki kontroli dokonują m.in.: Urząd Skarbowy, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Państwowa Inspekcja Sanitarna. Korzyścią z prowadzenia książki kontroli jest m.in. to, że wszystkie te organy są ograniczone co do możliwości rozpoczęcia kontroli i czasu jej trwania. Oznacza to, że wpisy do tej książki muszą respektować inne organy kontrolne (nie mogą prowadzić kontroli w tym samym czasie i przekraczać dozwolonych okresów kontroli). Ponadto przedsiębiorcy nie muszą prowadzić oddzielnej książki kontroli sanitarnej. Zalecenia pokontrolne oraz inne dane wynikające z czynności kontrolnych upoważnieni pracownicy państwowego inspektora sanitarnego wpisują do książki kontroli prowadzonej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Izabela Kruk

PODSTAWA PRAWNA

• art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA