REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa składka rentowa nie powinna spowodować zwolnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wyższa składka rentowa nie powinna powiększyć szarej strefy ani też spowodować zwolnień pracowników - uważają przedstawiciele pracodawców i związkowców z Komisji Trójstronnej. Komisja zajmowała się tematem składki rentowej.

We wtorek premier Donald Tusk powiedział, że projekt dotyczący podniesienia składki rentowej powinien wejść w życie z dniem 1 lutego 2012 r. "W tej chwili ten kluczowy z punktu widzenia 2012 roku projekt, a więc podwyższenie składki rentowej o 2 pkt proc., jest już od wielu dni w konsultacjach społecznych" - dodał.

REKLAMA

Wiceminister prac i polityki społecznej Marek Bucior powiedział po spotkaniu komisji, że jej członkowie bardzo poważnie i ze zrozumieniem odnieśli się do projektu ustawy dotyczącej podniesienia składki rentowej o 2 punkty procentowe.

REKLAMA

"Wszyscy rozumieją ten kryzys, który nas otacza i to, że ta ustawa ma charakter okołobudżetowy, pozwalający +spiąć+ przyszłoroczny budżet, i że ona musi być przyjęta" - powiedział Bucior. Dodał, że strony związkowa oraz pracodawców mają do końca przyszłego tygodnia przedstawić swoje stanowiska w sprawie projektu dotyczącego podwyżki składki rentowej.

Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Jeremi Mordasewicz powiedział w środę PAP, że wejście w życie od lutego 2012 r. podwyżki składki rentowej da budżetowi około 7 mld zł. Zaznaczył, że podwyżka składki nie powinna spowodować zwolnień. "Podwyżka o 2 pkt proc. to nie jest dużo i nie będzie miała wielkiego wpływu na pracodawców" - ocenił. "Podwyżka ta powinna dać około 7 mld zł. Wartość ta powinna być zrekompensowana jednak pracodawcom np. poprzez zmniejszenie kosztów administracyjnych prowadzenia działalności gospodarczej" - wyjaśnił.

Podobnego zdania jest OPZZ. "Podwyżka składki nie powinna spowodować rozszerzenia szarej strefy ani zwolnień pracowników" - powiedział Andrzej Strępski z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. "To trzeba włożyć między bajki, bo skutki finansowe dla poszczególnych zakładów pracy będą niewielkie" - dodał. Zaznaczył, że w centralach związkowych trwają konsultacje w tej sprawie. "Na dzień dzisiejszy nikt nie prezentował swojego ostatecznego stanowiska w imieniu organizacji. Myślę jednak, że najprawdopodobniej zostanie to (podwyżka składki rentowej - PAP) zaakceptowane przez wszystkie organizacje związkowe i pracodawców" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomniał, że gdy obniżano składkę rentową, nie spowodowało to wzrostu zatrudnienia. "Jeżeli poprzedni ruch nie spowodował pozytywnych zmian na rynku pracy, to i teraz nie spowoduje negatywnych" - ocenił Strępski.

REKLAMA

Mordasewicz przyznał w rozmowie z PAP, że pracodawcom trudno jest pozytywnie zaopiniować pomysł podwyżki składki. "Uważamy, że podwyżka składki powinna być rozłożona symetrycznie między pracowników i pracodawców. Rząd podjął już jednak decyzję i broni konsumpcji. To się jednak odbywa kosztem zdolności inwestycyjnej przedsiębiorstw" - powiedział.

Do zastrzeżeń pracodawców dotyczących podwyżki składki tylko po stronie pracodawców odniósł się wiceminister. "Rząd w pierwszym kroku musi dbać o popyt, o nieduszenie konsumpcji. To oznacza, że w tej chwili nie może być mowy o podnoszeniu składki po stronie pracownika. To oznaczałoby zmniejszenie comiesięcznych wpływów pracownika" - powiedział Bucior.

Podkreślił, że w sytuacji kryzysowej powinno się pobudzać konsumpcję. "Te pieniądze, których i tak pracodawcy by nie zainwestowali - bo w tak kryzysowej sytuacji nikt nie inwestuje aż tak bardzo ryzykownie - zamiast leżeć na lokatach zastaną wykorzystane na zasilenie funduszu ubezpieczeń społecznych, funduszu rentowego" - powiedział Bucior.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA