REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie można odliczać VAT z fałszywych faktur

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Jędrzejewska
Katarzyna Jędrzejewska
Dziennikarka, redaktor i kierownik działu Podatki w Dzienniku Gazecie Prawnej

REKLAMA

Podatnik nie ma prawa odliczyć podatku VAT wynikającego z faktury wystawionej przez fałszywą firmę - potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny. Wyjaśnił przy tym, jaka jest różnica między fakturami fikcyjnymi a tzw. karuzelą podatkową.

To kolejny z wielu wyroków dotyczących odliczania podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących rzekomo zakup oleju napędowego. W rzeczywistości - jak ustaliła prokuratura - paliwo było niewiadomego pochodzenia. Jeden z oskarżonych w tej sprawie przyznał nawet, że działalność jego firmy polegała tylko na obrocie fakturami. Nie miała nic wspólnego z paliwem. Jego rola ograniczała się do podpisywania faktur i przekazywania ich dalej. W związku z tą sprawą organy podatkowe odmówiły jednemu z podatników prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur. Nie kwestionowały samego faktu, że dokonał on zakupu, ale stwierdziły, że był to produkt inny niż olej napędowy, a jego dostawcami nie byli kontrahenci wskazani na fakturach.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik zaskarżył decyzję izby skarbowej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, a gdy ten stwierdził, że decyzja odpowiada prawu, podatnik złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA przypomniał to, co wielokrotnie już stwierdził w innych wyrokach: że faktura nieodzwierciedlająca rzeczywiście dokonanej czynności nie daje odbiorcy tej faktury prawa do odliczenia wykazanego w niej podatku.

NSA zwrócił uwagę na to, że przywołane przez podatnika w skardze wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczyły całkiem odmiennych sytuacji faktycznych. Wyroki Trybunału odnosiły się do możliwości odliczenia podatku, gdy podatnik uczestniczył w oszustwie dotyczącym tzw. "karuzeli podatkowej", a nie do sytuacji, gdy podatek wynika z fikcyjnej faktury. NSA wyjaśnił, na czym polega ta różnica.

REKLAMA

"W przedmiotowej sprawie zakwestionowane faktury w sposób fałszywy dokumentują podmiot dokonujący dostawy, wskazując w tym zakresie na podmiot jedynie firmujący transakcję, w celu ukrycia faktycznego źródła pochodzenia paliwa, czyniąc to w celu niewykrycia sprawcy oszustwa co do przedmiotu dostawy" - wyjaśnił sąd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym - jak dodał - "w sposób fałszywy faktury te mają legalizować wprowadzenie do obrotu oleju opałowego, w miejsce zafakturowanego oleju napędowego i wskazywać fałszywe źródło pochodzenia tegoż towaru".

Natomiast w przypadku oszustw +karuzeli podatkowej+ sprzedawane towary krążą między poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi (świadomie bądź nie) w przestępczy łańcuch dostaw. Jeden z uczestników takich transakcji zwykle znika, nie wywiązując się z obowiązków zapłaty podatku. "Proceder ten dotyczy najczęściej towarów małych gabarytowo, o dużej wartości, i trudno identyfikowalnych pod względem tożsamości" - dodał NSA.

Zdaniem NSA, w rozpatrywanej sprawie podatnik - nawet gdy nieświadomie uczestniczył w nielegalnym procederze - nie wykazał, że zachował należytą staranność kupiecką przy tym obrocie. Wręcz przeciwnie, kupował paliwa z jednego dystrybutora, ale dokumentowane fakturami różnych firm. Firmy te, wskazane w fakturach jako sprzedawcy, w rzeczywistości w ogóle nie zawierały żadnej umowy sprzedaży oleju napędowego, nie miały powierzchni magazynowej wystarczającej do przechowywania paliwa, ani samochodów i cystern do jego przewozu.

Na tej podstawie NSA potwierdził ustalenia organów podatkowych i sądu pierwszej instancji, że podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku wynikającego z otrzymanych faktur.

Wyrok dotyczy przepisów nieobowiązującej już dziś ustawy o VAT z 1993 r., ale również obowiązująca dziś ustawa z 2004 r. o podatku od towarów i usług zakazuje odliczania podatku z faktur stwierdzających czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności. To oznacza, że nie można odliczyć VAT na podstawie faktur, które opisywały zdarzenia pomiędzy nieistniejącymi kontrahentami lub takie, które w ogóle nie miały miejsca.

Katarzyna Jędrzejewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA