REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia chorobowe kosztują polskie firmy ponad 23 mld złotych

REKLAMA

W 2010 roku polscy pracownicy spędzili ponad 200 milionów dni na zwolnieniach chorobowych. Ich nieobecność w pracy kosztowała pracodawców oraz ZUS przeszło 23 miliardy 200 milionów złotych – wynika z najnowszych analiz Work Service S.A., firmy prowadzącej badania przyczyn oraz skutków finansowych absencji chorobowej pracowników, po które zwraca się coraz więcej polskich przedsiębiorców.

Właściwie w każdym przypadku choroba wiąże się z dużymi wydatkami. Z jednej strony każda osoba udająca się na zwolnienie musi przeznaczyć część swoich prywatnych środków na leczenie, a z drugiej, nie wykonuje w tym czasie swoich obowiązków zawodowych i pobiera część swojego wynagrodzenia. Na podstawie polskiego prawa pracownikom przebywającym na zwolnieniu chorobowym przysługuje 80% ich pensji płacone przez pracodawcę lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Więcej, bo całość należnego wynagrodzenia, otrzymują kobiety, których nieobecności w pracy wynikają z ciąży czy połogu.

REKLAMA

REKLAMA


Z danych ZUS wynika, że polscy pracownicy w całym 2010 roku wzięli ponad 200 milionów dni zwolnień chorobowych, a ich średnia absencja w pracy wynosiła ok. 12 dni. Ze wszystkich odnotowanych nieobecności spowodowanych chorobą 18,9% stanowiły te, za które zatrudniony pobierał pełną wysokość pensji pracowniczej.


Z naszych analiz wynika, że koszt utrzymania wszystkich pracowników przebywających na zwolnieniach chorobowych w całym 2010 roku wyniósł ponad 23 miliardy 200 milionów złotych. Tak duże obciążenia finansowe w znacznej większości spadają na pracodawców, co można zaobserwować analizując strukturę absencji chorobowych z 2010 roku. Jedynie niecałe 2% wszystkich zwolnień chorobowych przekracza 35 dni, które przestają być pokrywane przez pracodawcę i przechodzą w odpowiedzialność ZUS - komentuje Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A.


Tak ogromne środki finansowe przeznaczane na pokrycie wypłat dla pracowników przebywających na zwolnieniach chorobowych są porównywalne z kosztem wybudowania 600 kilometrów autostrady na trasie Gdańsk - Kraków lub budową 12 Stadionów Narodowych. Dlatego polscy przedsiębiorcy, ponoszący te zobowiązania finansowe, powinni analizować, w jaki sposób zapobiegać tak dużym wydatkom.

REKLAMA


Nasi klienci coraz częściej weryfikują wydatki ponoszone na absencje w firmach. Dzięki realizowanym przez nas badaniom przyczyn zachorowalności w firmie, poznają oni powody, dla których pracownicy masowo korzystają ze zwolnień lekarskich. Posiadając taką wiedzę pracodawcy mogą między innymi zmieniać swoje praktyki tak, aby wyeliminować zagrożenia zdrowotne oraz dowiedzieć się, jak wielu pracowników próbuje poprzez fikcyjne zwolnienia lekarskie unikać pracy - mówi Krzysztof Inglot, Dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Odpowiednie przeprowadzenie analizy absencji chorobowych umożliwia pracodawcom oszczędności nawet na poziomie 50%. Zaoszczędzone środki zarządzający polskimi firmami mogą przeznaczać na zwiększenie profilaktyki zdrowotnej oraz wsparcie i poszerzanie pakietów socjalnych dla pracowników w postaci dofinansowania żłobków lub polis ubezpieczeniowo-medycznych. Jednocześnie, pieniądze przeznaczone na inwestycje w technologie zmniejszają uciążliwości dla pracowników, polepszają warunki i zwracają sie wtórnie w postaci zmniejszonej zachorowalności.


Koszty związane z absencjami chorobowymi stanowiły 40% wartości całego budżetu NFZ z 2010 roku. Ta relacja wskazuje na potrzebę poprawy profilaktyki zdrowotnej w Polsce. Wykorzystanie analizy zachorowalności w firmach umożliwia znalezienie przyczyn chorób zawodowych, a ich eliminacja przekłada się na poprawę kondycji finansowej przedsiębiorstw - podsumowuje Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A.


***


Grupa Kapitałowa Work Service S.A. świadczy usługi w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi.  Specjalizuje się w poszukiwaniu i rekrutacji wykwalifikowanych pracowników, doradztwie personalnym,  pełnym outsourcingu funkcji związanych z zarządzaniem kadrami i procesami pomocniczymi w przedsiębiorstwach oraz oferowaniem rozwiązań opartych o wykorzystanie umów o pracę tymczasową. Grupa Kapitałowa Work Service S.A. jest największą firmą usługową na polskim rynku HR, prowadzi działalność na terenie całego kraju za pośrednictwem sieci oddziałów i przedstawicielstw oraz za granicą w pięciu krajach Europy Środkowo - Wschodniej. Work Service działa od 1999 roku, a dzięki długoletniej współpracy z największymi pracodawcami w kraju i za granicą posiada pełną wiedzę na temat rynku pracy i kompleksowych rozwiązań wspomagających zarządzanie. Już ponad 2200 firm wybrało Work Service na swojego partnera w biznesie, doceniając doświadczenie, profesjonalizm i indywidualne podejście. Każdego roku dzięki Work Service zatrudnienie znajduje blisko 150 tysięcy osób.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA