REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: mniej biur podróży narusza prawa klientów

REKLAMA

Zmniejsza się liczba biur podróży naruszających prawa konsumentów - poinformowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Urząd skontrolował 87 przedsiębiorców, niezgodne z prawem praktyki stosowało 63 proc. zbadanych.

UOKiK po raz piąty przeprowadził badanie branży turystycznej. W tym roku trwało ono od lutego do czerwca.

REKLAMA

"W porównaniu z poprzednimi latami, sytuacja uległa wreszcie poprawie. Nie jest jeszcze różowo, ale poprawa jest znaczna. Niezgodnie z prawem praktyku stosowało 63 proc. skontrolowanych. W 2008 r. nieprawidłowości stwierdzono u 96 proc. sprawdzonych podmiotów" - powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej Krasnodębska-Tomkiel.

Z 87 sprawdzonych przedsiębiorców, 52 było kontrolowanych po raz pierwszy, a 35 zostało poddanych kontroli w latach poprzednich i w tym roku ponownie.

REKLAMA

"Przeanalizowaliśmy 171 wzorców umów, regulaminów, a także broszur, ulotek, folderów. Zastrzeżenia do nich dotyczą między innymi bezprawnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, utrudnienia złożenia reklamacji, czy zmiany ceny wycieczki" - powiedziała prezes UOKiK.

Wyjaśniła, że tylko u 32 przedsiębiorców spośród wszystkich przebadanych Urząd nie stwierdził żadnych naruszeń. "Świadczy to o tym, że przedsiębiorcy powoli uczą się konstruować umowy w sposób zgodny z prawem, w szczególności z ustawą o usługach turystycznych, która była głównym kryterium naszej kontroli, jak również w oparciu o klauzule, zawarte w rejestrze klauzul niedozwolonych" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK stwierdził, że w 42 przypadkach biura podróży wyłączyły lub ograniczyły swoją odpowiedzialność, co do wykonania umowy. "Organizatorzy informowali turystów w umowach lub regulaminach, że biuro nie odpowiada za rzeczy pozostawione podczas podróży i w miejscu zakwaterowania. Przedsiębiorca nie może zastrzec, że nie odpowiada np. za zniszczenie lub kradzież bagażu. Tylko mu się tak wydaje, zgodnie z prawem ta odpowiedzialność ciąży na organizatorze" - powiedziała.

REKLAMA

Urząd w 25 przypadkach wykrył problemy związane ze złożeniem reklamacji. Wykryte nieprawidłowości polegały m.in. na stosowaniu postanowień skracających ustawowy termin na złożenie reklamacji. Biura podróży informowały swoich klientów, że wszelkie reklamacje powinny być wniesione indywidualnie, nie później jednak niż 7 dni od daty zakończenia imprezy. Tymczasem, zgodnie z prawem, na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia wycieczki.

"Nasza kontrola stwierdziła naruszenia przepisów dotyczących zmian cen wycieczek przez organizatorów. Kiedy dochodzi do zmiany ceny, organizator musi niezwłocznie poinformować o tym fakcie klienta. Ma on prawo odstąpienia od umowy i do otrzymania wpłaconych pieniędzy. Kontrola wykazała, że organizatorzy nie przestrzegali tych przepisów i zastrzegali sobie możliwość zmiany ceny z innych powodów, niż ustawowe" - wyjaśniła.

Rezultatem kontroli jest wszczęcie przez UOKiK 41 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jak powiedziała Krasnodębska-Tomkiel, UOKiK przygotowuje się do wszczęcia kolejnych siedmiu takich postępowań. W stosunku do 22 przedsiębiorców Urząd wystąpi do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie stosowanych klauzul za niedozwolone.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie interwencyjne 2024 - wnioski i zmiana wysokości

Co to jest świadczenie interwencyjne? Dla kogo zostało przewidziane w 2024 roku? Od kiedy można składać wnioski? Jakie zmiany w wysokości świadczenia interwencyjnego zostały poczynione?

Webinar: Składka zdrowotna przedsiębiorców - jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?

Praktyczny webinar „Składka zdrowotna przedsiębiorców – jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?” poprowadzi Dariusz Suchorowski, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, ekspert INFORAKADEMII. Podczas webinaru przedstawiona zostanie kwestia rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców po zmianach od stycznia 2025 oraz 2026 roku. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Restrukturyzacja coraz popularniejsza. Dane na 2024 rok i prognozy na 2025

Z grudniowego raportu MGBI wynika, że w 2024 r. liczba postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce osiągnęła rekordowe wyniki, co pokazuje, że przedsiębiorcy coraz częściej są świadomi, że jest alternatywa dla upadłości. Jakie są prognozy na 2025 rok?

Kto dzisiaj wysyła tradycyjne kartki świąteczne?

Czy w czasach postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy wysyłają jeszcze do kontrahentów tradycyjne kartki świąteczne? Czy elektroniczna forma składania życzeń stała się już tak bardzo powszechna, że mało kto pamięta jeszcze o "analogowych" listach?

REKLAMA

Co trzecia firma nie organizuje wigilii ani innych spotkań integracyjnych dla pracowników

Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. Jednak nie wszystkie. W najmniejszych firmach jednak standardem jest brak zarówno firmowych wigilii, jak i spotkań integracyjnych z innej okazji.

Restrukturyzacja a upadłość. Jakie możliwości ma przedsiębiorca w kryzysie [WYWIAD]

Czy wszystkie firmy mogą skorzystać z restrukturyzacji? Czym różni się ona od upadłości? Co w sytuacji, gdy się nie powiedzie? Odpowiedzi na pytania dla Infor.pl udziela Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny w kancelarii Kruczek+Partnerzy.

Znów mocno rosną składki ZUS: kto ile zapłaci w 2025 roku

Jednym z kluczowych elementów tych kosztów są składki na ZUS. W 2025 roku przedsiębiorców czeka znacząca podwyżka, co wynika ze wzrostu prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jaki ZUS dla nowych firm w 2025: ile składek płaci się na początku działalności gospodarczej. O ile wyższe składki ZUS dla firm działających już od dawna?

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

REKLAMA

Szczęśliwi ludzie robią biznes [WYWIAD]

Rozmowa z Martą Stańczak, prezeską Sodexo, ambasadorką i ekspertką ogólnopolskiej kampanii „Bliżej Siebie”, o zależności między radością z wykonywanej pracy a osiąganiem sukcesu.

Uwaga, ważna zmiana. Od 2025 obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności: PKD 2025

Od stycznia 2025 roku przedsiębiorców w Polsce czeka ważna zmiana. W życie wchodzi nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025). Dostosowanie działalności firm do nowych kodów będzie kluczowe nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla lepszego dopasowania biznesu do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA