REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK: mniej biur podróży narusza prawa klientów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmniejsza się liczba biur podróży naruszających prawa konsumentów - poinformowała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Urząd skontrolował 87 przedsiębiorców, niezgodne z prawem praktyki stosowało 63 proc. zbadanych.

UOKiK po raz piąty przeprowadził badanie branży turystycznej. W tym roku trwało ono od lutego do czerwca.

REKLAMA

"W porównaniu z poprzednimi latami, sytuacja uległa wreszcie poprawie. Nie jest jeszcze różowo, ale poprawa jest znaczna. Niezgodnie z prawem praktyku stosowało 63 proc. skontrolowanych. W 2008 r. nieprawidłowości stwierdzono u 96 proc. sprawdzonych podmiotów" - powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej Krasnodębska-Tomkiel.

Z 87 sprawdzonych przedsiębiorców, 52 było kontrolowanych po raz pierwszy, a 35 zostało poddanych kontroli w latach poprzednich i w tym roku ponownie.

REKLAMA

"Przeanalizowaliśmy 171 wzorców umów, regulaminów, a także broszur, ulotek, folderów. Zastrzeżenia do nich dotyczą między innymi bezprawnego wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności organizatora imprezy turystycznej, utrudnienia złożenia reklamacji, czy zmiany ceny wycieczki" - powiedziała prezes UOKiK.

Wyjaśniła, że tylko u 32 przedsiębiorców spośród wszystkich przebadanych Urząd nie stwierdził żadnych naruszeń. "Świadczy to o tym, że przedsiębiorcy powoli uczą się konstruować umowy w sposób zgodny z prawem, w szczególności z ustawą o usługach turystycznych, która była głównym kryterium naszej kontroli, jak również w oparciu o klauzule, zawarte w rejestrze klauzul niedozwolonych" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UOKiK stwierdził, że w 42 przypadkach biura podróży wyłączyły lub ograniczyły swoją odpowiedzialność, co do wykonania umowy. "Organizatorzy informowali turystów w umowach lub regulaminach, że biuro nie odpowiada za rzeczy pozostawione podczas podróży i w miejscu zakwaterowania. Przedsiębiorca nie może zastrzec, że nie odpowiada np. za zniszczenie lub kradzież bagażu. Tylko mu się tak wydaje, zgodnie z prawem ta odpowiedzialność ciąży na organizatorze" - powiedziała.

REKLAMA

Urząd w 25 przypadkach wykrył problemy związane ze złożeniem reklamacji. Wykryte nieprawidłowości polegały m.in. na stosowaniu postanowień skracających ustawowy termin na złożenie reklamacji. Biura podróży informowały swoich klientów, że wszelkie reklamacje powinny być wniesione indywidualnie, nie później jednak niż 7 dni od daty zakończenia imprezy. Tymczasem, zgodnie z prawem, na złożenie reklamacji mamy 30 dni od zakończenia wycieczki.

"Nasza kontrola stwierdziła naruszenia przepisów dotyczących zmian cen wycieczek przez organizatorów. Kiedy dochodzi do zmiany ceny, organizator musi niezwłocznie poinformować o tym fakcie klienta. Ma on prawo odstąpienia od umowy i do otrzymania wpłaconych pieniędzy. Kontrola wykazała, że organizatorzy nie przestrzegali tych przepisów i zastrzegali sobie możliwość zmiany ceny z innych powodów, niż ustawowe" - wyjaśniła.

Rezultatem kontroli jest wszczęcie przez UOKiK 41 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jak powiedziała Krasnodębska-Tomkiel, UOKiK przygotowuje się do wszczęcia kolejnych siedmiu takich postępowań. W stosunku do 22 przedsiębiorców Urząd wystąpi do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uznanie stosowanych klauzul za niedozwolone.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA