REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą zmian w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

 Przedsiębiorcy krytykują prawo zamówień publicznych. Uważają, że należy zmienić zarówno przepisy, jak i praktykę. Jako główny problem wskazują kierowanie się przez zamawiających ceną. Urząd Zamówień Publicznych tłumaczy, że można stosować też inne kryteria.

 

REKLAMA

Wyniki sondy przeprowadzonej przez międzynarodową kancelarię prawniczą CMS Cameron McKenna wskazują, że przepisy prawa zamówień publicznych nie odpowiadają przedsiębiorcom. Większość z nich (54 proc.) ocenia je źle lub bardzo źle.

 

Według kancelarii, przedsiębiorcy biorący udział w przetargach wskazują, że główny problem to kierowanie się przez zamawiających ceną, jako jedynym kryterium wyboru wykonawcy. Według firm negatywnie wpływa to na rezultaty przetargu. W dalszej kolejności wymienia się brak mechanizmów eliminujących stosowanie cen dumpingowych, nadmiar biurokracji, trudności w stosowaniu procedur, a także zmiany w trakcie postępowania, które mogą eliminować firmę z udziału w przetargu.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ankietowane firmy wskazują na problem braku równowagi pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. 67 proc. uważa, że przejawia się to na przykład na etapie definiowania zadań wykonawcy przy tworzeniu dokumentacji przetargowej, a 80 proc. twierdzi, że firmy obciążane są dużą ilością ryzyk związanych z realizacją umowy.

 

"Przedsiębiorcy podkreślają, że stosowanie prawa zamówień publicznych w Polsce stanowi w ich ocenie istotny problem. (...) postulowane są zmiany nie tylko w przepisach, ale przede wszystkim w praktyce podmiotów odpowiedzialnych za ich stosowanie" - powiedział Hubert Tański, radca prawny z kancelarii CMS Cameron McKenna, specjalizujący się w prawie zamówień publicznych.

 

Jego zdaniem wysiłki legislacyjne powinny skoncentrować się na dążeniu do odformalizowania procedur i "uzyskiwaniu w wyniku postępowania przetargowego maksymalnie dobrego produktu za jak najniższą cenę".

 

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Jacek Sadowy wyjaśnił, że prawo zamówień publicznych stanowi, iż kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Chodzi w szczególności o: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia.

 

 

"Zamawiający może zatem oprzeć wybór oferty wyłącznie na kryterium cenowym, ale może również zastosować obok ceny także inne kryteria, których przykłady podaje ustawa" - tłumaczył Sadowy.

 

Zaznaczył, że zamawiający nie może jednak dokonywać wyboru oferty najkorzystniejszej poprzez ocenę właściwości wykonawcy, a zwłaszcza jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej, albowiem ta jest badana już wcześniej.

 

Sadowy wskazał, że zjawisko stosowania kryterium ceny, jako jedynego kryterium oceny ofert w przetargach zostało dostrzeżone przez UZP. Urząd zorganizował spotkanie z przedsiębiorcami w tej sprawie.

 

"Część przedstawicieli branży budowlanej uznała, iż stosowanie przez zamawiających ceny, jako wyłącznego kryterium oceny ofert przy jednoczesnym stawianiu wymogów dotyczących jakości, terminu wykonania, terminu gwarancji, jest właściwe i pozwala na zachowanie określonych prawem zasad systemu zamówień publicznych" - poinformował szef UZP.

 

Badania dotyczące ocen prawa zamówień publicznych przez firmy kancelaria CMS Cameron McKenna przeprowadziła we współpracy z ambasadą Wielkiej Brytanii, Ambasadą Holandii, Izbami zrzeszającymi przedsiębiorców: Brytyjsko-Polską Izbą Handlową, Amerykańską Izbą Handlową, Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową, Holendersko-Polską Izbą Handlową, w okresie od 20 kwietnia do 20 maja 2011 r.

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA